سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور و شیب نزولی آن در هفته‌های اخیر، گفت: حدود یک سوم آمارهای مرگ و میر و مبتلایان جدید این بیماری مربوط به تهران است.

کیانوش جهانپور در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران ضمن اشاره به روند کلی بروز و مرگ و میر کووید ۱۹ در کشور و شیب به نسبت نزولی آن طی چند روز اخیر، گفت: با وجود روند نسبتا نزولی، در هفته‌های اخیر بیش از ۴۰ تا ۷۰ درصد آمار مرگ و میر و موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ مربوط به تهران بوده است.

وی ادامه داد: پیک این بیماری در کشور مربوط به هفته‌های آخر اسفند و همچنین روزهای اول فروردین است که روندی صعودی داشت اما پس از آن در نمایی کلی شیب نزولی کندی را شاهد هستیم.

جهانپور افزود: تاکید می‌کنم که همزمانی پیک و طغیان بیماری در استان‌ها را نداشته‌ایم و این موضوع یکی از ویژگی‌های کرونا در ایران است.

 وی ادامه داد: به عنوان مثال روز سه‌شنبه حدود ۸ تا ۹ استان مرگ و میر این بیماری صفر بوده است.

کاهش محسوس مراجعه به بیمارستان‌ها

جهانپور درباره مراجعه بیماران کرونا به بیمارستان‌ها نیز گفت: در این زمینه نیز کاهش محسوس مراجعین در سراسر کشور البته به استثنای ۵ تا ۶ استان را دشته‌ایم؛ به عنوان مثال در یک استان یک بیمارستان کاملاً به کرونا اختصاص داده شده بود، این در حالی است که حدود دو شب گذشته تنها دو بیمار کرونا در این بیمارستان بستری بودند. البته با وجود کاهش محسوس مراجعین به بیمارستان‌ها در سراسر کشور، در هفته‌های اخیر تست سرپایی کرونا را افزایش داده‌ایم.

یک سوم تخت‌های ICU اختصاصی کرونا، خالی است

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره برخی محدودیت‌ها در تجهیزات و تخت‌های آی سی یو که پیش از این اعلام شده بود، گفت: برآوردهای ما بر اساس بدبینانه ترین سناریوها تنظیم می شد. بر همین اساس در اسفندماه به سمت افزایش تختهای آی‌سی‌یو حرکت کردیم و در کمترین زمان حدود هزار تخت آی سی یو به مجموعه تخت‌های بیمارستانی اضافه کردیم. در مجموع حدود ۸۵۰۰ تا ۹۵۰۰ تخت فعال آی‌سی‌یو داشتیم که کمتر از ۵۰ درصد آنها به کرونا اختصاص یافت و البته در طول این مدت و حتی در پیک بیماری هیچ گاه اشغال ۱۰۰ درصدی تخت‌های اختصاصی کرونا را نداشتیم.

اجباری شدن ماسک در دستور کار نیست

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره توصیه به اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس، گفت: توصیه ما به استفاده از ماسک و ماسک‌های خانگی در مکان‌های عمومی نظیر مترو، اتوبوس و... است که فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن است رعایت نشود. موضوع اجباری شدن ماسک در دستور کار نیست، اما توجه به استفاده از ماسک از جمله ماسک‌های خانگی را در مکان‌های شلوغ نظیر ناوگان حمل و نقل عمومی را خواهیم داشت.

سرنوشت کرونا در روزها و هفته‌های آتی

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آینده بیماری کرونا گفت: دنیا هیچ تصور مشخصی برای روزهای آینده این بیماری ندارد. در مجموع هیچ تصویر روشن شفاف و واضحی در دنیا برای سرنوشت این ویروس در روزها و سال‌های آتی وجود ندارد. هیچ کدام از اظهارنظرهای مطرح شده در دنیا علیرغم علمی بودن ان، قطعیت ندارد.

بازگشت مشاغل و موج دوباره کرونا؛ آری یا خیر؟

وی درباره بازگشایی دوباره مشاغل و احتمال موج دوباره این بیماری گفت: به هر حال بازگشت مشاغل در قالب طرح فاصله‌گذاری هوشمند مرحله‌ای و تدریجی خواهد بود. در گام دوم نیز مشاغل با خطر متوسط و در فاز مهار هم مشاغل غیر ضرور و لوکس می‌توانند به روال خود بازگردند. همزمان با بازگشایی مشاغل ارزیابی ریسک خواهیم داشت و هر جا که ببینیم افزایش ریسک داریم به‌راحتی می‌توان تصمیم گرفت. توسعه تست‌های تشخیصی در سراسر کشور و شناسایی زودهنگام همچنین تولید انبوه و تایید نهایی تست‌های سرولوژیک بسیار کمک کننده خواهد بود. این‌ها کمک می‌کند تا با رعایت جدی پروتکل‌ها و نظارت بر آن‌ها با کمترین ریسک بتوانیم بازگشت حرکت چرخه اقتصادی را شاهد باشیم.