شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در صدر یک هیأت سیاسی و دیپلماتیک برای دیدار و گفتگو با مقامات عالیرتبه ایران عصر دیروز وارد تهران شد و امروز با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کند.

آبه در بدو ورود در فرودگاه مهرآباد، مورد استقبال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه قرار گرفت. پس از آن نیز رئیس‌جمهوری کشورمان در مجموعه تاریخی ـ فرهنگی سعدآباد به طور رسمی از « شینزو آبه»، نخست وزیر ژاپن استقبال کرد.

برگزاری جلسه مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور و کنفرانس خبری مشترک با حسن روحانی از برنامه‌های سفر شینزو آبه به تهران است.

نخست وزیر ژاپن پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی به سفر دو روزه خود به تهران پایان می‌دهد.

وی پیش از عزیمت به تهران در فرودگاه توکیو در جمع خبرنگاران تاکید کرد که می‌خواهد از طریق «تبادل صریح دیدگاه‌ها» به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک کند.

آبه همچنین با بیان اینکه نگرانی‌هایی در مورد افزایش تنش‌ها در خاورمیانه وجود دارد، تصریح کرده بود: این وضعیت توجه جامعه جهانی را به ضرورت تأمین صلح و امنیت منطقه معطوف کرده و ژاپن می‌خواهد تا آنجا که ممکن است نقش خود را ایفا کند.

یک مقام دیپلماتیک ژاپنی نیز پیش از سفر آبه به تهران هدف این سفر را بر اساس تصمیم فردی نخست وزیر و برای کاستن از تنش‌ها از طریق دیدار با مقامات ایرانی به ویژه در موقعیت فعلی و تشدید تنش‌ها در منطقه اعلام کرد.

تجمع اصولگرایان در مهرآباد 

همزمان با ورود نخست‌ وزیر ژاپن به تهران، جمعی از دانشجویان اصولگرا با تجمع در فرودگاه مهرآباد اعلام کردند که اگر هدف «آبه» میانجی‌گری میان ایران و آمریکا باشد، دستاوردی 

نخواهد داشت. «آمریکایی‌ها نزدیک نشوند»، « مرگ بر آمریکا» و « ما با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد» شعارهایی بود که به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ژاپنی روی دستان دانشجویان قرار داشت.

نخستین سفر پس از انقلاب اسلامی

خبرگزاری ژاپنی کیودو در آستانه سفر آبه به تهران نوشت: ایران و ژاپن در حالی وارد نودمین سال روابط خود می‌شوند که پس از انقلاب اسلامی ایران (در سال ۱۳۵۷)، این اولین بار در ۴۱ سال گذشته است که نخست وزیر ژاپن به ایران سفر می‌کند. پس از سفر روز دوشنبه «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان به ایران، اکنون حضور آبه در تهران به کانون توجه رسانه‌های جهان تبدیل شده است.

دیدار آبه از تهران که نخستین دیدار یک مقام عالیرتبه ژاپن از ایران بعد از دیدار سال ۱۹۷۸ «تاکئو فوکودا»، نخست وزیر وقت ژاپن است به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم‌ها علیه ایران انجام می‌شود، ژاپن همواره از توافق هسته‌ای حمایت کرده است.

نخست وزیر ژاپن پیش از عزیمت به تهران در فرودگاه توکیو با بیان اینکه می‌خواهد از طریق «تبادل صریح دیدگاه‌ها» به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک کند، تاکید کرد: ژاپن می‌خواهد تا آنجا که ممکن است نقش خود را ایفا کند

به گزارش ایرنا سفر آبه به تهران فرصت خوبی برای ارتقای جایگاه دیپلماتیک ژاپن پیش از برگزاری نشست سران گروه جی ۲۰ که روز‌های ۸ و ۹ تیر امسال در اوزاکا برگزار می‌شود، است.

«تامین انرژی» اصلی‌ترین انگیزه آبه است

چالش‌های آبه نیز در سفر به ایران چند بعدی است از جمله اینکه او بتواند راه را برای گفتگو بین ایران و آمریکا به عنوان متحد دیرین خود از طریق کاهش اختلافات ایجاد کند.

مقامات ژاپن می‌گویند «آبه نمی‌تواند یک واسطه باشد، بلکه هدف او از سفر به ایران کاهش تنش‌ها و افزایش ثبات در خاورمیانه به عنوان تامین کننده انرژی این کشور است.»

ایران تا زمانی که آمریکا معافیت‌های خرید نفت ژاپن را لغو کرد یکی از تامین‌کنندگان اصلی انرژی توکیو بوده است.

آبه پیش از سفر به تهران حمایت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا که اواخر ماه میلادی گذشته به ژاپن سفر کرد را جلب کرد، او همچنین پیش از سفر با مقامات عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و امارات تلفنی گفتگو کرد.

یش از این شینزو آبه و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هفت بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز ماه مه (اواسط اردیبهشت ۹۸) به ژاپن سفر کرد.

آبه می‌داند مذاکرات را چگونه مدیریت کند 

ویلیام هاگرتی، سفیر آمریکا در توکیو نیز قبل از سفر آبه به ایران، در گفت‌وگویی اختصاصی با ژاپن تایمز گفت: امیدوارم نخست وزیر آبه گفت‌وگوهای سازنده‌ای با تهران داشته باشد که منجر به پیشرفت و ترقی شود.

وی افزود: او رابطه دیپلماتیک نابی با رهبران ایران دارد.

سفیر آمریکا در ژاپن با طفره رفتن از پاسخ دادن به سوال «آیا شینزو آبه حامل پیامی برای تهران است»، گفت: من وارد جزئیات مذاکرات (میان آبه و ترامپ) نمی‌شوم و این مسئله را به خود نخست‌وزیر می‌سپارم.

هاگرتی همچنین افزود: من در دو سالی که در اینجا بودم، توانایی‌های دیپلماتیک وی را مشاهده کردم. وی می‌داند که چگونه مذاکرات را مدیریت کند.