سال‌های اخیر در اکثر کشورهای دنیا، ۱۴ فوریه یا ۲۴ بهمن به روز عشاق شهرت یافته است، اما هر ساله در ایران فراتر از این نام، خبرهایی از ممنوعیت‌های جدید برای محدود کردن این روز به گوش می‌رسد. روزی که به اعتقاد گروهی از افراد نسبتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد و نشانه رسوخ فرهنگ غرب در کشور است.

ولنتاین نه تنها در ایران بلکه چند سالی است در سراسر جهان فراگیر شده و افرادی از فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف را گرد خود جمع کرده تا به بهانه این نام، به عزیزانشان ابراز عشق کنند و احیاناً گل و شکلات و ... هدیه دهند.

در ایران نیز به‌رغم محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در روزهای منتهی به اواخر بهمن، در گوشه گوشه شهرهای مختلف ایران، از مغازه‌ها گرفته تا کنج پیاده‌روها و لابه‌لای ترافیک شهری تا چشم کار می‌کند وسایل تزیینی، بادکنک، عروسک، جعبه و حتی خوراکی‌هایی به رنگ قرمز است که هر یک از آن‌ها با روبان‌ها و کاغذ‌های باریک زرق و برق‌دار تزیینی توجه هر عابری را به سوی خود جلب می‌کرد. با این وجود امسال خبرهایی از ممنوعیت‌های جدید در فضای مجازی منتشر شد که از جمله این خبرها ممنوعیت فروش بادکنک‌های قرمز بود که واکنش‌های منفی فراوانی را به دنبال داشت. مدت کوتاهی پس از این واکنش‌ها که بسیاری از آنها با طنازی چنین برخوردهایی را بی‌حاصل و ورود پلیس به چنین موضوعاتی را عجیب قلمداد می‌کردند این خبر در سایت پلیس تکذیب شد و حسین دکمه‌چی، رئیس اتحادیه صنف خرازی‌فروشان گفت: پیرو خبر منتشره درباره ممنوعیت فروش بادکنک‌هایی در روز خاص هیچ‌گونه نامه یا دستوری از سوی پلیس یا ارگان دولتی دیگری به اتحادیه نداشتیم.

البته او به این نکته هم اشاره کرد که برابر سنوات گذشته و تصمیمات داخلی این اتحادیه درباره ممنوعیت فروش این بادکنک‌ها به اطلاع اعضا رسیده و آنان موظف به رعایت ضوابط مقرر هستند؛ به این معنا که خبر مذکور چندان هم کذب نیست و تنها باید مسئولیت ابلاغ آن از سوی پلیس برداشته شود. رئیس اتحادیه صنف خرازی‌فروشان همچنین گفت: در ایام مبارک دهه فجر تعداد زیادی بادکنک در مراسم برگزاری سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توزیع شد که خبرنگاری از اینجانب پیگیر کمبود بادکنک در بازار شده بود که به وی اعلام کردیم هیچ کمبودی در این خصوص وجود ندارد. به گفته او فروش بادکنک با رنگ و در قالبی خاص تبلیغ فرهنگ بیگانگان است و بایستی این موضوع انجام نشود که متأسفانه سایر اصناف نیز اقدام به فروش آن می‌کنند و فعالیت آنان در حوزه اتحادیه صنف خرازان نیست.

دکمه‌چی خاطرنشان کرد: این اتحادیه صرفاً وظیفه اطلاع‌رسانی درخصوص رعایت قوانین را دارد و اهرم اجرایی، سایر دستگاه‌های ذی‌ربط هستند.

اخطار دادستانی قم به مروجان فرهنگ ولنتاین

در این میان برخی شهرهای کشور که مناسک مذهبی در آنها با شدت بیشتری پیگیری می‌شود نیز بدون هیچ‌گونه تکذیبی نسبت به برخورد با این گروه وارد عمل شدند. بنا بر اعلام روابط عمومی دادستانی قم، قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادسرای قم با مروجان و عرضه‌کنندگان نماد‌های «ضد فرهنگی همچون ولنتاین» برخورد می‌کند. بر اساس این گزارش پلمپ از یک تا شش ماه واحد‌های صنفی متخلف، در دستور کار مسئولین مربوطه قرار گرفته است. حتی این مجموعه از مردم خواسته است تا در صورت مشاهده هر نوع هنجارشکنی در خصوص ترویج نماد‌های ضدفرهنگی ولنتاین مراتب را در بستر فضای مجازی با قرارگاه دادسرای قم در میان بگذارند.

پوستری در مخالفت با روز ولنتاین

در این میان این روزها در شبکه‌های اجتماعی پوستری دست به دست می‌شود که در آن تصویر نوشته شده «روز ولنتاین برای من نیست، چون من مسلمان هستم.» در حالی که برخی از کاربران معتقدند نباید با موضع‌گیری در مورد چنین واکنش‌های مردمی و مداخلات دولتی جامعه را به سمت دو قطبی شدن حتی در موارد بی‌اهمیت سوق داد و فرصت‌های کوچک شادی از مردم را در فضای عمومی گرفت، برخی دیگری نیز می‌گویند باید با ترویج جشن‌های مذهبی از رسوخ فرهنگ غربی در کشور جلوگیری کرد.