جمعی از کارگران شرکت صنایع آذرآب اراک، شرکت مادر تخصصی در حوزه طراحی، ساخت و نصب انواع بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، ظهر روز یکشنبه در مسیر جاده اراک - تهران تجمع کردند.

به گزارش ایرنا، این کارگران که شمارشان به ۴۰۰نفر می‌رسید خواستار حمایت مسئولان در پیگیری معوقات حقوق و مزایای شغلی خود و جدیت بیشتر در حل مشکلات صنفی‌شان شدند. تعیین تکلیف سهامداری، پرداخت معوقات حقوق از تیرماه جاری تاکنون و نداشتن قرارداد کاری، نبود منابع برای پرداخت پاداش و تسویه‌حساب بازنشستگان ازجمله موضوعاتی بود که کارگران خواستار رسیدگی مسئولان به آنها بودند.

تجمع کارگران که از ساعت ۱۲ تا بعدازظهر روز یکشنبه در مسیر جاده اصلی اراک به تهران طول کشید، تردد خودروهای عبوری را کند کرده و ترافیک سنگینی ایجاد کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در جمع کارگران این شرکت گفت: سهام عمده شرکت صنایع آذرآب اراک (بانک کشاورزی) تا یک ماه آینده تعیین تکلیف و سهامدار اصلی معرفی می‌شود.

«بهروز اکرمی» افزود: مدیریت ارشد استان با جدیت هر چه تمام، تعیین تکلیف سهامدار اصلی و انتصاب اعضای هیات مدیره این شرکت را دنبال می‌کند و رایزنی‌هایی را با شخصیت‌های حقیقی و حقوقی انجام داده است.

وی اظهار اشت: به گفته مدیرعامل شرکت صنایع آذرآب، به زودی مبلغ ۲۰ میلیارد ریال به حساب کارگران شرکت آذرآب واریز می‌شود و پرداخت دیگر مطالبات در دستور کار قرار دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: انتخاب اعضای هیات مدیره جدید با نظرخواهی و رای مدیریت ارشد استان انجام می‌شود.

یکی از کارگران آذرآب در این باره گفت: مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت بعد از ۲ سال و نیم تاکنون نتوانسته‌اند قرارداد کار منعقد کنند تا شرکت با مشکل مواجه نشود.

این کارگر که نخواست نامش فاش شود، افزود: به‌روزرسانی حقوق کارگران یکی از وعده‌هایی مدیرعامل از دو سال گذشته است که محقق نشده و اکنون کارگران معوقات سه ماه خود را طلب می‌کنند.

یکی دیگر از کارگران گفت: اکنون کارگران در دو نوبت کاری وارد کارخانه می‌شوند و فقط کارت ورود و خروج خود را ثبت می‌کنند.

وی که حاضر به معرفی خود نشد، افزود: تامین کار، معرفی هیات مدیره و واگذاری سهام شرکت با اهلیت مهمترین خواسته کارگران است و از مسئولان استانی انتظار است برای حل مشکلات کارگران شرکت صنایع آذرآب اراک بکوشند.

رئیس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب نیز روز گذشته با بیان اینکه در حال حاضر هزار کارگر شیفت صبح در شرکت حاضر هستند، گفت: نیروهای امنیتی در مقابل شرکت آذرآب مستقر شدند و اجازه خروج منجر به تجمع را به کارگران نمی‌دهند. جواد صابری در گفت‌وگو با ایسنا درباره اتفاقات رخ داده در شرکت آذرآب بیان کرد: روز یکشنبه کارگران در اعتراض به عدم تعیین تکلیف سهام شرکت و معوقات کارگری ورودی شهر اراک از سمت شمال (سه‌راهی خمین) را مسدود کردند و این امر باعث اختلال در روند تردد خودروها شد که پس از چند ساعت با حضور «اکرمی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی و بنا به تشخیص و تصمیم کارگران این تجمع خاتمه یافت و مسیر باز شد. وی با اشاره به اینکه روز یکشنبه، شورای کار تلاش بسیاری برای جلوگیری از تجمع اعتراضی کارگران و کنترل شرایط داشت، افزود: دیروز نیز کارگران قصد تجمع اعتراضی داشتند اما ساعت 7 صبح قبل از اینکه اقدامی از سوی کارگران انجام گیرد نیروها در ورودی شرکت حضور پیدا کردند.

وی افزود: روز یکشنبه معاون استاندار از واریز 2 میلیون تومان به حساب کارگران صحبت کرد که تا این لحظه رقمی واریز نشده است و مسئولان نیز دیگر برای رسیدگی به این وضعیت به شرکت سری نزده‌اند.