در حالی که ابتدای هفته جاری، رئیس‌جمهور بر برگزاری مراسم محرم در شهرهای مختلف، حتی مناطق قرمز درگیر با کرونا تاکید کرد، دیروز، متخصص بیماری عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا، حضور کوتاه با ماسک در مسجد یا هیات برای عزاداری را هم خطرآفرین دانست.

مینو محرز برگزاری تجمعات محرم را فاجعه‌آمیز خواند و گفت: هنوز در شیب وحشتناک ابتلا به کرونا هستیم و خیلی از استان‌ها در وضعیت قرمز هستند.

به گفته او حتی اگر شیب ابتلا به کرونا کم هم بشود کلا باید جلوی تجمع گرفته شود و فاصله‌گذاری فیزیکی و ماسک با شدت اعمال شود. حضور در یک محیط بسته حتی با ماسک هم نباید طولانی مدت باشد. جمعیتی که برای عزاداری در مسجد یا هیات حضور پیدا می‌کند انبوه است و حتی حضور کوتاه با ماسک هم در چنین فضاهایی خطرآفرین است.

محرز درباره اینکه آیا دولت سیاست «ایمنی گله‌ای» را دنبال می‌کند، گفت: ایمنی گله‌ای در شرایطی که می‌بینیم ممکن است فرد دوباره مبتلا شود بی‌معنی است.

ما در ایران هم در موج جدید دیدیم که افراد دوباره مبتلا شده‌اند. این یعنی ایمنی دائم نیست و ثابت نشده که بیماری بتواند ایمنی دائم بدهد. بعضی‌ها ایمنی پیدا کردند بعضی‌ها نکردند. شاید زمان کمی گذشته، اما در نهایت ثبات شده ایمنی موقت است.

کنکور باید لغو شود

او اضافه کرد: اصلا وضعیت فعلی تهران خوب نیست و کنکور باید عقب بیافتد و به هیچ‌وجه هیچ نوع تجمعی توصیه نمی‌شود.

محرز قبلا گفته بود: اگر مسئولان امر بتوانند داوطلبان را اجبار کنند که فاصله‌گذاری اجتماعی به فاصله یک و نیم متر را رعایت کرده و ماسک بزنند برگزاری آزمون اشکالی به دنبال ندارد. هرچند باید زمان برگزاری کنکور را به تاخیر بیندازند.

 دفن ۲۳۴ کرونایی در بهشت‌زهرا طی دو روز

در این میان وضعیت تهران با وجود اینکه هنوز قرمز اعلام نشده، چندان خوب نیست. دیروز رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از دفن ۲۳۴ نفر طی دو روز گذشته در بهشت زهرا(س) به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد و گفت: احتمالا بیمارستان‌های موقت، دوباره در پایتخت فعال می‌شود.

ناهید خداکرمی با بیان اینکه متأسفانه برخی مسؤولین در ستاد کرونا حالت کرختی نسبت به موضوع ویروس کووید ـ 19 پیدا کرده‌اند، گفت: ‌این کرختی سبب شده که تنها در لحظه جهت مقابله با کرونا تصمیم‌گیری شود در حالی که باید به فکر روزهای آینده نیز بود.

به گفته او همه تخت‌های مراقبت‌های ویژه در پایتخت ظرفیت تکمیل دارد و اگر مردم مواظب خودشان نباشند، دیگر جایی برای بستری نیست.

۲۱۲ فوتی کرونا در ۲۴ ساعت

دیروز همچنین سخنگوی وزارت بهداشت آخرین موارد بروز و فوتی کروناویروس در کشور را اعلام کرد.

سیماسادات لاری گفت: از 5 تا ۶ مرداد، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی که  یک هزار و ۴۳۶ نفر از آنها بستری شدند.به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۹۳ هزار و ۶۰۶ نفر رسید.

به گفته او در طول ۲۴ ساعت اخیر، ۲۱۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۵ هزار و ۹۱۲ نفر رسید و تاکنون ۲۵۵ هزار و ۱۴۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند و ۳۸۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.