ریحانه جولایی

سیر صعودی ابتلا به کرونا در کشور مدتی است که آغاز شده و مسئولان و پزشکان این هفته را پیک بیماری و سخت‌ترین هفته از نظر بروز این بیماری نامیده‌اند. پیش‌بینی پزشکان خبر از این موضوع می‌دهد که دوره پنهان ویروس به پایان می‌رسد و ما با مبتلایان بیشتری مواجه خواهیم شد. بااین‌حال برخی از پزشکان معتقدند پیک این بیماری می‌تواند هفته بعد هم باشد چون همچنان شهرهای جدیدی در حال درگیر شدن هستند. هر روز شهرهای بیشتری به لیست مبتلایان به کووید-19 اضافه می‌شوند و آمار تلفات با سرعت بالا می‌رود و بر ترس عمومی که این روزها گریبانگیر مردم شده، دامن می‌زند.

کرونا همچنان مبتلا می‌کند و می‌کشد

طبق جدیدترین آمارها، بیماری کووید -۱۹ یا همان کرونا ویروس جدید، تاکنون در جهان دو هزار و ۹۷۶ قربانی گرفته است که از این تعداد ۲هزار و ۸۷۰ نفر در چین جان خود را از دست ‌داده‌اند. همچنین در سراسر چین ۷۹ هزار و ۸۲۴ فرد آلوده به کرونا ویروس جدید شناسایی‌شده که از این تعداد ۴۱ هزار و ۶۲۵ نفر بهبود پیدا کرده‌اند. در ایران هم طبق اعلام وزارت بهداشت تا روز یکشنبه (11 اسفند) 978 نفر مبتلای قطعی این بیماری شناسایی ‌شده‌اند که از این تعداد 54 نفر فوت کرده‌اند. این در حالی است که خبرگزاری‌های رسمی داخل کشور می‌گویند ۱۲۳ نفر از مبتلایان نیز در کشورمان بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. اما حکایت آمارهای غیررسمی چیز دیگری است.

به گزارش منابع رسمی، طی ۲۴ ساعت گذشته مجموعا ۳۰ مورد جدید بیماری در استان قم، ۱۷۰ مورد در استان تهران، گیلان ۲۸ مورد، مرکزی ۴۴ مورد، استان اصفهان ۱۳ مورد، فارس ۸ مورد، خراسان رضوی ۱۷ مورد، کرمانشاه ۲ مورد، لرستان ۸ مورد، سمنان ۳ مورد، مازندران ۱۱ مورد، همدان ۳ مورد، خراسان جنوبی ۲ مورد، البرز ۳۱ مورد، هرمزگان ۲ مورد، خوزستان ۹ مورد، سیستان و بلوچستان یک مورد، ایلام یک مورد و کرمان ۲ مورد جدید و ابتلای قطعی به این بیماری گزارش شده است و متاسفانه از میان موارد جدید این بیماری ۱۱ تن نیز جان خود را از دست دادند.  در آمار جهانی روزهای گذشته نیز ایتالیا با 21 فوتی، کره جنوبی با 16 فوتی، ژاپن با 10 فوتی، هنگ‌کنگ با 2 فوتی، فرانسه با 2 فوتی، فیلیپین با یک فوتی و تایوان با یک فوتی بعد از چین و ایران در رده‌های بعدی این نمودار قرار گرفتند.

استان گلستان  رقیب اصلی قم می‌شود؟

کرونا هنوز در کشور قربانی می‌گیرد و شاهد این موضوع صحبت‌های کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت است. به گفته او حالا استان گلستان در حال تبدیل‌شدن به کانون شیوع کووید-19 است. جهانپور می‌گوید: در استان اصفهان و با توجه به نزدیکی به قم، به‌نظر می‌آید که تعداد مبتلایان در کاشان هم با یک شیب تند صعودی رو به افزایش است. همچنین در استان مرکزی با توجه به نزدیکی به قم به ‌نظر می‌آید که تعداد موارد مشکوک به بیماری کووید -19 در حال افزایش است. او در واکنش به انتقاداتی که در مورد قرنطینه برخی از شهر‌های کشور مطرح‌شده نیز اظهار کرد: قرنطینه یک شهر به‌طور کامل، در پروتکل‌های بین‌المللی جایی ندارد. از سوی دیگر ساختار اجتماعی، مدیریتی، سیاسی و اقتصادی ما هم انطباقی با قرنطینه کامل شهری ندارد، این تجربه لزوماً هم موفق نیست و چه‌بسا اولین مخالفانش همان‌ها خواهند بود که هم‌اکنون از آن صحبت می‌کنند بااین‌حال تأکید می‌کنیم که هیچ‌شهری تعطیل نخواهد شد.

