تسلیت رهبر انقلاب  در پی درگذشت «سیدعلیرضا حائری» 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم بزرگوار حجت‌الاسلام حاج سید علیرضا حائری را تسلیت گفتند. در این پیام آمده است: خدمات علمی و تبلیغی این عالم فرزانه ذخیره‌ ماندگاری برای خود آن مرحوم و یادگار ارزنده‌‌ای برای علاقمندان و راه‌جویان و مایه‌ رحمت و مغفرت الهی است ان‌شاءالله.

    

عراقچی: هیچ پهپادی را از دست نداده‌ایم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در واکنش به ادعای رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم.  به گزارش ایلنا، سیدعباس عراقچی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: نگرانم که ناو یو اس اس باکسر اشتباهی یکی از پهپادهای خودشان را هدف قرار داده باشد.

    

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی علیه پنج فرد و یک شبکه بین‌المللی که به ادعای این وزارتخانه اقدام به تامین تجهیزات برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران کرده‌اند، اعمال کرد. بر اساس این گزارش، این نخستین اقدام تنبیهی آمریکا علیه ایران پس از اعلام تصمیم این کشور برای کاهش تعهدات برجامی خود است.

    

مقام ارشد پنتاگون: 

درصدد ایجاد ائتلاف نظامی علیه ایران نیستیم 

یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است، هدف واشنگتن از تلاش برای تشکیل ائتلافی در زمینه مسائل دریایی تشکیل یک ائتلاف نظامی علیه ایران نیست بلکه صرفا می‌خواهد مانع حمله به کشتی‌های تجاری شود.  به گزارش ایلنا، «کاترین ویلبارگر» به خبرگزاری رویترز اعلام کرد، واشنگتن با تمهیدات امنیتی جدید خود در خلیج‌فارس، قصد تشکیل یک ائتلاف نظامی علیه ایران را ندارد بلکه صرفا می‌خواهد مانع حمله به کشتی‌های تجاری شود.  

    

توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق تمدید شد

دادگاه عالی جبل‌الطارق دیروز، ۲۸ تیرماه، اعلام کرد که ابرنفتکش حامل نفت ایران به نام «گریس ۱» می‌تواند ۳۰ روز دیگر در توقیف بماند. این حکم دو روز پس از آن منتشر شد که دولت جبل‌الطارق از دیدار وزیر ارشد این حکومت با مقامات ایران در لندن خبر داد. حکومت جبل‌الطارق پنج‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای بدون جزئیات خبر داد که فابیان پیکاردو روز چهارشنبه با مقامات ایرانی «دیداری سازنده و مثبت» داشته است. روز جمعه مهلت قانونی برای در توقیف ماندن این نفتکش به پایان می‌رسید و به همین دلیل دادگاه این مهلت را تمدید کرده است.

    

برخی دنبال جدایی مهره‌های کلیدی از دولت هستند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: برخی برای رای‌آوری در انتخابات مجلس، دنبال جدایی مهره‌های کلیدی از دولت هستند. سید محمود واعظی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره این‌که تلاش‌هایی پشت پرده وجود دارد که برخی مهره‌های کلیدی از دولت جدا شوند و حتی بحث استیضاح تعدادی از وزرا هم در این میان مطرح می‌شود، گفت: همیشه در سال آخر مجلس و سال انتخابات این مسائل به وجود می‌آید.

    

رایزنی ظریف با گوترش درمورد محدودیت‌های دیپلمات‌های ایرانی

وزیر امور خارجه کشورمان با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، ایجاد محدودیت آمریکا برای کارکنان نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، تنش در منطقه، توقیف غیرقانونی کشتی حامل نفت ایران توسط انگلیسی‌ها، کاهش تعهدات برجامی ایران، مسائل منطقه‌ای از جمله آخرین تحولات در سوریه، یمن و افغانستان از محورهای گفت‌وگو در این دیدار بود.