آسو محمدی

«حدود چند ماه پیش مردم روستای چنار محمودی از توابع شهرستان لردگان، استان چهارمحال و بختیاری در طرح غربالگری که از طرف بهداشت روستا و علوم پزشکی استان برگزار شد، شرکت کردند که متاسفانه تعدادی از افرادی که در این طرح شرکت کردند به‌واسطه آمپول‌های آلوده به اچ‌آی‌وی از کودک تا پیر دچار ایدز شدند.» این روایت مردم روستای «چنار محمودی» از بلایی است که بر سر آنها آمده است؛ فاجعه‌ای که حالا هیچ‌کس مسئولیتش را برعهده نمی‌گیرد.

خبری که مثل بمب فضای رسانه‌ای کشور را لرزاند و به جهت دربرگیری‌اش، واکنش‌های بسیار زیادی در سطح افکار عمومی و مسئولان به دنبال داشت و تصاویر اعتراض مردم روستا مقابل فرمانداری لردگان در شبکه‌های اجتماعی به سرعت منتشر شد.

بیماری تایید شد؛ بازداشت فرد مظنون

در اولین واکنش نسبت به این خبر عجیب، رئیس‌کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری، از جمله افرادی بود که بدون رد یا تایید این موضوع از بازداشت فرد مظنون و برگزاری فوری جلسه شورای تامین استان چهارمحال و بختیاری خبر داد. احمدرضا بهرامی، تصریح کرد: «برخی ادعا دارند که یکی از بهیارانی که در یکی از مراکز بهداشت کار می‌کرده است در زمانی که برای انجام آزمایش‌ها از مردم خون می‌گرفته به جای اینکه برای هر فرد از یک سرنگ استفاده کند از سرنگ مشترک استفاده می‌کرده است که در حال حاضر فرد مذکور در بازداشت به سر می‌برد.»

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری هم، بر اصل ماجرای ابتلای اهالی یک روستا به ویروس «اچ آی وی» صحه گذاشت. مجید شیرانی، توضیح داد: «از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستا‌های چهارمحال و بختیاری، تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی و تماس با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولین استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد.» او تصریح کرد: «در این راستا تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایش‌های تکمیلی در جهت شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.» 

وزارت بهداشت: اخلاق پزشکی اجازه انتشار گزارش را نمی‌دهد

در این میان سیدمرتضی خاتمی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در گفت‌وگو با ایلنا موضوع شیوع این بیماری در روستای چنار محمودی را تایید کرد، اما در مورد شایعات مطرح درباره منشا آن گفت: «ابتلا به ویروس به دلیل تست دیابت درست به نظر نمی‌رسد. بنابر اطلاع موثق، ابتدا در این روستا کانون خطری مشاهده شده و در راستای اقدامات پیشگیرانه از جمله برای اینکه معلوم شود، میزان آلودگی چه میزان است، آزمایشهایی صورت گرفته است.» او افزود: «این که در اثر حجامت یا تست دیابت ابتلا به این ویروس رخ داده، به نظر نمی‌رسد که صحت داشته باشد و همواره در جریان بیماریابی احتمال پیدا کردن موارد بیشتری وجود دارد.» ایلنا همچنین به نقل از یک مقام مسئول در وزارت بهداشت نوشت: «وزارت بهداشت گزارش لازم را دارد، ولی از آن‌جهت که مربوط به اخلاق پزشکی است، نمی‌توانیم با رسانه‌ها در میان بگذاریم.» او افزود: «این ادعا تا حدی واهی است؛ فعلا نیاز به بررسی دارد و در صورت لزوم وزارت بهداشت در این زمینه موضع‌گیری خواهد کرد.»

احتمال ابتلا به دلیل تست دیابت یا فشارخون  منتفی است

او اذعان کرد: «یک سری از افراد تلاش دارند، مسئولیت این اتفاق را متوجه سازمان یا افرادی کنند؛ و سوال این است مگر در آن روستا تست دیابت داشته‌ایم؟ در ضمن دیابت کجا چک می‌شود، به طور حتم هرجا این کار صورت گرد، سوزن یک بار مصرف استفاده می‌شود. دو نفر هم اظهار کرده‌اند، برای کمپین فشار خون رفته بودند که مبتلا شده‌اند. حال سوال این است مگر ما در فشار خون از کسی خون می‌گیریم؟»  همچنین رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «عده‌ای مبتلا به این ویروس گزارش شده‌اند که راه انتقال آن سرنگ آلوده نبوده است. در مورد روش انتقال ویروس فعلا نمی‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم، اما تعداد مبتلایان نیز قطعا ۲۰۰ نفر نبوده و بسیار کمتر است.» محمدمهدی گویا، اضافه کرد: «راه ابتلای این بیماران موضوعی محرمانه بین بیمار و پزشک است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت به زودی درباره این خبر اطلاعیه رسمی منتشر می‌کند.» 

