کرونا با جوشانده درمان نمی‌شود

در شرایطی که مقابله با شیوع ویروس کرونا به نگرانی عمده کشورها و دولت‌ها بدل شده، پیام‌هایی با ادعای درمان این بیماری با جوشانده‌هایی نظیر سیر و مخلوط عسل و سیاه‌دانه و... در فضای مجازی دست به دست می‌شود. دکتر علیرضا عباسیان، معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، با اشاره به پیام‌های رد و بدل شده در این باره به ایسنا گفت: خیلی از سایت‌ها و کانال‌ها برای جذب مخاطب و افزایش بازدید خبرهای خود اقدام به نشر چنین اخباری می‌کنند که جنبه واقعی ندارد. هنوز هیچ درمان قطعی دارویی برای کروناویروس جدید کشف نشده است.

    

خروج ۳۰ هزار پزشک از بیمارستان‌های دولتی

حدود ۳۰ هزار پزشک تمام وقت دولتی به علت افزایش مالیات از فعالیت تمام وقت در بیمارستان دولتی خارج شدند و این مسئله درآمد بیمارستان‌های دولتی را به‌شدت کاهش داده و به حدود نصف رسانده است. کریم همتی، معاون حقوقی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مالیات پزشکان در سال آینده به ایرنا گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت این است که مالیات پزشکان به شکل سابق و به نرخ ثابت گرفته شود. مشکل اینجاست که مردم نسبت به کارکرد پزشکان و درآمد آنان حساسیت دارند و معمولاً یک نکته را نادیده می‌گیرند و آن این است که اگر پزشکان کم‌کاری کنند، درآمد بیمارستان‌های دولتی نیز کاهش پیدا می‌کند.

    

 بدهی ۶ هزار میلیارد تومانی بیمه‌ها به بخش دارو و تجهیزات پزشکی

دو سازمان بیمه‌گر تأمین اجتماعی و بیمه سلامت حدود ۶ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی بدهی معوقه دارند. محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو به ایرنا گفت: از این ۶ هزار میلیارد تومان بدهی معوقه حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان بدهی به داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی است و تقریباً بدهی هر یک از سازمان‌های تأمین اجتماعی و بیمه سلامت به بخش دارو و تجهیزات برابر و هر کدام حدود سه هزار میلیارد تومان است. بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی اکنون مهمترین مشکل نظام دارویی است زیرا کمبود جدی از نظر اقلام دارویی در کشور نداریم.

    

مخالفت با تعطیلی مهدهای کودک در روزهای سرد و آلوده

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان موافق تعطیلی مهدهای کودک در روزهای سرد و آلوده نیست زیرا این اتفاق افزون بر سرگردانی خانواده‌ها، کودکان را مجبور می‌سازد به ناچار همراه والدین شاغل وارد محیط‌های اداری شوند. این درحالیست است که مهدهای کودک از کودکان نگهداری می‌کنند و معمولاً هم مهدها در نزدیکی محل زندگی والدین قرار دارد. سعید بابایی گفت: در مواقعی تعطیلی مهدهای کودک به علت بیماری مانند آنفلوانزا شکل می‌گیرد و با توجه به اهمیت تسری پیدا نکردن بیماری، واجب است که واحد مهدکودک نیز تعطیل شود.

    

 سفیدشدگی ۹۰ درصد مرجان‌های خلیج فارس

رئیس گروه اکولوژی دریای سازمان حفاظت محیط زیست از سفیدشدگی ۹۰ درصدی مرجان‌های خلیج فارس خبر داد و گفت: این میزان به دلیل افزایش نیافتن دمای خلیج چابهار برای مرجان‌های این منطقه ۱۰ درصد است. مهدی بلوکی در حاشیه نشست دستاوردهای پژوهشی در حوزه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان که در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: مرجان‌های خلیج فارس به دلیل افزایش دما دچار سفیدشدگی شده‌اند و این پدیده در خلیج چابهار کمتر مشاهده شده است. او ادامه داد: مرجان‌های خلیج فارس بر خلاف سایر مرجان‌های نقاط دیگر که می‌توانند تا دمای ۳۲ درجه سانتیگراد را تحمل کنند، با دمای آب ۳۴ و ۳۵ درجه سانتیگراد سازگار هستند و از این لحاظ مرجان‌های خلیج فارس با شرایط استرس‌زا مواجه هستند.