رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت:‌ شهرداری تهران در خصوص کاهش ترافیک اقدام ویژه‌ای انجام نداده است و اجرای طرح کاهش آلودگی هوا نیز به منظور کسب درآمد بوده است.

سردار کمال هادیانفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نتایج انتقادات نیروی انتظامی به شهرداری تهران در خصوص طرح کاهش آلودگی هوا گفت: دو روز گذشته جلسه‌ای با حضور رئیس پلیس تهران بزرگ و شهردار تهران در خصوص ترافیک برگزار شده است. ما معتقدیم که شهرداری تهران در خصوص کاهش ترافیک اقدام ویژه‌ای انجام نداده است.

وی با اشاره به عوامل موثر در آلودگی هوای تهران با توجه به افزایش آلودگی هوا در روزهای اخیر، ادامه داد: در شرایط سرما همه ساله مردم بیشتر از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند و امروز نیز بخش زیادی از خودروها در تهران تک‌سرنشین هستند، چراکه در هوای سرد تمایل به استفاده از خودروی شخصی افزایش می‌یابد.

ناوگان حمل و نقل عمومی تهران جوابگوی نیاز مردم نیست

رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران جوابگوی نیاز مردم نیست و کافی است یک بار مدیران شهرداری با مترو تردد کنند تا متوجه وضعیت نامطلوب مترو و جمعیت حاضر در آن بشوند. در مجموع ناوگان عمومی پاسخگوی نیاز مردم نیست و وقتی هم گفته می‌شود؛ عوارض خودروی شخصی را چند برابر و ناوگان عمومی را ارزان می‌کنیم، باید شرایط و بستر ناوگان عمومی را نیز فراهم کنند.

طرح کاهش آلودگی هوا کارساز نیست

سردار هادیانفر تصریح کرد: از سوی دیگر همانطور که بارها اعلام شده است، طرح کاهش آلودگی هوا طرح کارسازی نیست. واقعیت این است که هدف شهرداری تهران بیشتر کسب درآمد است نه رفع مشکل مردم. در تهران بیش از 5.5 میلیون دستگاه خودرو وجود دارد و این تعداد خودرو نمی‌توانند همزمان در تهران تردد کنند و تمام ظرفیت تهران یک سوم این میزان است و ما اگر توانستیم این یک سوم را مدیریت کنیم، می‌توانیم ترافیک را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: براساس طرح کاهش که از سوی شهرداری تهران اعلام شده است، مردم یک و نیم روز در هفته می‌توانند از مجوز ورود به طرح استفاده کنند و مابقی روزها آزاد و با پرداخت هزینه می‌توانند به محدوده ورود کنند. البته باید توجه کنید که این آلودگی مختص شهر تهران نیست، بلکه شهرهای جنوبی استان تهران، شرق تهران،‌ غرب تهران و حتی استان‌های اصفهان و شیراز نیز با این مشکل مواجه هستند که بیشتر به شرایط جوی بازمی‌گردد.