سعیده علیپور

در هفته هشتم انتشار خبر شیوع کرونا در ایران دوباره کرکره مغازه‌ها در همه شهرهای کشور بجز تهران بالا رفت، ادارات باز شد و بسیاری از کسب و کارها فعالیت خود را از سر گرفتند. این در حالی است که هنوز بحران کرونا به قوت خود باقی است و بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت تا ظهر دیروز 4 هزار و ۳۵۷ نفر بر اثر این بیماری جان‌باخته و 70 هزار و ۲۹ مبتلا به ویروس کووید 19 در کشور شناسایی شده‌اند.

در این میان دولت سعی دارد تا با همکاری مردم با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، زنجیره شیوع این بیماری را قطع کند، هر چند کارشناسان بهداشتی از مردم می‌خواهند تا در خانه‌هایشان که همچنان امن‌ترین جای ممکن است، بمانند.

دیروز حسن روحانی در جلسه با رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا از  مردم خواست تا پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آغاز فعالیت کسب و کارهای کم‌ریسک به معنای تغییر شرایط  فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی نیست، گفت: «طبق گزارش روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، اگر همکاری و همراهی مردم و رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌ها با همین روالی که تاکنون انجام گرفته، ادامه یابد می‌توانیم امیدوار باشیم که به تدریج به شرایط قابل‌اطمینانی در مقابله با کرونا دست پیدا کنیم».

 رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه با اعلام طرح  فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند از آغاز فعالیت کسب و کارهای کم ریسک در همه استان‌ها بجز تهران، خبرداده بود. اما تنها باز شدن ادارات در تهران باعث شد، تهران دوباره رنگ شلوغی همیشگی را به خود بگیرد به طوری که گزارش‌های ترافیکی حکایت از ترافیک صبحگاهی در برخی خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران داشت.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا ساعت کاری ادارات از دیروز از ساعت ۷ تا ۱۴ تعیین شده است، طرح ترافیک پایتخت نیز از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۹ اجرا می‌شود و همین موضوع بسیاری را به سمت مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها سرازیر کرد، گرچه مشاهدات خبرنگار «توسعه ایرانی» حکایت از رعایت عمومی مردم در مترو و اتوبوس داشت، اما تصاویری نیز از شلوغی مترو در شبکه‌های اجتماعی مخابره شد که نشان می‌داد در برخی از ساعات پرازدحام صبح طرح  فاصله‌گذاری هوشمند چندان قابل اجرا نیست و این موضوع می‌تواند تبعات زیادی در پی داشته باشد.

این در حالی است که براساس ابلاغیه ستاد ملی در طرح  فاصله‌گذاری هوشمند، قرار بوده مترو تهران به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که نه تنها هیچ ازدحام در واگن‌های مترو ایجاد نشود، که حتی هیچ مسافری در قسمت راهرو‌های واگن‌های مترو  هم سرپا نباشد و هر واگن صرفا به اندازه نصف تعداد صندلی‌های خود مسافر پذیرش کند!

 ۲۶.۵ درصد انتقال کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفته است که ۲۶.۵ درصد انتقال ویروس کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی است و میزان انتقال از طرق دیگر کمتر است.

ایرج حریرچی در نشست خبری که دیروز به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: « مدارس۱۱.۵ درصد و دانشگاه‌ها، ۷ درصد موجب آلودگی بوده است».

او گفت: «امروز در تهران فقط ادارات دولتی با دو سوم ظرفیت و مغازه‌های ضروری باز بودند اگر هفته آینده مغازه‌های کم‌ریسک باز شوند حتما موجب نگرانی است».

البته محمود ترفع، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران خبر داده بود که برای جلوگیری از تراکم جمعیت در خطوط پرتردد از دیگر خطوط کم مسافر چند دستگاه اتوبوس به خطوط پر مسافر اضافه شده است. این در حالی است که در اتوبوس‌های بی‌آر‌تی تهران با علامت‌گذاری‌هایی از مسافران خواسته شده که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و در صندلی‌های کناری فردی دیگر ننشینند.

ترفع همچنین از شهروندان خواست تا با توجه به تعداد بالای اتوبوس موجود در خطوط از ایجاد ازدحام و تراکم جمعیت در داخل اتوبوس خودداری کنند و به علایم و نشانه‌گذاری‌های داخل اتوبوس توجه داشته باشند تا با این اقدام گام موثری در قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا برداشته شود.

 بحران در تهران

در حالی که بازگشایی صنوف در تهران به هفته آینده موکول شده است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند با همین حجم تردد در روزهای پس از تعطیلات نوروز هم می‌توان پیش‌بینی کرد که تهران در روزهای آتی با موج جدیدی از بیماری کرونا روبرو شود و روند ابتلای کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن در پایتخت افزایش پیدا کند.

