پیشتر بارها مسئولان آموزش و پرورش بر این موضوع تأکید کرده بودند که تراکم دانش‌آموزی سر کلاس‌های درس خصوصاً در مقطع ابتدایی نگران‌کننده است. کلاس‌های مدارس دولتی عموماً با ۴۰ تا ۴۵ دانش‌آموز تشکیل می‌شود و آن هم در فضایی کوچک. این در حالی است که سازمان امور استخدامی کشور با تقسیم تعداد دانش‌آموز بر تعداد معلمان، اجازه استخدام معلمان را می‌دهد و این جمع و تقسیم به صورت کلی و کشوری رخ می‌دهد.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یکی از مطالبات جدی این معاونت را تغییر شاخص‌های سازمان امور استخدامی کشور عنوان می‌کند و اینکه مقایسه بر مبنای میانگین کل دانش‌آموزان و معلم را کنار بگذارند و نسبت کلاس درس به معلم را در نظر بگیرند.

او به مهر گفت: ستاد منابع نیروی انسانی که با حکم وزیر در آموزش و پرورش تشکیل شده است نیز معتقد است محاسبه نسبت کلاس به معلم باید در نظر گرفته شود. امیدواریم توافق سازمان امور اداری و استخدامی کشور را نیز بگیریم.

او یکی از مشکلات تراکم جمعیت در کلاس‌های درس را خصوصاً در مناطق محروم و مدارس دولتی، تحت تأثیر قرار گرفتن عنصر یادگیری دانست و خصوصاً اینکه ارزشیابی کیفی توصیفی نیز استانداری را برای تعداد دانش‌آموز به معلمی که قرار است تک‌تک دانش‌آموزان را ارزیابی کند تعیین کرده است.از سوی دیگر طرح شهاب نیز که قرار است به استعدادیابی درست تحصیلی بیانجامد و هدایت تحصیلی را به مرور به عهده بگیرد در صورت ادامه روند افزایشی تراکم دانش‌آموزی کارایی نخواهد داشت.

اما حالا به جز این بحث‌ها می‌بینیم که تراکم دانش‌آموزی و عدم توجه به این شاخص طی سال‌ها در آموزش و پرورش در بزنگاه‌هایی بیش از پیش آموزش و پرورش را از کارایی می‌اندازد.

آیا همچنان آموزش و پرورش قرار است دستگاهی منفعل در مواقع بحرانی بماند؟ آیا بنا نیست زیرساخت‌های حضور فعالانه خود را تقویت کند. مثل رساندن هر کلاس درس در کشور به تراکمی استاندارد. مثل تقویت بخش سلامت و بهداشت در مدارس. این انتظار دور از واقعی نیست که بخواهیم در بحث‌های آموزشی، پیشگیری مدرسه الگوی خانواده و محل باشد

حالا که بحث پیشگیری از شیوع کرونا، بحث روز است و بسیاری از والدین کم کم زمزمه‌های درخواست برای تعطیلی مدارس را شروع کرده‌اند، مشخص است که یکی از نگرانی‌ها تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های کوچک است. اگر استاندارد فضا به دانش‌آموز رعایت می‌شد، می‌شد با اطمینان از فاصله معقول هر دانش‌آموز نسبت به دیگری سر کلاس درس که ساعت‌های زیادی را در برمی‌گیرد اطمینان داشت اما حالا کلاس‌هایی داریم که دانش‌آموزان کیپ تا کیپ هم می‌نشینند و طبیعتاً در این فضا انتقال ویروس‌ها آسان خواهد بود.

هر چند وزیر آموزش و پرورش در رابطه با اینکه کدام نهاد مسئول تصمیم‌گیری تعطیلی سراسری مدارس پیرو ورود ویروس کرونا به کشور است؟ در آخرین اظهارنظر خود در دوم اسفند گفته است: به دستور رئیس جمهور ستادی در وزارت بهداشت تشکیل شده است که همه دستگاه‌های مرتبط در آن حضور دارند و دائماً اوضاع را رصد و تحولات را بررسی می‌کنند و متناسب با شرایط موجود تصمیم فعلاً تصمیمی بر تعطیلی مدارس نیست و در صورت نیاز ستاد و شورای تأمین هر استان می‌تواند در مورد تعطیلی مدارس آن استان تصمیم بگیرد و وزارت آموزش و پرورش هم در آن مشارکت دارد.

حاجی میرزایی تأکید کرد: ما در آموزش و پرورش برای تأمین آرامش خانواده‌ها تمامی معاونین تربیت و سلامت را در یک گفتگوی ویدئویی و برخط با مسئولین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ارتباط قرار دادیم و همه توصیه‌های لازم به آنها منتقل شده است. دستورالعمل‌های لازم برای آگاهی والدین، دانش‌آموزان، مدیران و معلمان تهیه شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است.