وقتی طرح تحول سلامت کلید خورد و تعرفه‌ها به یکباره نجومی بالا رفت، گفته شد که زیرمیزی پزشکان جمع خواهد شد. اما محکومیت ۴ پزشک متخصص، نشان داد که این بساط همچنان پهن است.

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع زیرمیزی یا به قول جامعه پزشکی، دریافت‌های غیرمعمول، سال‌های سال است که جایگاه پزشکان پاک‌دست را متزلزل ساخته است و باعث شده احترام پزشکان نزد مردم و بیماران، تاحدودی رنگ ببازد. این موضوع را جامعه پزشکی نیز باور دارد و می‌داند که عده‌ای قلیل و اندک از همکاران آنها، با رفتارهای غیر اخلاقی خود، این جایگاه را تضعیف ساخته‌اند.

عیسی مالمیر، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ، در گفتگو با خبرنگار مهر، مهم‌ترین چالش نظام سلامت کشور را مادی‌گرایی شدن حرفه پزشکی دانست و گفت: به دلیل اینکه بحث مادی‌گرایی در جامعه پزشکی بیش از پیش و بسیار فراتر از حد انتظار رسوخ پیدا کرده، اخلاق پزشکی به فراموشی سپرده شده ‌است.

وی بر بازبینی طرح تحول سلامت و همچنین طرح‌های مشابه در حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: تعرفه‌ها نباید به گونه‌ای تصویب شود که بعضی پزشکان به درآمدهای کلان برسند و برخی گروه‌های پزشکی مثل خدمات پاراکلینیکی، آزمایشگاه‌ها و...، با همه زحمات و سختی‌هایی که رشته آنها دارد، از تعرفه‌ها محروم شوند.

حسین قشلاقی، عضو شورای عالی نظام پزشکی، معتقد است که عدم اعمال تعرفه واقعی و حق واقعی درمانگر مطابق عرف و قانون، تبعات قابل توجهی دارد از جمله اینکه شاهد افزایش دریافت‌های نامتعارف خواهیم بود که آثار روحی و اجتماعی نامناسبی در جامعه ایجاد می‌کند.

به نظر می‌رسد، نباید بین تعرفه‌ها و دریافت زیرمیزی، ارتباط چندانی برقرار باشد. زیرا، وقتی تعرفه‌ها در سال آغازین اجرای طرح تحول سلامت، به یکباره رشد ۱۲۰ تا ۳۰۰ درصدی یافت، حالا نمی‌بایست شاهد زیر میزی می‌بودیم. اما، خب هست و همچنان این سفره پهن است.

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در پاسخ به این سوال که تعرفه‌های کدام گروه‌های پزشکی باید افزایش یابد، به خبرنگار مهر، گفت: آن دسته از پزشکان نسخه نویس که در مطب نشسته‌اند و بیمار ویزیت می‌کنند، فقط با همین تعرفه‌ها امور خود را می‌گذرانند. یعنی باید از پول ویزیت بیمار، هزینه‌های اجاره مطب، حقوق منشی، پول آب و برق و گاز و...، را بپردازند. او به موضوع زیرمیزی و راهکار قطع ارتباط مالی بین پزشک و بیمار اشاره کرد و افزود: زیرمیزی همیشه بوده، اما شامل همه پزشکان نمی‌شود. بلکه درصد اندکی هستند که این قبیل پول‌ها را می‌گیرند و مردم هم این پول‌ها را می‌دهند.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، در واکنش به دریافت‌های زیرمیزی در حرفه پزشکی، به خبرنگار مهر، گفت: بدبختی نظام سلامت وقتی شروع شد که پای پول به نظام سلامت باز شد و گروهی منفعت‌طلب به بهانه افزایش کیفیت خدمات پزشکی و حضور بیشتر پزشکان در مراکز درمانی، اقدام به تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی کردند.

جریمه ۴ پزشک متخصص در تهران به دلیل دریافت‌های غیر معمول از بیماران، نشان داد که تعرفه‌ها ارتباط چندانی با موضوع زیر میزی ندارد و برخی پزشکان که البته درصد زیادی از جمعیت پزشکی کشور نیستند، همچنان عادت به گرفتن زیرمیزی دارند.