رئیس‌جمهوری با اشاره به اجرای کامل تعهدات ایران در برجام گفت: ایران به صورت یک طرفه نمی‌تواند تنها طرف متعهد به برجام باقی بماند و سایر کشورها نیز لازم است سهم خود را برای حفظ این توافق مهم بپردازند.

حسن روحانی در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) که در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نقش‌آفرین کلیدی در منطقه، بارها آمادگی خود را برای تدوین و تصویب سازوکارهای دوجانبه و چندجانبه سیاسی و امنیتی، به منظور تضمین صلح و امنیت همگانی اعلام کرده و در این راه از هرگونه تعامل و تبادل نظر با کشورهای عضو سیکا در خصوص راه‌های مواجهه با چالش‌ها و مقابله با تهدیدات موجود استقبال کرده است.

روحانی اضافه کرد: به دلیل حساسیت شرایط کنونی و ضرورت مقابله با یکجانبه‌گرایی، شایسته است ما کشورهای عضوِ سیکا با اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه، روند چندجانبه گرایی را تقویت و زمینه‌های جدیدی در ساحت همکاری‌های سیاسی - امنیتی، اقتصادی و تجاری، مستقل از رویکردهای یکجانبه‌گرایانه برخی از کشورها کشف و همکاری‌های خود را گسترش دهیم.

مخالفت ایران و ترکیه با تحریم 

در روابط بین‌الملل

همچنین در حاشیه این کنفرانس، رئیس جمهوری کشورمان و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با یکدیگر دیدار کردند. روحانی در این دیدار 

همکاری‌های منطقه‌ای ایران و ترکیه را مؤثر، موفق و با اهمیت دانست و اظهارداشت: همکاری‌های دو جانبه و سه جانبه، از جمله با روسیه در حوزه مسائل منطقه‌ای و در روند آستانه، مبارزه با تروریسم و فرایند ثبات در سوریه بسیار با اهمیت و در راستای تقویت صلح و ثبات منطقه است. رجب طیب اردوغان نیز با بیان اینکه ترکیه مصمم است روابط خود را با تهران در همه زمینه‌ها توسعه دهد، گفت: مناسبات ایران و ترکیه در همه عرصه‌ها نزدیک و رو به توسعه بوده و تقویت بیش از پیش این روابط در عرصه‌های دوجانبه و منطقه‌ای برای آنکارا بسیار حائز اهمیت است. رؤسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در این دیدار همچنین بر مخالفت خود با هرگونه تحریم و یک جانبه‌گرایی در مناسبات بین‌المللی تاکید کردند.

قطر آماده توسعه روابط با تهران است

دیدار با امیر قطر از دیگر برنامه‌های حسن روحانی در حاشیه اجلاس سیکا بود.  وی در این دیدار نیز بر رایزنی دوجانبه و چند جانبه و همکاری بیشتر به عنوان تنها راه کاهش اختلافات منطقه‌ای تاکید کرد.

وی گسترش روابط با کشورهای همسایه و دوست به ویژه قطر را از اولویت‌های ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تاکید کرد: ثبات و امنیت کشورهای منطقه به یکدیگر پیوند خورده است و ما خواستار حاکمیت روحیه اعتدال، برادری و حکمت و‌ دوراندیشی در روابط میان کشورها هستیم.

روحانی روابط ایران و قطر را برادرانه و دوستانه و به نفع مردم منطقه دانست و گفت: ظرفیت‌های فراوانی برای تقویت بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها در راستای منافع دو ملت استفاده کرد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز در این دیدار  گفت: قطر نیز بر این اعتقاد است که حل تمام اختلافات در منطقه تنها از طریق گفت وگو، همکاری جمعی و پیگیری راه‌های سیاسی امکان‌پذیر است. وی همچنین گفت: دوحه برای توسعه روابط خود با تهران در همه حوزه‌های مورد علاقه، آماده است.