رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی انتشار فیلمی از عقد دختربچه حدود 11 سال برای مرد حدود 22 ساله در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به محض اطلاع از این خبر ‌دستورات لازم جهت بررسی موضوع به رئیس دادگستری شهرستان بهمئی داده شد که متعاقبا رئیس دادگستری شهرستان نیز این اقدامات را انجام داد.

«حسن نگین تاجی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: پس از شنیدن این موضوع طرفین شناسایی و از خانواده‌های دو طرف و عاقد دعوت کرده‌ایم، سپس اظهارات پدر دختر، پسر، دختر و عاقد را شنیدیم.

وی افزود: سن دختر براساس کپی شناسنامه ارائه شده وارد 11 سال می‌شود و پسر نیز 22 سال دارد.

به گفته رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، انگیزه این اقدام صرفا به خاطر ایجاد محرمیت با عقد موقت، شناخت بیشتر و رفت و آمد زوج با خانواده زوجه جهت جلوگیری از برخی مسائل و مشکلات شرعی بوده است تا اینکه پس از گذشت 6 سال اقدام به عقد رسمی و ازدواج کنند.

نگین تاجی تصریح کرد: احساس کرده ایم دختر در این سن آگاهی پایینی دارد و مصلحت نیست عقد موقت هم باشد ولی زوجه مهریه مشخص شده را بذل کرده(بخشیده است) و زوج مدت باقی مانده عقد را (عقد دو ساله بود) باید بذل کرده؛ بنابراین عقد منتفی و منحل شد تا در زمان مقتضی با اخذ مجوز از دادگاه اقدام به ازدواج رسمی کنند.

وی گفت: طرفین این مساله را پذیرفتند و با رضایت طرفین عقد موقت از بین رفت. با توجه به اینکه مطابق ماده 50 قانون حمایت از خانواده - مربوط به سال 1391- اقدام زوج، ولی زوجه و عاقد جرم بوده، جهت برخورد قضایی متناسب به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهمئی و دادسرای ویژه روحانیت اعلام جرم شده است. واکنش رئیس اورژانس اجتماعی کشور ازدواج موقت دختر ۹ ساله بهمئی رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: گزارش‌های لازم در باره ازدواج کودک 9 ساله بهمئی در استان کهگیلویه و بویر احمد در اختیار دادگستری استان قرار خواهد گرفت. رضا جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتشار فیلمی در فضای مجازی که مربوط به ازدواج موقت یک دختر 9ساله در شهرستان بهمئی دراستان کهگیلویه وبویر احمد  بود،‌ گفت: ما از مسئولان بهزیستی استان خواستیم تا گزارشی در خصوص این اتفاق تهیه کرده و به دادگستری و دادستانی استان ارسال کنند و حتما نتیجه را پیگیری می‌کنیم .مشاوران بهزیستی نیز مشاوره‌هایی در این خصوص به خانواده‌های پسر و دختر ارائه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به کودک بودن دختر یک تخلف بارز در این مساله صورت گرفته است، ادامه داد: در موارد مشابه نیز گزارشاتی را برای دادستان ارسال کردیم و دادستان نیز در این قضیه ورود کرده و صیغه عقد را فسخ کرده‌ است.

جعفری تصریح کرد: لایحه تعیین حداقل سن ازدواج برای دختران در مجلس توسط معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده درحال پیگیری است و این یک مطالبه به حق است و چنانچه از منظر قانونی و حقوقی حل شود بخشی از مشکلات در این زمینه برطرف خواهد شد موضوع دیگر نیز همانطور که گفتم فرهنگ‌سازی در این خصوص است.

وی ادامه داد: کودک همسری در برخی از مناطق کشور به صورت یک خرده‌فرهنگ درآمده است و به یک باور همگانی تبدیل شده که کودک همسری آسیب‌رسان نیست در حالی که چنین موضوعی درست نیست و ازدواج در این سن آسیب‌رسان است.