تیک ‌آف  ‌ انتخاباتی سردار خلبان

محمدباقر قالیباف، دیروز ویدئویی منتشر کرد که می‌توان آن را اولین تحرکات جدی برای انتخابات ۹ ماه دیگر قلمداد کرد. این ویدئو نه اعلام کاندیداتوری بود و نه تکرار دوباره مانیفست نواصولگرایی‌اش بلکه فراخوان یک تنه‌ای بود برای ثبت نام در یک سایت. سردار خلبان در این ویدئو یک پایگاه اینترنتی اعلام و از مخاطبانی که به گفته خودش جوانان هستند دعوت می‌کند که اگر برای قبول مسئولیت نمایندگی مردم مفید هستند در این پایگاه ثبت‌نام کنند تا به گفته او با استفاده از همه ظرفیت‌ها تلاش شود در حد امکان شایسته‌ترین‌ها در معرض انتخاب مردم قرار بگیرند.

محبوبه ولی

قالیباف با شرحی از وضعیت موجود و ضرورت جوانگرایی این فراخوان را داده و در عین حال هشدار داده که «اگر شما به میدان نیایید، مطالبه نکنید و توانمندی‌های خود را عرضه نکنید، این در بر همان پاشنه خواهد چرخید و مشخصاً مجلس آینده تفاوت معناداری با گذشته نخواهد داشت.»

او اشاره کرد که وقتی جنگ تمام شد 27 ساله بوده اما الان حتی به جوانانی که در میانسالی هستند نیز میدان داده نمی‌شود. شهردار پیشین تهران به تاکید رهبر معظم انقلاب بر «جوانگرایی» در بیانیه گام دوم انقلاب هم اشاره کرده و گفته که رهبری بدین ترتیب حجت را بر ما تمام کردند و نباید منتظر دستور از بالا به پایین باشیم و باید آتش به اختیار عمل کنیم. 

کپی‌برداری از یک الگوی شکست‌خورده

اینکه سازوکار تلاش قالیباف برای شناسایی این شایسته‌ترین‌ها و قرار دادن آنها در معرض انتخاب مردم چگونه خواهد بود، موضوعی است که قالیباف در ویدئوی خود به آن نپرداخت، اما محسن پیرهادی، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت، حزب سیاسی نزدیک به محمدباقر قالیباف به تسنیم گفت:‌ «قرار است آقای قالیباف پس از فراخوان و ثبت‌نام افراد در سامانه، با استفاده از ظرفیت جمعیت پیشرفت و عدالت، جوانان انقلابی و متخصصی که ظرفیت نمایندگی مجلس دارند را در تهران و شهرستان‌ها مورد حمایت قرار دهد و با توجه به ظرفیت شخصی، جهت کاندیداتوری به مردم و جریان انقلابی برای قرار دادن در لیست‌های ائتلافی معرفی کند.»

به نظر می‌رسد قالیباف در این مورد از الگوی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس فعلی استفاده کرده است؛ الگویی که فراخوان داد و هرکس ادعای اطلاح‌طلبی داشت را حمایت کرد و به مجلس فرستاد تا حد امکان از صندلی اصولگرایان بکاهد و البته نتیجه آن مجلسی شد با اصلاح‌طلبان دسته چندمی که هر لحظه رنگ عوض می‌کنند و این تغییر رنگ گاهی چنان شدید می‌شود که حتی گاهی از آنها یک اصولگرای تمام‌عیار می‌سازد!   

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت، حزب سیاسی نزدیک به محمدباقر قالیباف می‌گوید:‌ «قرار است آقای قالیباف پس از فراخوان و ثبت نام افراد در سامانه، جوانان انقلابی و متخصصی که ظرفیت نمایندگی مجلس دارند را مورد حمایت قرار دهد و برای قرار دادن در لیست‌های ائتلافی معرفی کند

شبکه‌سازی به سبک سردار؟

 حال فرض کنیم جوانانی به فراخوان او لبیک بگویند و قالیباف به قول خودش تلاش کند تا آنها در معرض انتخاب مردم قرار گیرند و رأی بیاورند و وارد مجلس شوند و بدین ترتیب شماری از نمایندگان مجلس آتی یک وجه مشترک داشته باشند و آن اینکه با حمایت قالیباف وارد مجلس شده‌اند. با چنین فرضی برخی از فراخوان محمدباقر قالیباف چنین استنباط کردند که او به دنبال شبکه‌سازی است.  

خودش نیز در پیام ویدئویی‌اش گفته است: «قبلاً گفته بودم که قرار نیست محور شما باشم، اما می‌توانم صدای شما شوم و خواسته‌ها و مطالبات شما را از مسئولان و رئوس جریان انقلاب ضریب دهم و پیگیری کنم تا این تغییر و نوگرایی رقم بخورد.»

