محبوبه ولی

 «استیضاح» و «سوال» را از مجلس بگیرند، چه می‌ماند؟ جنجال و حاشیه و سفسطه و بلوا و سیاسی‌بازی و امضا پس گرفتن‌ها و طرح‌های تخیلی علیه هالیوود و عکس یادگاری گرفتن و بی‌خبری و القصه هر چیزی که سرش به تنش نیرزد. 

کسی نمی‌داند آن روز که «استیضاح» را جزء ابزار قانونی مجلس نوشتند، می‌دانستند که چنین روزی، اسباب عقده‌گشایی و گروکشی هم خواهد شد. 

دولت اکنون به چوب کبریت نیمه‌سوخته‌ای می‌ماند که کمرش خم شده؛ با این حال مجلس بنزین استیضاح را هم برداشته تا بریزد روی دولت و کارش را یکسره کند. 

سه حرکت تا کیش و مات

محمود حجتی، وزیر کشاورزی در شرف استیضاح بود که هفته جاری استعفا داد و استعفایش پذیرفته و نامش به عنوان هفتمین وزیری ثبت شد که یا با استیضاح یا استعفا کابینه دوازدهم را ترک کرده است.

 حالا دولت روحانی سه حرکت دیگر کند، کیش و مات خواهد شد؛ چراکه مطابق قانون اگر نیمی از اعضای کابینه آن را ترک کنند، کابینه از حد نصاب افتاده و رئیس‌جمهوری ملزم به گرفتن رأی اعتماد مجدد از مجلس خواهد شد. مجلس اما تصمیم ندارد صبر کند تا این سه حرکت در طول عمر باقی مانده از دولت دوم روحانی رخ دهند، بلکه سه استیضاح طراحی کرده تا در همین چند ماه باقی مانده از مجلس دهم، طومار دولت را در هم بپیچد. پنداری کسانی در مجلس می‌خواهند تلافی شوک بنزینی دولت را با بنزین استیضاح درآورند و از این رو پس از استیضاح محمود حجتی، وزیر کشاورزی که استعفا کرد و رفت، استیضاح وزرای نفت، کشور و آموزش و پرورش را کلید زده‌اند. 

می‌خواهیم کابینه را ساقط کنیم!

شهاب نادری، نماینده اصولگرا و عضو فراکسیون ولایی مجلس، دیروز صریحا به اعتمادآنلاین گفته است: «دنبال از حد نصاب افتادن کابینه دوازدهم هستیم و مطمئن باشید در این شرایط مجلس دست روی استیضاح هر وزیری بگذارد این استیضاح رأی می‌آورد، چون نمایندگان از وضعیت فعلی عصبانی هستند. بنابراین استیضاح هر وزیری را که امضا کرده‌ایم رأی می‌آورد.»

محمود حجتی در شرف استیضاح بود که هفته جاری استعفا داد و استعفایش پذیرفته و نامش به عنوان هفتمین وزیری ثبت شد که یا با استیضاح یا استعفا کابینه دوازدهم را ترک کرده است. حالا دولت روحانی سه حرکت دیگر کند، کیش و مات خواهد شد

او با تاکید بر اینکه آقای روحانی به‌عنوان رئیس اجرایی دولت مسئول اتفاقات اخیر است، ادامه داده: «حتی اگر کابینه دوازدهم از حد نصاب بیافتد، ما هیچ مشکلی نداریم و دنبال استیضاح خود رئیس‌جمهوری هم هستیم. اولین امضاها برای استیضاح آقای روحانی بود. بنابراین ما می‌خواهیم کابینه‌اش را ساقط کنیم و کم‌کم دنبال استیضاح روحانی برویم. مردم خوبی داریم در حالی که مسئولان ما خوب نیستند و این مردم‌اند که اجازه نمی‌دهند برخی مسئولان نظام را ساقط کنند.»

تعداد نمایندگانی چون شهاب نادری فعلا در مجلس کم نیستند که یا عصبانی هستند و افسار خِرَدشان دست خشمشان افتاده یا فضا را مناسب سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی می‌بینند؛ کسانی مانند هدایت‌الله خادمی که بارها برای استیضاح زنگنه به در بسته خورده‌اند و حالا روزنه تازه‌ای را روبروی خود می‌بینند. او دیروز با بیان اینکه دولت در ماجرای بنزین به مجلس شبیخون زد، به مهر گفته است: «عدم مدیریت دقیق نفت موجب شده است که کشور ما به کشوری تک‌محصولی و خام‌فروش و واردکننده بنزین تبدیل شود. وزارت نفت در زمینه سیاستگذاری افزایش قیمت بنزین مقصر است و وزیر نفت باید در این خصوص در مجلس پاسخگو باشد.»

وزیر کشوری که اصلاح‌طلبان هم نمی‌خواهندش

به نظر نمی‌رسد استیضاح زنگنه باز هم به نتیجه برسد، چراکه او عنصر و مهره‌ای کلیدی برای دولت روحانی است، دولت برای حفظ او هر کاری خواهد کرد و دیگر اینکه طرفداران خاص خود را نیز در مجلس دارد؛ اما در مقابل رحمانی فضلی، وزیر کشور وضع چندان مناسبی ندارد. رحمانی فضلی، وزیری که یکی از بدترین کارنامه‌ها را در دولت روحانی دارد، اکنون از سوی مجلس متهم است به کوتاهی در تامین امنیت کشور، عدم پیش‌بینی اتفاقات رخ داده در پی افزایش قیمت بنزین و تمهیداندیشی برای آن و همچنین قطعی اینترنت.  

