با گذشت ۶۹ روز از شیوع کرونا در کشور ظاهراً شرایط کمی بهتر شده است. آخرین آمار ابتلا و فوتی به این شرح است: از روز دوشنبه تا ظهر روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی یک هزار و 112 بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی‌شده و ۷۱ بیمار جان خود را از دست دادند. به گزارش ایلنا و بر اساس اعلام وزارت بهداشت با احتساب آمار فوق درمجموع 92 هزار و 584 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد 5 هزار و 877 نفر فوت‌شده و 72 هزار و 439 نفر بهبود یافته‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است؛ نگرانی اصلی، عادی شدن کرونا و استراتژی فعلی، بیماریابی گسترده با انجام حدود ۱.۵ میلیون تست از افراد مشکوک و خانواده‌های آن‌هاست. او تأکید کرده اگر مردم به سمت عادی‌سازی بروند و فکر کنند بیماری تمام‌شده و نکات بهداشتی و ‎فاصله‌گذاری را رعایت نکنند، مجدداً دچار مشکل می‌شویم.  از سوی دیگر کیانوش جهانپور اعلام کرده است که با توجه به تشخیص دانشگاه‌های علوم پزشکی عمل‌های فوری انجام می‌شود. قسمت اعظم تخت‌های کرونای ما خالی است. در رابطه با آی سی یو هم همین‌طور است. بیش از ۳۲ درصد تخت‌های ای سی یوی ما خالی است. باید به بیماری‌های دیگر رسیدگی کنیم و این ضروری است، ولی در این مقطع این شامل جراحی‌های زیبایی نخواهد شد. او همچنین گفته است روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تست کرونا در کشور انجام می‌شود و البته تلاش این است که این میزان بیشتر شود.

اجبار استفاده از ماسک در مترو و تعطیلی دوباره بوستان‌ها

در این میان مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اخبار منتشرشده در سایت‌های خبری و روزنامه‌های کثیرالانتشار درخصوص عدم اجرای طرح اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو، گفت: این طرح به تصویب رسیده است و در صورت ابلاغ دستورالعمل این کار اجرایی خواهد شد. فرنوش نوبخت افزود: با توجه به اینکه ایستگاه‌های خطوط مترو در زیرزمین قرار دارند کارکرد هواسازهای ایستگاه‌ها را افزایش داده‌ایم تا جابجایی هوا بیشتر شده تا از ساکن ماندن هوای داخل ایستگاه‌ها جلوگیری شود. در همین راستا استفاده از ماسک را به‌تمامی مسافران توصیه کرده و از مسافران می‌خواهیم فاصله اجتماعی را در هنگام  استفاده از قطارها رعایت کنند. او تصریح کرد: اقدامات و برنامه‌ریزی‌های شرکت بهره‌برداری مترو براساس سیاست‌های کلی شهرداری تهران و ستاد ملی مبارزه با کرونا است و در صورت ابلاغ طرح اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو براساس دستورالعمل، این کار را اجرایی خواهیم کرد. از سوی دیگر مهدی جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین درباره احتمال تعطیلی مجدد بوستان‌ها خاطرنشان کرد: تمامی پارک‌ها و بوستان‌های محلی با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی از ابتدای اردیبهشت بازگشایی‌شده است. همچنین فعالیت تمام اماکن سرپوشیده، شهربازی‌ها و مراکز خریدوفروش ممنوع است. شهرداری‌ها نیز برای تحقق این مصوبه نسبت به نصب تابلو‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی به شهروندان به‌منظور رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی اقدام کرده‌اند.  جمالی نژاد تصریح کرد: با توجه به شرایط و میزان حضور شهروندان در بوستان‌های شهری و با توجه به اجرای ضروریات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی پیشنهاد فوق از سوی ستاد مقابله با بیماری کرونای تهران مطرح‌شده است که البته نیازمند سنجش و ارزیابی برای تصمیم‌گیری مجدد است. در صورت ضرورت پس از انجام ارزیابی مراتب به ستاد ملی برای تصمیم‌گیری ارسال می‌شود.

زمان‌بندی امتحانات و کنکور

از روزهای ابتدایی شیوع کرونا مدارس تعطیل‌ شده است و دانش‌آموزان از طریق اینترنت سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و با رسیدن فصل امتحانات همین مسئله نگرانی والدین را در بر داشته است.  از همین رو وزیر آموزش‌وپرورش درباره برگزاری امتحانات اعلام کرده است؛ برای پایه دوازدهم طبق روال هر سال، آخر اردیبهشت پایان سال تحصیلی خواهد بود و پس از تعطیلات عید فطر، امتحانات از ۱۰ یا ۱۷ خرداد آغاز و تا هفته اول از تیر ادامه خواهد داشت؛ کنکور نیز ۲۰ روز پس از آخرین امتحان نهایی برگزار می‌شود.