شاید هم احتمال شبکه‌سازی از سوی سرداری که زمانی هم شهردار بود و اتفاقا سه بار هم کاندیدای ریاست‌جمهوری شده کمی اغراق باشد اما پُر واضح است که قالیباف به سبک و سیاق خودش قصد دارد مهره‌هایی را روی کرسی‌های مجلس یازدهم بنشاند که البته حضور آنها در مجلس، قطار انتخابات ریاست‌جمهوری را نیز روی ریلی که مورد دلخواه قالیباف است قرار خواهد داد. 

در حلقه یاران «ناموافق»

اما چرا ویدئوی او خطاب به جوانان است؟ قطعا بخشی از آن برمی‌گردد به مانیفست سردار نواصولگرا؛ مانیفستی که چندان مورد اقبال دیگر اصولگرایان قرار نگرفت. 

گرچه قالیباف در انتخابات سال 96 به نقع ابراهیم رئیسی کنار رفت، اما بعدتر کاشف به عمل آمد که او دل خوشی از این کناره‌گیری نداشت و بنا به فشار اصولگرایان پذیرفت که کنار گود بنشیند و شکست رئیسی را تماشا کند. 

بعد از پایان انتخابات هم گلایه‌آمیز از روش‌های اصولگرایان برای ادامه مسیر انتقاد کرد و مانیفست نواصولگرایی خود را ارائه داد. متن مانیفست او متمرکز بر «جوانگرایی» و «خودانتقادی» بود در رسانه‌های اصولگرا منتشر شد اما یاران او در جبهه اصولگرا گوشه چشمی هم به آن نداشتند. 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، در واکنش به آن گفت که اعتقادی به نواصولگرایی ندارد و اساسا اصولگرایی در ساختمانش کهنه است و نواصولگرایی هم فقط یک اسم است که نمی‌توان با آن جریان سیاسی راه انداخت.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی هم گفت که چیز تازه‌ای در این مانیفست نیست و همان گرایش به جوانان و تغییر گفتمان اصولگرایی و به‌روزکردن گفتمان است که قبلا هم مطرح شده بوده است. 

محمدرضا باهنر به عنوان چهره‌ای اثرگذار و کلیدی در میان اصولگرایان هم اقبالی به این مانیفست نشان نداد و گفت که «ما احزاب زیادی داریم، اما خیلی از آن‌ها کاغذی هستند و جزایری کوچکند که تا به هم نپیوندند، تحولی ایجاد نمی‌شود. نواصولگرایی هم شاید از همین دست باشد.»

دیگرانی چون کریمی قدوسی هم آب پاکی را روی دست قالیباف ریختند و بدون نگاه به کم و کیف نواصولگرایی او، تاکید کردند که به طور کلی این امام مسلمین است که جریان‌سازی امت را به دست دارد. 

با این کم لطفی دوستان اصولگرا به قالیباف به نظر می‌رسد او حالا تصمیم گرفته یک تنه وارد گود شود و مانیفست نواصولگرایی خود را محقق کند اما باید دید که این سردار سابقا شهردار آنقدر قدرت دارد که بتواند جمعیتی را زیر علم نواصولگرایی خود جمع و راهی مجلس یازدهم کند. 

بعید است قالیباف نامزد شود

ناکامی‌های او در راهیابی به پاستور طعنه به شکست‌های پی در پی محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری می‌زند که هر بار نشان داده مردم اقبال چندانی به سرداران نظامی برای مناصب انتخابی ندارند. این نشانه شاید باعث شود که قالیباف در انتخابات‌های بعدی کاندیدا نشود و صرفا مسیر راهیابی به پاستور و بهارستان را برای هواداران و هم‌مسلکانش باز کند تا بدین ترتیب جایگاه سیاسی خود را تقویت کند. 

با این حال سال گذشته بسیاری از تحلیل‌ها این بود که او به دنبال صندلی علی لاریجانی است. به ویژه چهار ماه پیش که مجلس تصویب کرد افرادی با سابقه سه دوره نمایندگی دیگر حق کاندیداتوری در انتخابات مجلس را ندارند، با توجه به اینکه این مصوبه شامل حال علی لاریجانی نیز می‌شد این احتمالات قوت گرفت.   

اما شورای نگهبان این مصوبه را رد کرد و از سوی دیگر دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت دیروز به تسنیم گفته است که درخواست‌های زیادی از او برای نامزدی انتخابات مجلس شده اما بعید است قالیباف شخصا قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس را داشته باشد. 

حال باید دید آیا فراخوان تازه او هم به سرنوشت فراخوان اول او درباره مانیفست نواصولگرایی دچار خواهد شد و این بار هم اصولگرایان او و فراخوانش را تنها خواهند گذاشت یا اینکه در لیست‌های ائتلافی خود، جایی هم به جوانانی که به او پناه می‌آورند، خواهند داد.