در حالی که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا این روزها با سیر صعودی قابل توجهی مواجه است، پیش‌بینی‌ها از افزایش این اعداد در پاییز و زمستان آتی خبر می‌دهد.

در همین باره ایرج حریرچی، کل وزیر بهداشت نیز گفت: تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا این روزهای کشور، ۵۰ درصد بیشتر از ایام پیک اول در اسفند و فروردین است. میزان مرگ و میر در پاییز و زمستان، بیشتر از تابستان خواهد بود.

او با اشاره به اینکه مقابله با کووید۱۹ از بیمارستان نیست و باید روی راه‌حل تغییر رفتار اجتماعی مردم کار کنیم گفت: حداقل تا یک سال آینده در سطح عمومی واکسن کرونا را در کشورمان نخواهیم داشت.

او گفت: در کشور ۱۴۰ هزار تخت بیمارستانی داریم که ۹۸ هزار تخت دولتی است. ۳۰ هزار تخت جدید در طول دوره دولت تدبیر و امید داشتیم و ۴۸ هزار تخت بازسازی شد. اگر این کارها صورت نمی‌گرفت، در این ایام که شیوع کرونا را داشتیم اتفاقات عجیب و غریبی در کشور رخ می‌داد.

حریرچی گفت: باید از تمامی ظرفیت‌ها اعم از روحانیون، ریش‌سفیدان، نهاد خانواده، سلبریتی‌ها و ... برای تغییر نگرش مردم و کاهش تماس اجتماعی استفاده کرد. اجتماعات در این ایام باید به حداقل برسد و به جای اینکه اطعام انجام گیرد بهتر است نسبت به نذر ماسک اقدام شود. کم هزینه‌ترین، راحت‌ترین و بهترین راهکار مقابله با کرونا این است که ۹۵ درصد مردم هنگام خروج از خانه ماسک بزنند.

215 جان باخته کرونا در یک روز

دیروز همچنین سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت به آخرین آمار ابتلا به این ویروس در کشور اشاره کرد و گفت: از 2 تا ۳ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که  یک هزار و ۵۰۴ نفر از آنها بستری شدند.

و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۸۶ هزار و ۵۲۳ نفر رسید.

همچنین او به مرگ ۲۱۵ نفر در 24 ساعت اخیر به دلیل کرونا اشاره کرده و مجموع جان باختگان این بیماری را در کشور ۱۵ هزار و ۲۸۹ نفر اعلام کرد.

او ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۲۴۹ هزار و ۲۱۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و  ۳۶۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تا کنون دو میلیون و ۲۷۸ هزار و ۳۸۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری با بیان اینکه همانند روزهای گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند گفت: همچنین استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، زوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

 مشکلات گوارشی و کبد از علائم ثانویه کرونا

یک فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با تاکید بر اینکه، تب، سرفه، گلودرد و تنگی نفس از علائم اصلی ابتلای فرد به بیماری کرونا است، تاکید کرد: بروز مشکلات گوارشی و کبد از علائم ثانویه این بیماری محسوب می‌شود.

امیر حسین بقراطیان گفت: ویروس کرونا ممکن است آنزیم‌های کبد فرد مبتلا را مانند ویروس هپاتیت B یا هپاتیت C افزایش دهد، ضمن اینکه اخیرا مراجعه بیماران مشکوک به ابتلا به کرونا با علائم گوارشی بیشتر بوده است.

وی، بروز نفخ، ترش کردن، حالت تهوع و استفراغ و درد قسمت فوقانی شکم و زیر جناق سینه یا درد معده و همچنین اسهال و کاهش اشتها را از جمله عوارض گوارشی ناشی از ویروس کرونا نام برد.

این فوق تخصص گوارش و کبد تاکید کرد: افرادی که دچار علائم گوارشی ناشی از ویروس کرونا می‌شوند، حدودا تا ۷۰ درصد از این بیماری عبور می‌کنند.

او افزود: افرادی که دچار علائم گوارشی ناشی از ویروس کرونا هستند، در واقع دچار نوع خفیف کرونا شده‌اند و اگر پزشک معالج به علائم بالینی بیمار مشکوک شد، باید بلافاصله بیمار برای تست سرولوژی راهنمایی انجام شود و اگر بیمار می‌خواهد آسوده خاطر شود، یک آزمایش PCR یا همان تست تشخیص عفونی نیز بدهد.