ریحانه جولایی

سال تحصیلی برای دانش‌آموزان کنکوری قصد تمام شدن ندارد. نیمه مرداد است و هنوز مشخص نیست آیا کنکور دانش‌آموزانی که چند سال برای بزرگ‌ترین آزمون تحصیلی‌شان درس‌ خوانده‌اند، برگزار می‌شود یا باید کمی دیگر نیز صبر کنند و با کتاب‌ها و آزمون‌های تستی سر و کله بزنند.

با شیوع کرونا و بالا رفتن آمار روزانه ابتلا و فوتی در کشور تاریخ برگزاری کنکور بیش از چهار بار به تعویق افتاد و حالا، هم‌نظر نبودن مسئولان حوزه آموزش‌وپرورش و بهداشت باعث سردرگمی دانش‌آموزان شده است. مسئولان وزارت علوم در همان بدو امر اعلام کردند همانند سایر تصمیم‌گیری‌های ملی در این زمینه نیز تابع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند؛ درنهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان و بررسی‌های کارشناسی، ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد: کنکور ۹۹ باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی حوزه‌های امتحانی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۳۰ و ۳۱ مردادماه برگزار شود و در این زمینه نیز دستورالعمل بهداشتی به سازمان سنجش آموزش کشور ابلاغ و حتی این سازمان موظف شد در آزمون‌های خود سازوکاری ایجاد کند که داوطلبان مبتلا به کرونا ویروس بعد از تکمیل فرم خود اظهاری در محیط‌های جداگانه‌ای آزمون بدهند. همچنان که در آزمون‌های دکتری وزارت علوم و بهداشت داوطلبان مبتلا به ویروس کرونا در محیط‌های جداگانه‌ای از سایر داوطلبان در سر جلسه آزمون خود را برگزار کردند.

پروتکل‌های بهداشتی در کنکور دکتری رعایت نشد

هفته گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت در رابطه با لغو یا برگزاری کنکور پروتکل‌هایی را ارائه داد. او گفته بود اگر این پروتکل‌ها در آزمون دکتری به‌خوبی رعایت شود آزمون کارشناسی ارشد و درنهایت کنکور سراسری نیز می‌تواند برگزار شود؛ اما با اجرای ضعیف این پروتکل‌ها برای برگزاری کنکور کارشناسی ارشد و کنکور سراسری تصمیمات جدید اتخاذ خواهد شد.

حالا کنکور دکتری را پشت سر گذاشته‌ایم و مسئولان حوزه بهداشت به رعایت پروتکل‌ها در این آزمون نمره 15 داده‌اند. بااین‌حال فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفته است: با توجه به همه قوت و ضعف‌هایی که وجود داشت، درمجموع می‌توان نمره قبولی را به نحوه برگزاری آزمون کنکور دکتری داد و به رعایت پروتکل‌های بهداشتی آزمون‌ها نیز نمره ۱۵ یا ۱۶ را می‌دهیم.

از سوی دیگر اما برخی سخنان فرهادی را نقض کرده و از شرایط نامناسب برگزاری آزمون دکترا سخن به میان آورده‌اند. امانقلیچ شادمهر، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یک از افرادی است که از نحوه برگزاری آزمون دکتری رضایت نداشت و روز گذشته به آن انتقاد کرد.

به گفته شادمهر شائبه‌ها و حاشیه‌هایی در کنکور دکتری ۹۹ مطرح ‌شده که برخی پروتکل‌ها در این آزمون رعایت نشده است. او همچنین افزود: در برخی موارد دیده‌شده که در این مراکز تب‌سنج نبوده یا برخی افراد از ماسک استفاده نکرده بودند. همچنین مواردی بود که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشده و فضای آزمون اتاق‌های کوچک و بافاصله کم بوده است.

