نمره منفی محیط‌زیست به شورای شهر تهران 

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست گفت: شورای شهر تهران در دو سال گذشته هیچ برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوای تهران ارائه نداده است درحالی‌که باید با محوریت قانون هوای پاک و سایر قوانین بالادستی برای خروج اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فرسوده و توسعه وسایل حمل‌ونقل عمومی برنامه‌ای دقیق و عملیاتی ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، مسعود تجریشی در بررسی عملکرد مدیران شهری تهران در کاهش آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا یک موضوع چندبعدی است. شاید در مسائل حاکمیتی مثل تدوین قوانینی مانند قانون کاهش آلودگی هوا خوب عمل کرده باشیم اما در اجرای این قوانین عملکرد بسیار بدی داشته‌ایم.

او در پاسخ به این پرسش که به مدیریت شهری تهران چه نمره‌ای در حوزه کاهش آلودگی هوا می‌دهید؟ اظهارکرد: من نه به سازمان حفاظت محیط‌زیست و نه به شورای شهر و شهرداری تهران نمره خوبی در حوزه کاهش آلودگی هوا نمی‌دهم. 

    

معضل پسماند و آب‌های آلوده جنوب پایتخت باید بررسی شود

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون پسماند و آب‌های آلوده به معضلی جدی برای مناطق جنوبی پایتخت تبدیل‌شده که باید بررسی و حل شود.

به گزارش ایرنا، سیده فاطمه ذوالقدر اظهارکرد: نحوه دفن پسماند پزشکی مناطق جنوبی پایتخت با وزیر بهداشت مطرح‌شده و مقرر شد تا شهرداری به این موضوع رسیدگی کند.

او تصریح کرد: در مورد آب‌های آلوده و پسابی که از کلان‌شهر تهران وارد مناطق جنوبی نیز می‌شود، بحث‌هایی مطرح‌شده که کمیته‌ای در وزارت جهاد کشاورزی برای این معضل تشکیل‌شده و امیدواریم این مسائل با دقت بررسی شود. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از مسدود شدن یک هزار و ۷۲۷ چاه غیرمجاز آب در سطح استان ابراز خرسندی کرد و گفت: با اجرای این طرح‌های موفق که بخشی از آن‌ها نیز در شهرستان ری اجراشده است، امسال کمبود آب نداشته‌ایم. سایت دفن زباله آرادکوه در نزدیکی کهریزک در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران - قم واقع‌شده و روزانه انواع پسماندهای مختلف از منابع مختلف؛ همچون مناطق ۲۲ گانه، شهرک و شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، لجن و سرشاخه و غیره جهت امحا و دفن به این مرکز ارسال می‌شود.

    

ضرورت رعایت مفاد کنوانسیون حقوق کودکان

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: باید در جهت رعایت حقوق اولیه کودکان و آموزش رایگان، اقداماتی مؤثر انجام و همچنین مفاد کنوانسیون حقوق کودکان نیز اجرا شود.

به گزارش مهر، نسرین مصفا بیان کرد: یکی از مواردی که در کنوانسیون حقوق کودک مورد تأکید قرارگرفته، حق تحصیل برای کودکان است که ایران نیز آن را پذیرفته اما همواره چالش‌های بسیاری برای تأمین حقوق کودکان وجود دارد که باید این موانع شناسایی و در جهت رفع آن اقدام شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: ایجاد فرصت برابر برای همه کودکان، رفع تبعیض، اجباری بودن آموزش و رایگان بودن آن، ازجمله مواردی است که بر آن تأکید شده است اما بر اساس آمارهای موجود، ۱۰ هزار کودک به دلیل مشکل مالی در کشور ما از تحصیل بازماندند که البته در عرصه بین‌المللی نیز این موارد وجود دارد.