ترامپ:

اجازه دادم رندپال با مقامات ایران وارد گفتگو شود

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، می‌گوید اجازه داده است که رند پال سناتور جمهوری‌خواه با مقام‌های ایران وارد گفت‌وگو شود. به گزارش انتخاب، بر اساس برخی گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی، سناتور رند پال پیشنهاد داده بود که با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، دیدار کند. ظریف هفته گذشته در نیویورک بود و بنا به گزارش نشریه اینترنتی المانیتور او در ساعات پایانی حضورش در آمریکا با این قانونگذار آمریکایی دیدار کرده است.

    

تکذیب تعطیلی فردو

به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی در واکنش به برخی اخبار درباره تعطیلی تأسیسات هسته‌ای فردو، گفت: این تأسیسات تعطیل نشده و مرکز ملی خلاء در این مجموعه فعال بوده و تحقیق و توسعه را روی شیرآلات خلاء انجام می‌دهد. وی با بیان اینکه شیرآلات خلاء در صنایع پیچیده هسته‌ای کاربرد دارد، افزود: دیوید آلبرایت تحلیلگر هسته‌ای آمریکایی نیز در گزارش اخیر خود به پیشرفت این فناوری اذعان کرده است. کمالوندی همچنین خبر داد: مرکز ملی کوانتوم به زودی آزمایش ارتباط ذرات کوانتومی با فاصله بیش از یک متر را انجام خواهد داد و ایران اولین کشور خاورمیانه و جهان اسلام خواهد بود که به این فناوری دست پیدا کرده است.

    

برای خروج از برجام برنامه‌ریزی نمی‌کنیم

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در گفتگو با یک رسانه عربی گفت: ما برای خروج از برجام برنامه‌ریزی نمی‌کنیم اما با پایان مهلت شصت روزه شاهد تثبیت گام دوم ایران در کاهش تدریجی تعهداتش بودیم. اگر طرف‌های مقابل در حل مشکلات موجود با جدیت تلاش نکنند این روند ادامه پیدا خواهد کرد. این مساله با خروج از توافق تفاوت دارد. اگر طرف‌های باقیمانده در توافق به تعهدات خود عمل نکنند، روندی که جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات خود در پیش گرفته بدون شک بطور قانونی و در چارچوب برجام ادامه خواهد داشت. وی درباره اینستکس نیز افزود: این سازو کار بدون خرید نفت ایران نمی‌تواند توقعات ما را بطور کامل برآورده کند.

    

اثر روانی تحریم‌ها خنثی شد

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو، با بیان اینکه صنعت امسال شروع به پیشرفت و توسعه کرده، اظهار کرد که در زمستان سال گذشته صنعت زمین خورد، اما حالا شروع به پیشرفت و بالا رفتن کرده است. وی با تاکید بر اینکه امسال اثر روانی تحریم‌ها خنثی شده و اتفاقات و صحبت‌ها باعث به هم ریختگی در بازار نمی‌شود، افزود: تنها راه حل تغییر تراز تجاری ۳۰ میلیارد دلاری منفی که نتیجه تحریم‌های گسترده آمریکا است، توسعه تولید داخل است.

    

دادگاه عاملان قتل شیرمحمدعلی برگزار شد

جلسه رسیدگی به اتهامات عاملان قتل علیرضا شیرمحمدعلی دیروز در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی بابایی برگزار شد. در این جلسه پس از قرائت کیفرخواست از سوی قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی، متهمان و وکلا در فرصت جداگانه به دفاع از خود پرداختند. بعد از حدود سه ساعت قاضی ختم رسیدگی را اعلام کرد و گفت که در مهلت مقرر قانونی رأی صادر خواهد شد.

    

حمید بقایی سکته کرده است؟

اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها درباره انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر سکته مغزی حمید بقایی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، نامبرده از روز شنبه هفته گذشته در مرخصی هشت روزه به سر می‌برد و امروز مرخصی وی تمام می‌شود. به نوشته تسنیم، رئیس سازمان‌ زندان‌ها افزود: «بقایی باید خود را روز یکشنبه، 30 تیر به زندان معرفی کند و اگر هم در خارج از زندان برای وی اتفاقی افتاده باشد ما اطلاعی نداریم.» روز گذشته عبدالرضا داوری از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در صفحه توئیتری خود نوشت که وکیل حمید بقایی خبر سکته مغزی وی را تایید کرده است.