محمد خالدی سردشتی، نماینده لردگان: از بعد کارشناسی علمی باید به‌طوردقیق آزمایش‌ها بررسی شود و اگر به قطعیت برسیم به اطلاع مردم خواهیم رساند. گزارش‌ها دقیق نیست و جواب قطعی داده نشده است. پس از جمع‌آوری تمامی گزارش‌ها می‌توان پاسخ قطعی داد

آلودگی به دلیل روابط گذشته بوده؛ پرونده آن‌ها موجود است

از دیگر سو خبرگزاری مهر هم به سراغ یک منبع آگاه دیگر رفت و از قول او نوشت: «آلوده شدن تعداد ۳۰۰ نفر قطعا کذب است و بدون تردید این موارد زیر ۵۰ نفر است و دلیل آن نیز برخی روابط در گذشته در این منطقه بوده است که پرونده آن‌ها در مراکز درمانی و امنیتی موجود است.» این مقام وزارت بهداشت گفت: «بازداشت بهیار با این معنا که در اخبار آمده است هم درست نیست و فرد مذکور به دلیل برخی شایعات در روستا خودخواسته به پلیس مراجعه و درخواست کنترل اوضاع را داشته است.»

دلیل اصلی هنوز مشخص نیست

به‌رغم تایید موضوع از سوی افراد و نهاد‌های مسئول، برخی دیگر ابهاماتی را در این زمینه مطرح کردند. نماینده لردگان، با بیان این که تمام بخش‌های استان درگیر این موضوع هستند، تاکید کرد: «از بعد کارشناسی و علمی باید به طور دقیق آزمایش‌ها بررسی شود و اگر به قطعیت برسیم به اطلاع مردم خواهیم رساند. گزارش‌ها دقیق نیست و جواب قطعی داده نشده است. پس از جمع‌آوری تمامی گزارش‌ها می‌توان پاسخ قطعی داد که ابتلای افراد به چه ویروسی است.» محمد خالدی سردشتی، افزود: «تاکنون گزارش‌ها ضد و نقیض بوده، اما موارد مشکوک نیز دیده شده است. زمانی که به قطعیت برسیم موضوع را از مراجع رسمی اعلام می‌کنیم. در این باره ایلنا هم به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «تا جایی که می‌دانیم این ویروس «اچ‌آی‌وی» نیست با این حال تیم درمان در حال بررسی این ویروس ناشناخته است و تا نتیجه بررسی‌ها اعلام نشود نمی‌توانیم در این باره اظهار‌نظر کنیم.» پروین افسرکازرونی، رئیس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت هم گفته است: «اداره ایدز هنوز اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارد که آمار یا دلیل ابتلا را منتشر کند.»

۱۵هزار بیمار HIV در کشور تحت درمان هستند

باید به این نکته مهم هم توجه کنیم که عفونت HIV و بیماری ایدز از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که در سطح کشور توسط نظام سلامت دنبال می‌شود. تاکنون حدود ۳۸ هزار نفر در کشور مبتلا به عفونت ایدز شده‌اند و در حال حاضر چیزی حدود ۱۵ هزار نفر در کشور تحت مراقبت و درمان قرار دارند. وظیفه نظام سلامت کشور شناسایی، مراقبت و درمان این افراد است. نباید فراموش کنیم ایدز دیگر یک بیماری کشنده و مرگبار که قبلا از آن نام برده می‌شد نیست بلکه این بیماری کاملا قابل درمان بوده و یک فرد بیمار می‌تواند بدون اینکه عارضه‌ای داشته باشد تا سال‌ها زندگی کند.

مردم نگران نباشند

جای هیچگونه نگرانی نیست و به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همه امکانات و تجهیزات مراقبت و درمان از بیماران ایدز در کشور وجود دارد، این امکانات در چهارمحال و بختیاری و شهرستان‌های تابعه آن نیز موجود است و جای هیچ نگرانی درباره کمبود دارو و اقدامات تشخیصی نیست. در بحث بیماری HIV هماهنگی صورت گرفت تا مردم بتوانند به راحتی با مجموعه بهداشت و درمان ارتباط گرفته و از مشاوره ابتدایی، انجام آزمایش و درمان و مراقبت در صورت مثبت بودن آزمایشها استفاده کنند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: «درمان و مراقبت در بحث بیماری ایدز مدت‌ها است که در کشور انجام می‌شود و هر فردی تمایل دارد و فکر می‌کند در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشته، می‌تواند به مراکز درمانی مراجعه کند و تحت‌تشخیص و احیانا درمان قرار گیرد.»

ایلنا به نقل از یک منبع آگاه در این باره نوشت: «تا جایی که می‌دانیم این ویروس «اچ‌آی‌وی» نیست با این حال تیم درمان در حال بررسی این ویروس ناشناخته است و تا نتیجه بررسی‌ها اعلام نشود نمی‌توانیم اظهار‌نظر کنیم.»

کمیته حقیقت‌یاب تشکیل می‌شود

با این حال محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس، از احتمال تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد انتشار بیماری ایدز در میان مردم محروم چنارمحمود لردگان خبر داده و در توییترش نوشته است: «روز یکشنبه با مشورت همکاران نسبت به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب اقدام خواهیم کرد.» حال باید منتظر ماند و دید که مقصر این سهل‌انگاری که به این فاجعه منجر شده و زندگی مردمان یک روستا را اینگونه آشفته کرده است، کیست؟