با توجه به عدم رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی طبق گفته وزیر بهداشت آزمون کارشناسی ارشد باید بسیار سخت‌گیرانه‌تر برگزار شود. البته بر اساس اظهارات شادمهر قرار بوده که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به کمیسیون آموزش بروند و در مورد طرح دوفوریتی لغو کنکور سراسری بحث و گفتگو کنند که تا لحظه نگارش این گزارش اطلاعاتی از این جلسه منتشر نشده است. بااین‌حال شادمهر بیان کرده است این طرح به کنکور امسال نمی‌رسد و عملاً  می‌توان گفت، اجرایی شدن طرح دوفوریتی لغو کنکور ۹۹ احتمالاً منتفی است. از طرفی خبرهایی از برگزاری کنکور در فضای باز شنیده می‌شود و برخی از مسئولان از این طرح حمایت کرده‌اند اما اینکه تا چه امکان‌پذیر است و در رابطه با برگزاری کنکور در فضای باز تصمیم‌گیری شده یا نه هنوز اطلاعاتی در دست نیست.

تعویق زمان کنکور ضروری است

موضوع کنکور آن‌قدر به مسئله‌ای جدی و داغ تبدیل ‌شده است که دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی هم به آن وارد شد. او در جلسه علنی روز گذشته گفت: به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد.

محمدباقر قالیباف، با بیان اینکه نگران رعایت نشدن پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری هستیم، ادامه داد: متأسفانه به وعده‌های داده‌شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشد و بی‌توجهی‌های تأسف‌آوری در برگزاری آن کنکور وجود داشت که خود نیازمند بررسی دقیق‌تر و پیگیری است. این کوتاهی‌ها، نگرانی مردم در خصوص برگزاری کنکور سراسری را بیشتر کرده است و بسیاری از نمایندگان شنونده نگرانی‌های والدین در خصوص سلامت فرزندان خود بوده‌اند. بنظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد. سلامت دانش آموزان عزیز ما، خط قرمز مجلس است و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس وظیفه‌دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص، مطالبات مردم را از مسئولین ذی‌ربط پیگیری کنند.

رئیس مجلس: متأسفانه به وعده‌های داده‌شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشد و بی‌توجهی‌های تأسف‌آوری در برگزاری آن وجود داشت که خود نیازمند بررسی دقیق‌تر و پیگیری است. این کوتاهی‌ها، نگرانی مردم در خصوص برگزاری کنکور سراسری را بیشتر کرده است

تصمیم‌گیری نهایی درخصوص کنکور؛ امروز

در در رابطه با لغو یا تأخیر زمان برگزاری کنکور حرف‌وحدیث‌های زیادی وجود دارد. روز گذشته وزیر علوم گفت: تصمیم‌گیری درباره برگزاری کنکور به روز دوشنبه موکول شد.

منصور غلامی  پس از نشست تخصصی کمیسیون آموزش که با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان و بهداشت و رئیس سازمان سنجش همراه بود؛ تصریح کرد: تصمیم گیری نهایی در خصوص زمان برگزاری کنکور در نشستی که روزدوشنبه با حضور وزرای علوم و بهداشت و رئیس کمیسیون آموزش مجلس برگزار می‌شود، اتخاذ خواهد شد.

وی ادامه داد: نگرانی‌های نمایندگان نسبت به برگزاری آزمون‌ها دراین نشست به مهمانان نشست منتقل شد و در مجموع تصمیمی برای تعویق تاریخ برگزاری کنکور در این نشست اتخاذ نشد.

غلامی خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری نهایی درخصوص برگزاری کنکور از طریق ستاد ملی کرونا اعلام خواهد شد.

وی دیروز پیش از این جلسه در اظهارنظری در خصوص زمزمه‌های تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری گفت: به‌هیچ‌عنوان زمان برگزاری هیچ‌کدام از این آزمون‌ها تغییر نخواهد کرد؛ چراکه تمام محاسبات برگزاری این آزمون‌ها در وزارت علوم انجام ‌شده است.

 منصور غلامی، در ادامه با تأکید بر اینکه فضاهای برگزاری آزمون‌های مردادماه مشخص‌شده است، گفت: در حال حاضر فاصله‌گذاری برای نشستن داوطلبان در این آزمون‌ها تعیین‌ و در محل قرار گرفتن هر صندلی، فاصله لازم با صندلی‌های پس‌وپیش داوطلبان در نظر گرفته ‌شده است.امکانات بهداشتی نظیر ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به‌اندازه کافی توسط مراکز برگزاری آزمون فراهم‌شده و مسئولین برگزارکننده آزمون‌ها در روزهای نزدیک به هر یک از آزمون‌ها آموزش‌های لازم خواهند دید.

