سخنگوی وزارت خارجه درباره دو مهلت 60 روزه ایران به اروپا گفت: 60 روزهای دیگری در کار نخواهد بود. این دو 60 روز براساس سناریوهایی بود که ایران اعلام کرد. امیدواریم آنها بتوانند گامی رو به جلو در مسیر اجرای تعهدات بردارند. هنوز اعلام می‌کنیم که برجام زنده است و اما حقوق ایران دربرابر تعهداتی که داده رعایت نشده است.

سیدعباس موسوی در نشست خبری دیروز خود ادامه داد: ما گام سوم را بعد از 60 روز اعلام می‌کنیم و هنوز در حال بررسی هستیم. اگر طرف‌های مقابل به‌ویژه اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، گام سوم ایران محکم‌تر خواهد بود. 60 روز آینده این اقدامات اعلام خواهند شد. 

وی تاکید کرد: گام بعدی ما هم در چارچوب حقوقی مندرج در بندهای 26 و 36 برجام خواهد بود مگر اینکه برخی کشورها بخواهند اقدامات عجیب و غریبی انجام دهند که در آن صورت ما اقدام نهایی را انجام خواهیم داد. هرگاه قانع شدیم اقداماتی که انجام می‌شود، آن چیزی است که به انتظارات و خواسته‌های ما نزدیک باشد، این موارد قابل بازگشت هستند.

نفتکش ایرانی به سوی سوریه نمی‌رفت

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با آخرین وضعیت نفتکش ایرانی که در عربستان توقیف شده، اظهار کرد: برای این نفتکش مشکل فنی ایجاد شده در همین چارچوب درخواست کمک کرده بود و به دنبال این درخواست به بندری در نزدیکی عربستان انتقال داده شد مباحث مربوط به این نفتکش کار فنی و حقوقی است و وزارت نفت پیگیر این موضوع است و امیدواریم این نفتکش بعد از تعمیر و انجام کارهای روتین به مسیر خود ادامه دهد.

این دیپلمات در مورد وضعیت نفتکشی که حامل نفت ایران است و از هفته گذشته در منطقه جبل‌الطارق توسط انگلیسی‌ها توقیف شده است، نیز گفت: با برخی از دیپلمات‌های اروپایی صحبت‌ها و مشورت‌هایی در این زمینه کرده‌ایم. اسناد و مدارک لازم را به افرادی که در این زمینه کار حقوقی انجام می‌دهند ارائه دادیم و وکیلی در این زمینه گرفته شده است.

موسوی با بیان اینکه مقصد سفر این نفتکش را در حال حاضر نمی‌دانم و برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه این نفتکش به سمت بندری در سوریه در حال حرکت بوده درست نیست، تصریح کرد: این نفتکش سوپر تانکر است و هیچ‌کدام از بنادر در سوریه گنجایش این سوپر تانکر را ندارند.

روایت گاندو از وزارت خارجه واقعی نیست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد سریال گاندو و تصویری که در این سریال از وزارت امورخارجه و شخص وزیر خارجه نشان داده شده، اظهار کرد: عجیب است؛ آنچه که از وزارت خارجه، شخص وزیر و همکاران ما در وزارت خارجه در این سریال نشان داده می‌شود با واقعیت منطبق نیست؛ اگر به ما می‌گفتند اسناد را به آنها می‌دادیم که کمی فیلمشان واقعی‌تر باشد.

وی افزود: گاندو به لحاظ جلوه‌های هنری فیلم بدی نیست، ولی اگر تقوا در آن رعایت می‌شد، بهتر بود.