از قرنطینه قم تا آماده‌باش آبادان، شیراز و قزوین

در روزهای اخیر شایعات زیادی در رابطه با قرنطینه کردن برخی شهرها سر زبان‌ها افتاد. قرنطینه قم یکی از این شایعات که بود حالا انگار واقعیت پیداکرده است. هرچند ایرج حریرچی پیش‌تر گفته بود قرنطینه راهکاری قدیمی و متعلق به زمان جنگ جهانی است اما ظاهراً مسئولان با این روش کنار آمده‌اند و قرار بر این بوده که از دیروز خروج افراد مشکوک به کرونا از قم به دستور دانشگاه علوم پزشکی این استان ممنوع شود.

علی ابرازه، قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم هم این خبر را تأیید کرد و گفت: همکاران دانشگاه علوم پزشکی در خروجی‌های شهر مستقر و با تب‌سنج افراد را کنترل خواهند کرد. درصورتی‌که فردی دارای علائم ابتلا به کرونا باشد از خروج او جلوگیری و قرنطینه خواهد شد. دکتر ابرازه همچنین از مراجعه چهار ‌هزار نفر به بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: از این تعداد 652 نفر در بیمارستان‌های کامکار، فرقانی، امام رضا و علی‌بن‌ابیطالب بستری  ‌شده‌اند. این آمار تا روز شنبه 580 نفر بود.

از سوی دیگر، سید زین‌العابدین، فرماندار آبادان نیز اعلام کرد که مبادی ورودی آبادان بسته ‌شده و تدابیر شدیدی از صبح جمعه برای ورودی آبادان اتخاذ شده است. او همچنین افزود: با توجه به اینکه اکنون در آبادان یک مورد کرونا ویروس مثبت اعلام ‌شده، تلاش ما بر این است تا بیمارستان صحرایی علی ابن ابی‌طالب (ع) را برای مداوای بیماران این ویروس در نظر بگیریم که البته این بیمارستان باید تجهیز شود. از طرف دیگر عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اعلام کرد: برای جلوگیری از شیوع کرونا، حرم شاه‌چراغ تعطیل می‌شود و تنها یک در برای ورود زائران باز است که در صحن بروند و بعد از آن باید حرم را ترک کنند.

علی فخارسلیمانی، مدیر مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی قزوین از تبدیل محل نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین به بیمارستان صحرایی خبر داد. او زمان راه‌اندازی این بیمارستان را از هفته آینده اعلام کرد و افزود: این بیمارستان صحرایی در فاز نخست با ظرفیت 50 تخت آماده‌سازی خواهد شد.

براساس اظهارات فرمانده ستاد مقابله با کرونا در گیلان، این استان به پرستاران و پزشکان کمکی بیشتری نیاز دارد و براساس اعلام معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز پرستارانی که در این ایام به‌صورت داوطلب یا کمکی به مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک کنند، در اولویت استخدام هستند.

مسئولان: ایران در مقابله با کرونا موفق است

گفته می‌شود ایران بعد از چین بیشترین مبتلا به ویروس و کشته را دارد. این در حالی است که مسئولان بهداشت کشور می‌گویند وضعیت تشخیص و رسیدگی به بیماران در حال بهبود است. بر اساس گفته‌های معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی، حوزه تشخیص قطعی ما آهسته حرکت می‌کند، چراکه کیت‌ها و روش‌های تشخیص ما محدود بود. محمد جهانگیری در این مورد توضیح داد: ما تنها برای افراد بستری کیت تخصیص دادیم. 80 درصد از بیماران کرونائی را که به‌خودی‌خود بهبود پیدا می‌کنند، آزمایش نکردیم تا آمار واقعی و نسبت مرگ‌ومیر درست تخمین زده شود. شیوع‌ها در کشورها متفاوت است، باید آرام‌آرام پیش برویم. این نه به معنای کتمان از سمت ما است، و نه به آن معناست که تمامیت اوضاع و بیماری را رصد می‌کنیم.

جهانگیری ادامه داد: ما تنها از افراد با ریسک بالا تست گرفته‌ایم. ممکن است خیلی از افراد همین ‌الان مبتلا شده و بهبودیافته باشند، آن‌ها در آمار گنجانده نمی‌شوند. ممکن است در بین آن‌ها افراد زیادی کرونای مثبت باشند که جایی ثبت ‌نشده است. اگر ما از این اضطرار اولیه خارج شویم، آمارهایمان با دقت بیشتری کسب و اعلام خواهند شد.

 افرادی تنها به بهداشت فردی خود اهمیت داده و با بی‌توجهی به توصیه‌هایی که در رابطه با طریقه دفع و دور انداختن ماسک و دستکش‌های آلوده به ویروس شده، آن‌ها را در فضای عمومی رها می‌کنند که احتمال ابتلای افراد زیادی را به ویروس کرونا در پی دارد

علیرضا بیگلری، رئیس  انستیتو پاستور ایران هم از بهبود شرایط آزمایشگاهی و افزایش روزانه تست‌های کرونا خبر داد. به گفته او تمام نمونه‌های کرونای پذیرش‌شده هفته قبل در انستیتو پاستور ایران درواقع، دو روز زودتر از زمان قول داده‌ شده انجام شد.

