معمای  نفت  و     پرستو

با اتفاقی که برای محمدعلی نجفی، سیاستمدار سرشناس اصلاح‌طلب و شهردار سابق تهران رخ داد، واژه «پرستو» به شکل بی‌سابقه‌ای وارد ادبیات محافل سیاسی شد؛ مخصوصا محافلی که بحثشان بر سر نهادهای امنیتی بود. شاید تحت‌تاثیر همین جو بود که وقتی خبر آمد یک زن در وزارت نفت نفوذ کرده، پشت‌بندش گفتند که همزمان با ۱۶ مدیر نفتی در ارتباط بوده و بعد هم عنوان «پرستوی نفتی» را برای او برگزیدند؛ معمایی که مدام با تایید و تکذیب‌ها پیچیده‌تر می‌شود و دادستان کل جوابش را موکول به زمانی کرده که اطلاعات پرونده قابل انتشار شود.

محبوبه ولی

ماجرا از آنجا شروع شد که برخی نمایندگان مجلس ابتدای هفته خبر از دستگیری یک زن نفوذی در وزارت نفت دادند. ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد و حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر این خبر و ارتباط آن زن با 16 نفر از مدیران وزارت نفت را اعلام کردند. حاجی دلیگانی در این باره به فارس گفت: «این خانم بین 16 نفر از پرسنل مهم و تاثیرگذار وزارت نفت نفوذ کرده و توانسته بود تصمیمات مهمی را در وزارت نفت مسکوت بگذارد و ضربه کاری را در این جنگ اقتصادی به کشور وارد کند.»

دو تکذیب در یک هفته

بلافاصله بعد از این خبر هشتک «پرستوی 16 نفره» در توئیتر به راه افتاد و بهت و حیرت‌ها از اینکه چطور یک زن می‌تواند همزمان پرستوی 16 نفر باشد! وزارت نفت اما خبر را تکذیب کرد. «شانا»، خبرگزاری وزارت نفت به نقل از حسین حاجی‌حسینی، رئیس حراست وزارت نفت نوشت: «وزارت نفت و سازمان حراست این وزارتخانه از چنین خبری بی‌اطلاع بوده و هیچ یک از مدیران ارشد و تصمیم‌گیر وزارت نفت در این مورد احضار یا بازداشت نشده‌اند و هیچ تذکر بازدارنده‌ای نیز در این باره از طرف نهادهای امنیتی به مسئولان ذی‌ربط در این وزارتخانه، داده نشده است.»

این دومین بار در طول یک هفته بود که این وزارتخانه مجبور می‌شد یک خبر را تکذیب کند. مورد اول مربوط به خبر دستگیری «مدیر مالی وزارت نفت حین خروج از کشور» بود. خبر چنین بود که این مدیر نفتی 25 میلیون دلار را از حساب وزارتخانه خارج کرده و به حساب یک صراف واریز کرده بود و هر دو قصد خروج از کشور را داشتند که دستگیر شدند. 

وزارت نفت آن خبر را نیز تکذیب و تاکید کرد که این وزارتخانه اصلا سِمتی تحت‌عنوان «مدیر مالی» ندارد. فردای تکذیب وزارت نفت، اما محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در مراسمی گفت: «مدیری در وزارت نفت که قصد ارسال مقداری ارز به صرافی و انتقال آن به خارج کشور را داشت دستگیر شد.»

واکنش وزارت اطلاعات

هنوز ابهامات این خبر به قوت خود باقی بود که معمای «پرستوی 16 نفره» نیز اضافه شد. واکنش‌ها و هجمه‌ها چنان بالا گرفت که وزارت اطلاعات نیز ناگزیر از واکنش شد. رسانه‌ها نوشتند که یک منبع آگاه در وزارت اطلاعات اعلام کرد: «محتوای پرونده‌های امنیتی صرفا در اختیار مراجع ذی‌صلاح قضایی قرار می‌گیرد و بیان اتهاماتی از این دست توسط هر فرد یا مرجع دیگری فاقد اعتبار است.»