دیروز معاون آموزشی وزارت بهداشت هم با تأکید بر اینکه کنکور برگزار می‌شود و نباید در این زمینه تردید ایجاد کنیم، گفت: برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹ تا این لحظه حتمی است و فکر می‌کنم این جمله باید قوی، محکم و یکپارچه به جامعه اعلام شود که کنکور برگزار می‌شود . علی‌اکبر حقدوست با اشاره به اینکه برگزار نشدن کنکور می‌تواند روی روح و روان دانش‌آموزان تأثیر بگذارد گفته است: داوطلبان بعضاً چند سال خود را در خانه محبوس و استرس‌های زیادی را تحمل کرده‌اند. همه بدانند که وقتی تصمیم می‌گیریم باید سلامت را جامع ببینیم. البته که داوطلب نباید کرونا بگیرد اما از سوی دیگر هم نباید دچار استرس اضافه شود و بحث‌های تکنیکال را باید در پشت درهای بسته مطرح کنیم.

جایگزینی برای کنکور نداریم

از سوی دیگر ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تأکید بر این‌که این سازمان در خصوص برگزاری کنکور وارد مباحث حاشیه‌ای نمی‌شود، گفت: کنکور بیشتر یک موضوع جذاب اجتماعی و سیاسی شده و صدای کنکور بیشتر شنیده می‌شود و برخی علاقه دارند که اظهارنظر کنند و برخی هم می‌خواهند فالوئر جمع کنند.

رئیس سازمان سنجش: سازمان سنجش آموزش کشور یک دستگاه اجرایی است و وارد مباحث حاشیه‌ای نمی‌شود. به‌طورکلی اگر به ما بگویند که کنکور را برگزار نکنید، برگزار نمی‌کنیم. اگر بگویند برگزار کنید، برگزار خواهیم کرد

او در ادامه با تأکید بر این‌که جایگزینی برای حذف کنکور وجود ندارد، افزود: وضعیت آموزشی کشور نمی‌تواند گسست داشته باشد و بخشی از پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بدون آزمون امکان‌پذیر نیست و جایگزینی هم برای کنکور نداریم.

مسئولان به حواشی دامن نزنند

در آخر اینکه وقتی صحبت از کنکور می‌شود، همیشه یکی از بحث‌های داغ، استرس و نگرانی‌ها، ناشی از ماهیت این آزمون سرنوشت‌ساز و در پی آن قبولی یا عدم قبولی در رشته موردنظر داوطلب و خانواده وی است؛ استرس‌ها، مشکلات و حواشی کنکور طبیعتاً می‌تواند برای داوطلبان و همچنین خانواده‌هایی که ماه‌ها و یا بعضاً سال‌ها برای عبور از این سد سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نتایجی بسیار مخرب و غیرقابل‌جبران در پی داشته باشد. از سوی دیگر شرط سنی ورود به برخی رشته‌ها و دانشگاه‌های خاص شرایط استرس‌زایی برای برخی داوطلبان فراهم آورده؛ ضمن اینکه با تعویق کنکور برخی داوطلبان که خود را برای شرکت در این ماراتن علمی آماده کرده‌اند مشمول شرایط نظام‌وظیفه می‌شوند و عملاً نمی‌توانند برای سال‌های بعد در این رقابت حاضر شوند. بنابراین با توجه به مباحث مطرح‌شده از سوی مسئولان ذی‌ربط و متولی این امر، بهتر است افراد مسئول و غیرمسئول به‌جای دامن زدن به حواشی، دوچندان کردن استرس و نگرانی داوطلبان، از اظهارنظرهای هیجانی و غیرکارشناسی در این زمینه خودداری کرده و تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا و مسئولان ذی‌ربط باشند و اجازه دهند متولیان امر با در نظر گرفتن حساسیت شرایط فعلی و همچنین نیازهای آتی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی تصمیماتی که با نظر کارشناسی ارائه می‌شوند، را به‌صورت درست، علمی و منطقی اجرایی کنند.