بیگلری همچنین اعلام کرد: در طول هفته گذشته، علاوه بر راه‌اندازی بیش از 20 آزمایشگاه تشخیصی کرونا در سراسر کشور، ظرفیت انجام تست در انستیتو پاستور بیش از 10 برابر افزایش یافت و اکنون توانایی انجام روزانه ١٢٠٠ تست در پاستور وجود دارد.

او با بیان این‌که هم‌زمان کار آموزش و پایش آزمایشگاه‌های راه‌اندازی شده هم در جریان است، گفت: با این اقدام، در حال حاضر در تمام کشور از مشهد تا اهواز و از تبریز تا تهران و زاهدان، با یک سبک و یک پروتکل واحد کار می‌کنند و  نماینده سازمان جهانی بهداشت از  این اقدام به‌عنوان کار عالی (Best practice) نام می‌برد.

رهاسازی ماسک و دستکش‌های استفاده‌شده در معابر عمومی!

در میان تمام اخبار مربوط به کرونا اما هنوز رعایت بهداشت حرف اول را می‌زند. پزشکان توصیه اکید دارند که بهداشت فردی و عمومی را در محل زندگی و جامعه رعایت کنیم. بااین‌حال دیده می‌شود افرادی تنها به بهداشت فردی خود اهمیت داده و با بی‌توجهی به توصیه‌هایی که در رابطه با طریقه دفع و دور انداختن ماسک و دستکش‌های آلوده به ویروس شده، آن‌ها را در فضای عمومی رها می‌کنند که این امر احتمال ابتلای افراد زیادی را به ویروس کرونا در پی دارد. بااین‌حال پزشکان معتقدند برای درآوردن و دور انداختن ماسک و دستکش‌ها آدابی وجود دارد. عضو هیئت ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ‌احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق دستکش‌ها و ماسک‌های رهاشده در فضای آزاد، بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در زمان جدا کردن آن‌ها از بدن تأکید کرد.

دکتر مجید مرجانی متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اپیدمی بیماری کرونا در کشور و اهمیت رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از این بیماری، گفته است افرادی که علائم شبیه سرماخوردگی دارند، بهتر است از وسایل حفاظتی برای جلوگیری از انتشار ویروس ازجمله ماسک و دستکش استفاده کنند، البته استفاده از دستکش برای انجام امور روزمره در مکان‌های عمومی برای تمام افراد لازم است. این اقدامات مانع مواجهه ویروس با بدن ما و انتشار آن می‌شود.

او ادامه داد: از طرفی ممکن است ویروس‌ها روی سطوح این وسایل بنشینند و در خصوص ویروس کرونا، تا مدت چند ساعت یا چند روز، زنده بمانند. درنتیجه ماسک‌ها و دستکش‌ها، خود می‌توانند موجب انتقال بیماری شوند. بنابراین باید به‌گونه‌ای از سطح بدن جدا شوند که هیچ تماسی با پوشش خارجی آن‌ها رخ ندهد.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه، در خصوص نحوه خارج کردن دستکش و ماسک پس از استفاده، اظهار کرد: پوشش خارجی دستکش‌ها و ماسک را بدون ایجاد کوچک‌ترین تماس با پوست بدن، به سمت داخل مچاله کنید، آن‌ها را درون کیسه فریزر انداخته و گره بزنید. سپس بسته خود را به داخل سطل آشغال دردار بیندازید.

مرجانی بر اهمیت شستشو و ضدعفونی کردن دست‌ها پس از خارج کردن وسایل حفاظتی بسیار تأکید کرد.

کرونا هنوز در کشور قربانی می‌گیرد و شاهد این موضوع صحبت‌های کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت است. به گفته او حالا استان گلستان در حال تبدیل‌شدن به کانون شیوع کووید-19 است

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: ممکن است دستکش‌ها در زمان استفاده سوراخ شده یا در زمان خارج کردن آن‌ها تماسی با پوست بدن صورت گرفته باشد، درنتیجه شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه توصیه می‌شود.

او در پایان به لزوم خشک‌کردن دست‌ها پس از شستشو با حوله شخصی تأکید و کرد و گفت: اگر در محیطی خارج از محیط منزل اقدام به شستن دست‌ها کردید، بهتر است با دستمال ‌کاغذی یا دستگاه‌های خشک‌کن برقی، رطوبت دست‌ها را کاهش دهید، اما اگر این امکان وجود نداشت، اجازه دهید با جریان هوا خشک شود.

در آخر لازم به تذکر دوباره است که این بیماری با رعایت کردن بهداشت و حضور نداشتن در اماکن عمومی به‌زودی از بین خواهد رفت. باید توجه داشت که این ویروس خطرناک‌تر از چیزی است که تا امروز دیده‌ایم اما راهکارهای زیاد و مؤثری برای پیشگیری از آن وجود دارد. نترسیدن و رعایت کردن نکات بهداشتی از سوی شهروندان باعث می‌شود زنجیره این بیماری زودتر قطع شود و دوباره ثبات و آرامش به کشور و روابط انسانی بازگردد.