اقدامات انجام نشده برای رفع بوی نامطبوع پایتخت

پس از آنکه مشخص شد منشأ بوی بد چند وقتِ اخیر تهران از آرادکوه است، قرار شد نهادهای مرتبط با این مرکز که محل تخلیه زباله و تجمیع شیرابه‌ها شده است، برای ساماندهی و رفع این بوی نامطبوع کاری بکنند؛ اما حال مسعود تجریشی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست، به ایلنا گفت است: توافقی برای سهم هر دستگاه در تولید بوی نامطبوع تهران به دست نیامده است. به عنوان مثال شهرداری سهم آرادکوه را کمتر از سهم فاضلاب سازمان آب اعلام می‌کند و همچنین در بررسی فاضلاب به‌وسیله وزارت نیرو، سهم آرادکوه بیشتر از سهم فاضلاب درج شده است. همچنین شرکت آب در بررسی‌های خود، سهم دامداری‌ها را بیشتر از مجموعه‌‌های ذی‌ربطش تلقی می‌کند. به این دلیل تحقیقات ما نتوانست، سهم هر دستگاه‌‌ را در تولید بوی نامطبوع نشان بدهد، اما یک نتیجه‌ بدیهی است؛ تاکنون، هیچ یک از دستگاه‌‌ها به وظایف ذاتی خود عمل نکرده‌اند.

    

شکایت انجمن پزشکان عمومی ایران از عامل هاریسون‌سوزی

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران از پیگیری حقوقی و شکایت این انجمن از عامل کتاب‌سوزی اخیر خبر داد. دکتر عباس کامیابی با اعلام این مطلب به ایسنا گفت: بدبین کردن مردم به دانش پزشکی، حتی اگر فقط روی یک نفر تأثیر داشته و او را از پیگیری درمان باز دارد، تهدید علیه سلامت جامعه به‌ شمار می‌رود و مستوجب برخورد قانونی است. او تأکید کرد: موضع‌گیری‌های انجام شده به دلیل اصرار این فرد بر اشتباهات خود، راه به جایی نخواهد برد و شهرت وی را نیز بیشتر خواهد کرد؛ بنابراین باید به صورت جدی و عملی با مقوله دانش‌سوزی برخورد شود. 

    

امکان تشخیص ۴۰۰ نوع بیماری ژنتیکی در کشور

رئیس انجمن ژنتیک ایران با تأکید بر ضرورت ایجاد زیر ساخت‌ها برای بهره‌مندی حداکثری از محققان کشور در حوزه‌های سلامت، گفت: در حال حاضر کشور توانایی تشخیص ۴۰۰ نوع بیماری ژنتیک را دارد و این در حالی است که تاییدیه‌های روش‌های ژن‌درمانی از سال ۲۰۱۷ از سوی FDA صادر شد. دکتر محمود تولایی افزود: ما در کشور قادر هستیم حدود ۴۰۰ نوع بیماری ژنتیک را تشخیص دهیم، ضمن آنکه بسیاری از بیماری‌هایی که در گذشته دارای نرخ شیوع بالایی بودند، مانند سندرم داون و عوارض ناشی از عقب ماندگی‌های مختلف، امروزه در پرتو گسترش دانش و ارائه خدمات ژنتیکی مدیریت شده و به حد قابل قبولی رسیده است.