به باور بسیاری آنچه در این دو هفته در ایران رخ داده، محصول مستقیم مدیریت و وزارت اوست. استیضاح او حتی در میان اصلاح‌طلبان نیز مدافعان سرسخت دارد. پروانه سلحشوری، نماینده تهران دو روز پیش به «انتخاب» گفته بود: «این بار سعی شده تا برای استیضاح وزیر کشور از کسانی امضا گرفته شود که در این مورد عقب‌نشینی نکنند.» 

حجت‌الاسلام احمد مازنی، نماینده اصلاح‌طلب تهران درباره او به ایسنا گفت: «آقای رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور، رئیس شورای امنیت کشور است. حوادث اخیر نشان می‌دهد ایشان تمهیدات اجتماعی و امنیتی لازم برای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را فراهم نکرده بود. به طوری‌که طبق گزارش‌ها در مواردی شورای تامین استان‌ها بعد از آغاز حوادث، اجتماعات و اغتشاشات تشکیل جلسه داده است. این یعنی ایشان به عنوان رئیس شورای امنیت کشور به جای پیش‌بینی و پیشگیری احتمالی تازه بعد از وقوع حوادث وارد میدان شده که نتیجه آن خونریزی و بازداشت تعداد زیادی از افراد، زندانی شدن و مجروح شدن آنها است.»

شهاب نادری، عضو فراکسیون ولایی مجلس: حتی اگر کابینه دوازدهم از حد نصاب بیافتد، ما هیچ مشکلی نداریم و دنبال استیضاح خود رئیس‌جمهوری هم هستیم. اولین امضاها برای استیضاح آقای روحانی بود. بنابراین ما می‌خواهیم کابینه‌اش را ساقط کنیم و کم‌کم دنبال استیضاح روحانی برویم

او ادامه داده: «توصیه‌ام به ایشان (رحمانی فضلی) این است که یک بار به عنوان یک مسئول سیاسی در ایران بار مسئولیت یک اتفاق را بپذیرد و با جوانمردی از وزارت کشور استعفا دهد تا وقت مردم و مجلس برای استیضاح و شنیدن پاسخ‌های ایشان به سوال گرفته نشود. چون آنچه مسلم است مدیریت ایشان باعث خسارت‌هایی به کشور شده است. خسارت‌هایی که تنها مرهم آن بر آلام مردم در شرایط فعلی استعفای رحمانی فضلی از وزیر کشور است.

واکنش دولت

سومین وزیری که مجلس کمر به استیضاح آن بسته است، وزیر تازه از راه رسیده آموزش و پرورش است که طرح استیضاحش بیشتر شبیه به یک جوک است. محسن حاجی میرزایی، تازه همین چهار ماه پیش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش از مجلس رأی اعتماد گرفت و این روزها استیضاحش کلید خورده است!

عَلم استیضاحی که مجلس برداشته، در همین چند روزه یک نفر یعنی محمود حجتی را ناگزیر به خروج از دولت کرد؛ حال باید دید این روند ادامه خواهد داشت یا نه. واکنش دولت به این بازی استیضاح، قطعا در پشت صحنه واکنشی متوسل به لابیگری‌هاست، اما در روی پرده، علی ربیعی، سخنگوی دولت دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت تاکید کرد که «دولت روند استیضاح محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش و بیژن زنگنه وزیر نفت را در مقطع کنونی به مصلحت نمی‌داند.»

ربیعی با بیان اینکه در هیچ دوره تاریخی شاید مثل این دوره نیازمند انسجام، فهم و درک مشترک از مسائل نیستیم، ادامه داد: «استیضاح حق مجلس است و کسی هم در این مورد تردید ندارد؛ اما زمان استفاده از این حق موضوع مهمی است. در شرایطی که ما از یک زخم بر جامعه خورده به سمت ترمیم عبور می‌کنیم و رو به آینده روشن حرکت می‌کنیم؛ دولت این روند به ویژه استیضاح محسن حاجی‌میرزایی (وزیر آموزش و پرورش) که حدود سه ماه است به این سمت منصوب شده است و بیژن زنگنه وزیر نفت که بخش اعظم از تولید و فروش نفت را برعهده دارد به مصلحت نمی‌داند.»

تعداد نمایندگانی چون شهاب نادری فعلا در مجلس کم نیستند که یا عصبانی هستند و افسار خِرَدشان دست خشمشان افتاده یا فضا را مناسب سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی می‌بینند؛ کسانی مانند هدایت‌الله خادمی که بارها برای استیضاح زنگنه به در بسته خورده‌اند و حالا روزنه تازه‌ای را روبروی خود می‌بینند

 

او افزود: «امیدواریم در یک خرد جمعی مجلس تصمیم بگیرد که در کنار هم به آلام جامعه پردازیم و بتوانیم به امید خدا مسیر حرکت رو به جلو را دنبال کنیم.»

البته باید دید که نمایندگان مجلس نیز مانند آقای سخنگو این اعتقاد را دارند که «رو به آینده روشن حرکت می‌کنیم»؟!