گاردین تایید کرد

 احتمال ورود پهپاد آمریکاییبه حریم هوایی ایران

یک مقام ارشد آمریکایی تایید کرده است که واشنگتن نگران است که پهپاد جاسوسی این کشور آنطور که تهران می‌گوید، واقعا حریم هوایی ایران را نقض کرده باشد.

روزنامه گاردین یکشنبه (دوم تیر ماه) در ویژه‌نامه یکشنبه‌های خود (آبزرور) در یادداشتی با موضوع تنش‌های اخیر میان آمریکا و ایران و ساقط شدن یک پهپاد متجاوز آمریکایی توسط سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران، به نقل از یک مقام آمریکایی تایید کرده است که این پهپاد ممکن است واقعا آنگونه روایت تهران عنوان می‌کند، حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران را نقض کرده باشد.

پس از ساقط شدن این پهپاد جاسوسی، دولت آمریکا مدعی شد که این پرنده در حریم بین‌المللی پرواز می‌کرده و دلیلی برای هدف قرار دادن آن وجود نداشته است. با این وجود، جمهوری اسلامی ایران با انتشار تصاویر و مختصات راداری، تأکید کرد که این هواپیما به علاوه یک هواپیمای باسرنشین آمریکایی، وارد حریم هوایی ایران شده است. ایران همچنین قطعات پهپاد سرنگون‌شده را که از آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بیرون کشیده شده، در برابر دوربین‌ها به نمایش گذاشت. گاردین در این مورد نوشته است: ایرانی‌ها آنقدر مطمئن بودند که اعلام کردند این پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌برند.

روز گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز برای اولین بار اشاره کرد که این دولت آمریکا خود نیز به روایتی که از این حادثه ارائه کرده، اطمینان چندانی ندارد و همین موضوع یکی از دلایلی بوده که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را به عقب‌نشینی از تصمیم اقدام نظامی علیه برخی از تأسیسات نظامی در ایران، واداشته است.

گاردین در ارتباط با احتمال ورود این پهپاد به حریم هوایی ایران، به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشته است که لغو این حمله به دلیل این نگرانی بود که شاید این پهپاد یا هواپیمای P-8A دارای سرنشین، واقعا در برای مدتی در حریم هوایی ایران بوده باشد.

این روزنامه می‌افزاید: این میزان از سردرگمی و بی‌صلاحیتی در عملیات‌های نظامی ایالات متحده نباید چندان غافلگیرکننده باشد. آنطور که آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهد، در افغانستان و عراق، اشتباهات ساختاری، به خصوص توسط نیروی هوایی ایالات متحده، به قیمت جان هزاران غیرنظامی تمام شده است. سابقه ایالات متحده در خلیج [فارس] هم چندان بهتر نیست. در سال ۱۹۸۸، موشک کروز نیروی دریایی ایالات متحده یک هواپیمای مسافربری ایران را ساقط کرد و ۲۹۰ نفر را کشت. پنتاگون ابتدا مسئولیت خود را انکار کرد و مدعی شد که این هواپیما یک تهدید بوده است. اما در سال ۱۹۹۶، ایالات متحده بالاخره غرامت پرداخت کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: چیزی که بیشتر غافلگیرکننده است، این است که فرآیند تصمیم‌گیری در کاخ سفید تا چه میزان آشفته است. چرا ترامپ زودتر از آمار احتمالی کشته‌ها مطلع نشده بود؟ (شاید هم مطلع بوده). مشاوران جنگ‌طلب او فکر می‌کردند این حملات چه دستاوردی دارد؟ ترامپ می‌خواست چطور به حملات تلافی‌جویانه اجتناب‌ناپذیر ایران علیه ایالات متحده و متحدانش در عرصه خلیج [فارس] یا در عراق، سوریه-اسرائیل یا در عربستان سعودی-یمن، واکنش پاسخ دهد؟ آیا این واقعا درست است که یک مجری فاکس نیوز، که گفته می‌شود مورد وثوق ترامپ است، او را به توقف [این حمله] متقاعد کرده است؟

گاردین با انتقاد شدید از وضعیت به‌هم ریخته دولت آمریکا و تبعاتی که تحولات اخیر می‌تواند برای ثبات منطقه داشته باشد، بر لزوم پیگیری دیپلماسی، بازگشت به توافق هسته‌ای و محدود شدن اختیارات جنگی ترامپ تأکید کرده است. در پایان این یادداشت که نظر هیأت تحریریه آبزرور درباره مناقشات اخیر است، آمده است: ترامپ می‌گوید جنگ نمی‌خواهد. اما با این نوع رفتار او، جنگ ممکن است غیرقابل اجتناب شود.