رئیس مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش گفت: درباره جبران عقب‌ماندگی‌های درسی در استان‌هایی که تعطیلات زیادی داشتند، در صورت ضرورت، کمیته‌هایی در استان وجود دارد که تصمیم می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دوشنبه 25 آذرماه هم مدارس تهران تعطیل اعلام شد . به این ترتیب هنوز چند روزی مانده تا پایان سومین ماه آغاز سال تحصیلی، مدارس تهران۶ روز به دلیل آلودگی هوا و یک روز به دلیل برودت هوا تعطیل شدند. در این میان هفته اول آبان ماه یعنی از ۴ آبان تا ۸ آبان ماه نیز به دلیل اینکه دو روز تعطیلات رسمی وجود داشت، خبرها حکایت از آن داشت که باوجود این که اعلام آموزش و پرورش مبنی بر اینکه سه روزی که در آن هفته تعطیل نبود، مدارس دایر هستند، اما بسیاری از دانش آموزان سر کلاس‌ها حاضر نشدند و معلمان در آن هفته کمتر توانستند به تدریس جدی درس‌ها مشغول باشند و از آنجا که پیش‌بینی تعطیلات گسترده روزهای آتی به دلیل آلودگی هوا را نمی‌کردند، آسان‌تر گرفتند.

هنوز مشخص نیست که تا دی ماه و شروع امتحانات ترم اول دانش‌آموزان در پایه‌های متوسطه اول و دوم آیا روز دیگری هم به دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شود یا نه اما این روزها یکی از گلایه ‌ای معلمان در پایه‌های هفتم به بعد این است که این تعطیلات باعث شده آن‌ها نتوانند به صورت جامع و کامل به تدریس دروس بپردازند و در تمام پایه‌ها این گلایه هست که با کوتاه شدن زمان آموزش بیم این می‌رود که فهم مطالب برای بچه‌ها به خوبی رخ نداده باشد.  این در حالی است که امسال آلودگی هوا، برودت هوا و در ادامه شیوع آنفلوآنزا در برخی استان‌های کشور روزهای قابل تاملی را در مدارس به تعطیلی کشاند.

این‌ها همه در حالی است که به دلیل بیماری و یا احتیاط والدین در این میان ممکن است برخی دیگر از روزهایی که تعطیلی رسمی اعلام نشده باشد نیز دانش‌آموزان در منزل مانده باشند و روی هم رفته به نظر می‌رسد در سه ماه آغاز سال تحصیلی جاری به شکل معناداری روزهای حضور دانش آموزان سر کلاس کم شده باشد. حال سوال بسیاری این است که آیا آموزش و پرورش روزهای جبرانی برای دروس عقب مانده می‌گذارد؟ یا ممکن است امتحانات دی ماه به تعویق افتد؟

فریبرز حمیدی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: هر استان و منطقه آموزشی یک کمیته برنامه‌ریزی و پایش کیفیت آموزشی دارد که در آن معاونین منطقه و استان عضو هستند و وضعیت زمان آموزشی را رصد می‌کنند و با مدیران مدارس نیز در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: تصمیم‌گیری درباره کلاس‌های جبرانی یا تعویق امتحانات به صورت استانی و منطقه‌ای گرفته می‌شود. شهر تهران نیز چنین کمیته‌ای را دارد. آنجا بحث می‌شود که اگر عقب‌ماندگی درسی وجود دارد، چگونه باید آن را جبران کرد. یا چگونه باید زمان‌های پرورشی را در مدرسه غنی کرد. اگر قرار باشد تعویقی در زمان امتحانات باشد در کمیته استان تصمیم‌گیری می‌شود و تا جایی که ما در جریان هستیم در حال حاضر نیز برنامه‌ریزی برای جبران تعطیلات در استان‌ها شده است.  

حمیدی بیان کرد: این مساله تعطیلات همیشه بوده‌است و اگر ساعت تحصیل کم شود، در همین کمیته درباره‌اش بحث می‌شود. ضمن اینکه بررسی اجمالی که خودم داشته‌ام نشان می‌داد امسال بیشتر تعطیلات رسمی کشور به روزهای پنجشنبه و جمعه افتاده‌است و نسبت به سال گذشته تعطیلات رسمی کمتری در میان هفته است و شاید همین باعث شده با وجود این تعطیلات به دلیل آلودگی هوا، چندان  عقب ماندگی نسبت به سال قبل را شاهد نباشیم.

وی در انتها بیان کرد: سلامت بچه‌ها برای ما مهم است و در کنار آنها قطعا معلمان کارهایی را انجام می‌دهند که کمبودهای درسی جبران شود.