گزارش جدید آژانس از فعالیت هسته‌ای ایران  

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که خلوص غنی‌سازی اورانیوم ایران در حال حاضر به حد ۴.۵ درصد و میزان ذخایر اورانیوم ایران به ۲۱۳.۵ کیلوگرم رسیده است. این آژانس همچنین روز چهارشنبه اعلام کرد که ذخیره اورانیوم ایران در حال حاضر ۵.‌۲۱۳ کیلوگرم اورانیوم است که این بالاتر از حد تعیین شده ۸.‌۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم‬ در توافق هسته‌ای و همچنین بیشتر از ۲۰۵ کیلوگرم اورانیوم تأیید شده در یکم ماه ژوئیه است.

    

خط و نشان جانسون برای ایران

به گزارش ایلنا به نقل از د نیشن، بوریس جانسون، وزیر امورخارجه سابق انگلیس که خود را برای کسب کرسی نخست وزیری آماده می‌کند، در تازه‌ترین اظهارات خود در مورد ایران گفت: نمی‌خواهم باور عمومی متصور شود که من در مواجهه با ایران نرمی و انعطاف به خرج می‌دهم. اما من شرایط حاضر را دشوار و حساس می‌بینم. منتظرم ایران برجام را نقض کند در آن صورت من به روش خود با این موضوع برخورد می‌کنم. اگر روزی نخست وزیر انگلیس شوم هر کاری که لازم است انجام می‌دهم تا ایران را مهار کنم

    

ظریف:

مکانیزم ماشه قابل‌اجرا نیست

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با بیان اینکه اعضای شورای حکام نمی‌توانند درباره برجام تصمیم بگیرند و فقط می‌توانند اظهارنظر کنند، گفت: مکانیزم ماشه قابل‌اجرا نیست. وی در حاشیه جلسه هیأت دولت همچنین با اشاره به توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق توسط انگلیس و گمانه‌زنی‌ها در خصوص آن، گفت: موضوع توقیف نفتکش ایرانی ربطی به مبادله با نازنین زاغری ندارد و تاکنون هیچ پیشنهادی با این مضمون از سمت بریتانیا نداشته‌ایم. این اقدام اصلا جایگاهی ندارد که با آن معامله‌ای انجام شود.

    

تنگه هرمز را به روی شناورهای انگلیسی ببندیم

کیهان در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری، مدیرمسئول خود با اشاره به توقیف نفتکش ایران از سوی انگلیس نوشت: اگر اقدام متقابل ما با تاخیر روبرو شود که تاکنون شده است، صورت مسئله این خواهد بود که انگلیس نفتکش ایران را توقیف کرده و سپس آزاد کرده است بی‌آنکه از جانب ایران با واکنشی روبرو شود! مگر اینکه رسما اعلام کنیم، تنگه هرمز را به روی کشتی‌های نفتکش و تجاری انگلیس بسته‌ایم و هر شناور انگلیسی را که به تنگه هرمز و آب‌های ساحلی کشورمان نزدیک شود، توقیف خواهیم کرد.

    

درخواست اروپا برای نشست فوری کمیسیون برجام

کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه همراه با اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک که روز سه‌شنبه ۱۸ تیرماه منتشر شد، اعلام کردند «عمیقا نگران هستند که ایران به شماری از تعهداتش ذیل برنامه جامع اقدام مشترک پایبند نبوده است.» آنها خواستار تشکیل نشست فوری کمیسیون برجام برای بررسی این موضوع شدند و در بخش دیگری از بیانیه خود گفته‌اند: «ایران اعلام کرده که خواهان باقی ماندن در برجام است و «باید این دست اقدامات خود را معکوس کرده و بدون هیچ تاخیری با برنامه جامع اقدام مشترک همراهی کامل داشته باشد.»

    

اطلاعات مربوط به صادرات نفت، اطلاعات جنگی است

وزیر نفت با انتقاد از انتشار برخی اطلاعات مربوط به میزان صادرات نفت ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه ما در جنگ (جنگ اقتصادی با آمریکا) هستیم، اطلاعات مربوط به میزان صادرات نفت کشور اطلاعات جنگی محسوب می‌شود و انتشار آن باید با هماهنگی‌های مربوطه باشد اما مشخص نیست که با چه نیتی این اطلاعات منتشر و مکرراً بازنشر داده می‌شود.

    

دادگاه محمدعلی نجفی شنبه برگزار می‌شود

اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد، همسر دوم شهردار پیشین تهران صبح روز شنبه ۲۲ تیرماه به صورت علنی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاصی کشکولی برگزار می‌شود.