آمارها نشان می‌دهد که شمار زنان سرپرست خانوار در کشور در حال افزایش است. این در حالی است که دولت در سال‌های اخیر سعی داشته است با اجرای طرح‌هایی در مورد این زنان به آنها در درآمدزایی کمک کند. حال معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: حدود ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار در چارچوب طرح‌های اجرا شده از سوی این معاونت، تحت آموزش‌های توانمندسازی قرار گرفته و به بازار وصل شده‌اند.

سوسن باستانی به ایرنا گفت: معاونت امور زنان و خانواده مطابق وظیفه‌ای که در برنامه ششم توسعه در راستای اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برعهده گرفته است، نخست بحث پیگیری بند (ط) ماده ۸۰ را در دست اجرا دارد که مطابق آن، شورای راهبری با ترکیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) که بخشی از کار مربوط به آنها می‌شود، راه‌اندازی شد.

او درباره این شورا توضیح داد: در این شورای راهبری، آیین‌نامه‌ای به تصویب رسید که براساس آن هفت کمیته از جمله کمیته حقوقی، بهداشت، مساعدت‌ها و غیره تشکیل شد تا نظارت بر اجرای مسائل مربوط به حوزه زنان سرپرست خانوار را بر عهده بگیرند. این شورا برنامه اقدام و عمل را با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو تهیه و برای کمیسیون اجتماعی هیئت دولت ارسال کرده که پس از بررسی نهایی، به کمیسیون اصلی هیئت دولت جهت تصویب ارسال شد اما به دلیل اینکه انتهای بند ط ماده ۸۰ عنوان شده اقداماتی که صورت می‌گیرد در مجلس هم باید به تصویب برسد، برای ابلاغ نهایی و اجرایی شدن نیازمند یک اصلاح قانونی بود. بر همین مبنا از هیئت وزیران و نمایندگان مجلس درخواست حذف کردیم که در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصویب شده و منتظریم در صحن مجلس مطرح و نهایی شود.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تأکید کرد: معاونت با همکاری دستگاه‌های دیگر به بحث زنان سرپرست خانوار ورود کرده است؛ بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بیش از ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی و بخشی دیگر کسانی هستند که مستقل مراجعه می‌کنند و هدف نخست ما کسانی هستند که مراجعه مستقل دارند و درخواست یاری دارند.

تهیه بانک اطلاعات جامع زنان سرپرست خانوار دومین اقدام معاونت امور زنان و خانواده است که به گفته او کمیته آمار و اطلاعات تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه آن را برعهده دارد و هدف از این بانک اطلاعات، تشکیل پنجره واحد است تا تعداد زنان سرپرست خانوار در توزیع جغرافیایی و تحت پوشش مشخص شوند.

باستانی یادآور شد: معاونت دو طرح را هم از سال گذشته شروع کرده که هدف آنها، توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زنان سرپرست خانوار است. در یکی از این طرح‌ها که در سال ۹۷ با همکاری شورای اجتماعی کشور، سازمان امور اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شود، پنج هزار و ۷۰۰ زن سرپرست خانوار را در ۱۰ استان تحت پوشش قرار داده و هدف آن، تکمیل زنجیره‌ای است که از آموزش فرهنگی، اجتماعی، آموزش و مهارت‌ها شروع و با اتصال به بازار ختم می‌شود.

این طرح در سال ۹۸ هم با اضافه شدن پنج استان به آن ادامه داشت که بر اساس آن ۲ هزار زن سرپرست خانوار هم به زنان تحت پوشش افزوده شده‌اند. در طرح دوم، ۶ هزار زن سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار داده که در آن، جهاد دانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت با هم همکاری دارند که ۲۴ استان را تحت پوشش قرار داده‌اند. استان‌های محروم و استان‌هایی که تاکنون این طرح‌ها در آنجا اجرا نشده باشد، اولویت دارند ضمن اینکه در طرح دوم، الگوی نوین مشاغل خانگی تا رسیدن به بازار کار پیاده می‌شود.