دیروز مشاهدات خبرنگار «توسعه ایرانی» حکایت از رعایت عمومی مردم در مترو و اتوبوس داشت، اما تصاویری نیز از شلوغی مترو در شبکه‌های اجتماعی مخابره شد که نشان می‌داد در برخی از ساعات پرازدحام صبح طرح  فاصله‌گذاری هوشمند چندان قابل اجرا نیست و این موضوع می‌تواند تبعات زیادی در پی داشته باشد

در همین باره دیروز رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران از افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در تهران نسبت به کل کشور خبر داد و در نشست خبری مجازی گفت: «روند مبتلایان و فوتی‌ها در تهران نسبت به کل کشور رو به افزایش است و شهروندان تهرانی باید این مساله را در نظر بگیرند که وضعیت در شهر تهران مناسب نیست و تا 10 روز آینده موج جدیدی از بیماری را در تهران خواهیم داشت».

بازگشایی برخی مشاغل

پس از ابلاغیه وزارت صنعت به واحدهای تولیدی سراسر کشور برای بازگشت به محیط کار، فعالیت ۷۵ درصد صنوف توزیعی و خدماتی سراسر کشور از دیروز و (در تهران از ۳۰ فروردین ماه) با ثبت‌نام در سامانه سلامت وزارت بهداشت آغاز شد. البته به گفته مسئولان اتاق اصناف ایران فعالیت ۱۲ صنف و رسته شغلی که مستلزم حضور جمعیت زیاد در یک محل بوده و به اصطلاح پرخطر محسوب می‌شود تا پایان بحران کرونا ممنوع خواهد بود.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت از شروع دوباره فعالیت‌ها، بازرسان بهداشت محیط و حرفه‌ای وزارت بهداشت با مشارکت نیروی انتظامی، بازرسان اتاق اصناف و تعزیرات و بازرسان آن وزارت متبوع به محل‌های مورد نظر مراجعه و در صورت ثبت‌نام نکردن در سایت ابلاغی وزارت بهداشت، فعالیت و محل کار را متوقف و تعطیل می‌کنند.

همچنین همه واحدهای تولید در بخش‌های مختلف صنعت، توزیعی و خدمات فنی که برای تامین مایحتاج عمومی و نیاز ضروری مردم از جمله مواد غذایی، خدمات فنی و تعمیر لوازم خانگی و منزل از بدو شروع بحران بیماری کرونا در حال خدمات‌رسانی به مردم بوده‌اند کماکان در چارچوب دستورالعمل بهداشتی ابلاغی به فعالیت در این حوزه‌ها مجاز هستند.

کنترل مبادی ورودی شهرها

در کنار اقدامات انجام شده برای اجرای طرح  فاصله‌گذاری هوشمند، مبادی ورودی به تمام شهرها تا ۳۱ فروردین ماه توسط پلیس کنترل می‌شود و امکان تمدید آن از سوی ستاد ملی مقابله کرونا نیز وجود دارد.

سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا دیروز در حاشیه بازدید از معابر ورودی استان البرز در آزادراه تهران -  قزوین گفت: « سفرهای نوروزی امسال حدود۶۰ درصد و درحال حاضر نیز حدود ۵۶ درصد تردد در جاده‌های کشور کاهش داشته است».

همچنین برابر ابلاغ ستاد مقابله با کرونا ۷۱۵ ورودی به شهر‌ها توسط پلیس راهور از ۸ فروردین امسال کنترل می‌شود و تا پایان فروردین نیز این کنترل‌ها ادامه دارد و متخلفان با جریمه 500 هزار تومانی روبرو خواهند شد.

 کارمندان چگونه کرونا نگیرند؟

این روزها که بسیاری از شهروندان مجبورند با وجود ترس از ابتلا به ویروس کرونا به محل کار مراجعه کنند، باید هر چه بیشتر به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند. در این میان روسای ادارات باید تجمع‌های بیش از پنج نفر را لغو و به کارمندان خود اجازه دهند تا حد امکان دورکاری کنند.

روند مبتلایان و فوتی‌ها در تهران نسبت به کل کشور رو به افزایش است و شهروندان تهرانی باید این مساله را در نظر بگیرند که تا 10 روز آینده موج جدیدی از بیماری را در تهران خواهیم داشت

همچنین در محیط کار افراد باید فاصله دو متری از سایر همکاران و کارمندان اداره را رعایت، از دستکش استفاده و از دست زدن به صورت و خصوصا دهان پرهیز کنند. هنگام‌ سرفه یا عطسه از دستمال یکبار مصرف استفاده کرده و بعد از مصرف، آن را در سطل زباله دردار بریزند و بعد از هر بار لمس کردن سطوح، دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون شستشو کنند. تا حد امکان به جای رفتن به اتاق همکاران کارهای خود را از طریق تماس تلفنی انجام دهید.

استفاده از ماسک هنگام ورود به اتاق همکاران و تعویض آن در صورت مرطوب شدن ماسک ضروری است. در و پنجره اتاق‌ها باید باز باشد و سیستم تهویه باید سالم و در ساعات کار روشن باشد. افراد سعی کنند از لیوان و فلاسک شخصی استفاده کنند و از رفتن به آبدارخانه برای نوشیدن چای بپرهیزند.