سیدمحمد میرزامحمدزاده

یک گروه فراحزبی متشکل از نمایندگان مجلس سنا روز دوشنبه (بیستم خرداد ماه) جلب آرا برای مقاومت در مقابل روابط امنیتی آمریکا - سعودی شامل توافق فروش 8.1 میلیارد دلار تسلیحات به این کشور را آغاز کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، کریس مورفی، سناتور دموکرات ایالت کانکتیکت و تاد یانگ، سناتور جمهوری‌خواه ایالت ایندیانا روز دوشنبه لایحه شفافی را ارائه کردند که به رأی گذاشته شود تا روابط با عربستان سعودی را براساس سوابق حقوق بشری این کشور ارزیابی کنند.

این اقدام پس از آن انجام شد که گروهی از سناتورهای فراحزبی شامل مورفی و یانگ مصوبه‌ای برای رد 22 قرارداد فروش تسلیحات به عربستان سعودی به مبلغ مجموع 8.1 میلیارد دلار را ارائه کردند. دولت ترامپ با اعلام وضعیف فوق‌العاده این اقدام کنگره را وتو کرد تا فروش تسلیحات را تسریع بخشد و دلیل اعلام وضعیت فوق‌العاده را مقابله با نفوذ مخرب ایران در خاورمیانه اعلام کرد.

بر اساس اخبار منتشر شده، لایحه روز دوشنبه بر اساس بخشی از قانون همکاری خارجی تهیه شده که به کنگره اجازه می‌دهد اطلاعات حقوق بشری در مورد کشورها را ظرف 30 روز دریافت کند.

بر اساس این اطلاعات، کنگره می‌تواند کمک امنیتی را محدود کند یا به تعلیق درآورد که این اقدام شامل فروش تسلیحات نیز می‌شود.

پس از معرفی این لایحه از سوی مورفی و یانگ، کمیته روابط خارجه سنای آمریکا 10 روز فرصت دارد که این اطلاعات درخواست شده را لحاظ کند، در غیر این صورت این دو نماینده می‌توانند با رأی‌گیری صحن مجلس سنا این تصمیم را از کمیته خارج کنند.

مورفی در بیانیه‌ای گفت: کنگره باید نحوه تعامل ما با سلطنت سعودی را تغییر دهد. فرآیندی که ما آغازگر آن بودیم به کنگره اجازه می‌دهد بر تمامیت روابط امنیتی ما با عربستان سعودی احاطه پیدا کند و صرفاً به فروش تسلیحات محدود نشود و با این کار نقش کنگره در تبیین سیاست‌های خارجی بازیابی می‌شود.

یانگ افزود: فروش تسلیحات به عربستان سعودی نیازمند نظارت کنگره است. این لایحه فراحزبی به سادگی از وزیر امور خارجه می‌خواهد که توضیحاتی در مورد سوالات اساسی قبل از پیش رفتن با سعودی‌ها، ارائه دهد.

یکی از اعضای دموکرات این لایحه را تلاشی دیگر برای نمایندگان خواند تا بتواند دولت را متوجه سوابق سوءاستفاده حقوق بشر سعودی کند. وی افزود این لایحه می‌تواند علاوه بر 22 قرارداد فروش تسلیحات کنونی به جلوگیری از کمک‌های امنیتی و قراردادهای آتی فروش تسلیحات منجر شود.

این عضو سنا پیش‌بینی کرد که لایحه موردنظر بتواند حمایت بالای اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه را جلب کند، چراکه راهی خلاقانه برای تبیین نقش کنگره در سیاست ‌خارجه است.

رشد اخیر نظامی عربستان سعودی که بخشی به دلیل حمایت چین بوده است، نگرانی‌هایی را برانگیخته است. دولت آمریکا اطلاعاتی مبنی بر اینکه چین به عربستان سعودی برای توسعه برنامه موشک‌های بالستیک کمک کرده، به دست‌ آورده است.

سه منبع مستقیم در ارتباط با این موضوع، اطلاعات به دست آمده را تأیید کردند. این توسعه عربستان چندین دهه تلاش آمریکا برای محدود ساختن ترویج موشکی در خاورمیانه را زیر سوال برده است.