سخنگوی دولت: در وزارت نفت یک خانمی بازداشت شده که کارمند یکی از شرکت‌های اروپایی است. معمولا این شرکت‌ها برای رقابت جمع‌آوری اطلاعات می‌کنند اینکه این کار جاسوسی است باید اجازه بدهیم اطلاعات به سرانجام برسد 

این واکنش البته واکنشی سربسته بود که گره هیچ کدام از این معماهای نفتی _ امنیتی را نگشود و از همین روست که همچنان در فضای خبری و مجازی راست و دروغ‌ها پیرامون وزارت نفت و فرار مدیر مالی و یک پرستوی 16 نفره درهم‌می‌آمیزند.

بازی سیاسی بر سر نفت

تا این جای کار ماجرا وجه سیاسی و حیثیتی پررنگی پیدا کرده و دو جریان سیاسی حاکم بر کشور، سعی می‌کنند داستان را در جهت اهداف سیاسی خود تفسیر کنند. 

زنگنه تحت فشارهای شدیدی از سوی تحریم‌ها، بابک زنجانی و مجلس است تا جایی که علی ربیعی درباره آن می‌گوید هر بار سختی از استیضاح بوده، نام زنگنه نیز در میان بوده است. حال هواداران زنگنه تاکید می‌کنند که خبر دستگیری یک مدیر در وزارت نفت و کشف یک جاسوس زن نیز بخشی از سناریوی هجمه به زنگنه است؛ به ویژه که هر دو این خبرها از رسانه‌های اصولگرای مخالف دولت منتشر شده و دو نماینده‌ای که خبر نفوذ پرستوی 16 نفره در وزارت نفت را داده‌اند، نمایندگان اصولگرایی هستند که پیشتر نیز بارها مخالفت خود با زنگنه را به صراحت عنوان کرده‌اند. حتی خبر وجود دستگاه پوز در دفتر زنگنه نیز چندی پیش از سوی آنها رسانه‌ای و خبرساز شد. 

از سوی دیگر اصولگرایان مخالف زنگنه در فضای دو خبر اخیر، علیه زنگنه می‌تازند و معتقدند که اصلاح‌طلبان چشم خود را به روی واقعیات می‌بندند و صرفا در پی حفظ شیخ الوزرای خود هستند.  گذشته از بُعد سیاسی ماجرا، خود زنگنه بارها و بارها تاکید کرده که تمام اینها برای دست‌اندازی امثال بابک زنجانی‌ها بر پول نفت است و تصریح کرده که عزمش بر کوتاه کردن دست آنها از نفت ایران است. 

در همین راستاست که رسانه‌های اصلاح‌طلب روی دیدار برخی نمایندگان مجلس با بابک زنجانی دست گذاشته‌اند؛ دیداری که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه دیروز درباره آن گفت که «این اتفاق در سال 97 رخ داده و تحت‌عنوان دیدارِ نمایندگان هم نبوده؛ بلکه یک هیأت مرکب از نمایندگان قوه قضائیه و برخی از نمایندگان کمیسیونِ قضایی مجلس بودند و دیدار هم در جهت بررسی مسیر داد و ستد و چرخه پول به دولت و وزارت نفت بوده است. اما نمی‌دانم چرا در این بین برخی می‌خواهند این دیدار را سیاسی جلوه دهند؟!»

او در گفتگوی خود با برنامه پارک شهر رادیو تهران، با اشاره به دیدار نمایندگانی از وزارت نفت با بابک زنجانی، پرسید: «چرا نمی‌گویند نمایندگانی از وزارت نفت با بابک زنجانی ملاقات داشتند؟»

بدین ترتیب به نظر می‌رسد از دید قوه قضائیه نیز آنچه وزارت نفت در حمایت از خود می‌گوید، فرافکنی و پروپاگاندای رسانه‌ای است. 

