در پی وقوع زلزله در شهرستان میانه،  براساس اعلام اورژانس، تاکنون 6 نفر فوت و حدود 380نفر مصدوم شده‌اند که بیشتر مصدومان به صورت سرپایی درمان و 17 نفر از زلزله زده‌ها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

از ۱۷ نفری که همچنان بستری هستند ۱۵ نفر از اهالی شهرستان میانه، یک‌نفر اهل شهرستان سراب و یک نفر اهل شهرستان اردبیل هستند و تمامی کشته‌شدگان این حادثه نیز از اهالی شهرستان میانه به‌شمارمی‌آیند. 

بر طبق آخرین اخبار دریافتی، از 80 روستای زلزله‌زده در آذربایجان شرقی، وضعیت 78 روستا ارزیابی شده که در پی آن خسارت 500 واحد مسکونی گزارش شده است. در میان روستاهای خسارت دیده، روستای ورنکش و ورزقان بیشترین خسارت را دیده است. گاز همه مناطق زلزله زده به جز یک روستا وصل شده است.

فعالیت 34 تیم عملیاتی در منطقه برای کمک به خسارت‌دیدگان 

ریزش کوه در جاده میانه- بستان آبان گزارش شده و مرکز زلزله‌نگاری وقوع 57 پس لرزه را تاکنون ثبت کرده است. زمین لرزه‌ای به بزرگی ٥.٩ ریشتر در عمق 8 کیلومتری زمین در ساعت 2 بامداد، شهر ترک در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی را لرزاند. شهرهای میانه، سراب و ترکمانچای در استان آذربایجان شرقی تحت تاثیر مستقیم این زلزله قرار گرفته‌اند و تاکنون 7 روستای مناطق زلزله زده بیشترین خسارت را دیده اند و در این میان بیشترین تخریب در روستای ورنکش با تخریب 30 خانه گزارش شده است. همچنین استان‌های زنجان، گیلان، اردبیل و آذربایجان غربی نیز زمین لرزه صبح دیروز را احساس کرده‌اند. مردم آذربایجان شرقی از ترس وقوع دوباره زلزله، شب گذشته را در خیابان‌ها گذراندند.

60 تخته چادر در روستای ورنکش کمپ زده شد

معاون امداد و نجات سازمان هلال احمر از فراهم کردن کلیه امکانات اولیه برای زلزله زدگان خبر داد و گفت:  تعداد ۶۰ تخته چادر در این روستا کمپ زده شد تا خانوارهایی که در شرایط سخت تری هستند سکنی بگیرند. حامد سجادی در حاشیه بازدید از روستای زلزله زده ورنکش میانه در گفت وگو با ایسنا، افزود:  اقلام غذایی ۷۲ ساعته و یک ماهه نیز به منطقه اعزام می شود که بخشی از آن در اختیار مردم قرار گرفته و  سایر اقلام از جمله چادر، موکت، چراغ والور و مایحتاج غذایی نیز در اختیار مردم زلزله‌زده قرار می‌گیرد. 

سجادی با اشاره به آخرین وضعیت روستاهای آسیب دیده، اظهار کرد:  طبق بازدیدهایی که از سوی جمعیت هلال احمر به عمل آمد روستای ورنکش و دو روستای دیگر بیشترین آسیب را در زلزله بامداد دیروز دیدند.

او با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از وقوع زلزله، نیروهای عملیاتی آذربایجان شرقی از مرکز و شهرستانهای هم جوار ۲۴ تیم عملیاتی را برای ارزیابی و کمک رسانی به منطقه اعزام داشتند، تصریح کرد: بعد از ارزیابی های لازم مشخص شد که سه روستا بیشترین آسیب را دیدند و در این بین روستای ورنکش دچار آسیب بیشتری شد زیرا این روستا تعداد 6 نفر فوتی داشته است.

معاون امداد و نجات سازمان هلال احمر کشور با بیان اینکه بیشترین آوار در خانه‌های خشتی گلی روی داده است، متذکر شد:  ترک‌خوردگی های زیادی در دیوار منازل و نیز مراکز دامداری در این روستاها وجود دارد. 

همچنین علی اصغر پیوندی، رئیس هلال احمر، در خصوص اسکان زلزله زدگان گفت: در ساعات اولیه وقوع زلزله 60 درصد افراد را درچادر اسکان دادیم و بسته معیشتی خدمات اولیه در اختیارشان قرار گرفت. پیش‌بینی می‌شود تا فردا شب نیز افراد همچنان در چادر باشند. 

آسیب دیدگی۵۰۰ واحد مسکونی در زلزله آذربایجان شرقی

در این میان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که برابر آخرین گزارش‌ها از ارزیابی در مناطق زلزله زده حدود ۵۰۰ واحد مسکونی دچار آسیب دیدگی شدند.