راز سر به مهر

حال در هنگامه‌ کشمکشی که یک سرش سیاست بازی است و یک سرش بازی با پول نفت، پاسخ معمای آن پرستوی 16 نفره که می‌تواند برنده و بازنده این بازی را مشخص کند، تا اطلاع ثانوی یک راز سر به مهر است. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور دیروز در گفتگوی ویژه خبری در عین حال که خبر دستگیری یک زن نفوذی در وزارت نفت را تکذیب نکرد، توضیح داد: «پرونده‌های این چنینی که در دادسرا تشکیل می‌شود تا زمانی که مشمول تحقیقات هستند و بازپرس تحقیقات لازم را انجام می‌دهد، نه به موجب قانون مجاز هستیم که آن را افشا کنیم و نه مصلحت مجموع کشور است که بخواهیم آنها را دنبال کنیم و یا اطلاعات ناقص را در اختیار دیگران بگذاریم.»

او ادامه داد: «یک جرمی واقعی شده و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و قضایی به آن ورود پیدا کردند. باید تحقیقات تکمیل شود و وقتی به مرحله‌ای رسید که قابل نشر بود، قطعاً منتشر خواهد شد.» بنابراین دست کم تا زمانی که اطلاعات این پرونده قابل نشر نباشد، هاله‌های ابهام همچنان حول وزارت نفت خواهند چرخید. 

در هنگامه‌ کشمکشی که یک سرش سیاست بازی است و یک سرش بازی با پول نفت، پاسخ معمای آن پرستوی 16 نفره که می‌تواند برنده و بازنده این بازی را مشخص کند، تا اطلاع ثانوی یک راز سر به مهر است

دفاع تمام قد دولت از زنگنه

موضع دولت در برابر تمام این خبرها اما دفاع تمام قد از وزیر نفتش است. علی ربیعی، سخنگوی دولت، دیروز در نشستی خبری درخصوص حاشیه‌های به وجود آمده برای بیژن زنگنه در وزارت نفت از دستگاه پوز تا نفوذ یک جاسوس زن‌ در این وزارتخانه، گفت: «موضع دولت در قبال آقای زنگنه این است که ایشان وزیر کارآ و کاربلد است و در شرایط تحریم‌ بهترین فرد برای کسب و فروش است. گفتند که وقتی آقای زنگنه آمده صادرات کمتر شده است، اما آمارها را نگاه می‌کردم در شرایط تحریم فروش نفت را به 1 میلیون و 350 بشکه نفت رساند که این بیشتر از دوره مشابه قبل در وضعیت تحریم است.»

او درباره دستگاه پوز گفت که این موضوع هیچ ربطی به زنگنه نداشته و درباره ماجرای زن نفوذی نیز توضیح داد: «در وزارت نفت یک خانمی بازداشت شده که کارمند یکی از شرکت‌های اروپایی است. معمولا این شرکت‌ها برای رقابت جمع‌آوری اطلاعات می‌کنند اینکه این کار جاسوسی است باید اجازه بدهیم اطلاعات به سرانجام برسد. جالب است که نماینده مجلس این موضوع را بیان می‌کند در حالی که باید دستگاه قضا اطلاع‌رسانی کند.»

بدین ترتیب با توجه به اظهارات دیروز سخنگوی دولت و دادستان کل کشور آنچه با قطعیت می‌توان درباره آن سخن گفت، خبر «دستگیری» است. یعنی برخلاف تکذیب وزارت نفت، دستگیری یک زن به اتهام جاسوسی در وزارت نفت اتفاق افتاده اما خبرهای دیگری که حول و حوش آن آمده مانند پرستو بودن آن زن، فعلا محلی از اعراب ندارند و مشخص نیست که مستند هستند یا یک کلاغ و چهل کلاغ‌های مرسوم در دعواهای سیاسی.