موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس قوه قضاییه به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر طی نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات ۶۹۱ نفر از محکومان را که در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد موافقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت.

    

احتمال دعوت شینزو آبه از روحانی برای نشست گروه 20

به گزارش انتخاب به نقل از دویچه وله در محافل سیاسی ژاپن این امکان مطرح است که آبه، نخست وزیر ژاپن برای ایجاد فضایی آرام‌تر برای گفت‌وگو و مذاکره میان دو طرف حسن روحانی را به عنوان میهمان به اجلاس رهبران گروه ۲۰ که در اوایل تیر در ژاپن برگزار می‌شود، دعوت کند یا اگر این کار هم به هر دلیل ممکن نشد، با انتقال نقطه‌نظرات تهران به ترامپ در اجلاس یادشده همچنان به تلاش برای جستجوی مشترکات حداقل برای آوردن دو طرف به پای میز مذاکره ادامه دهد، تا کانال‌های ارتباط همچنان باز بماند و شرایط به سوی وضعیتی وخیم‌تر سوق نیابد.

    

سردار رحیم صفوی: 

چه کنیم که مردم ما احساساتی هستند!

سردار رحیم صفوی، دستیار ویژه و مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه جامعه ما در حال یک پوست‌اندازی است، گفت: ابتدای انقلاب جمعیت ایران ۳۲ میلیون ولی اکنون بالای ۸۰ میلیون نفر است و این یعنی بیش از ۴۶ میلیون نفر افرادی هستند که انقلاب و امام را ندیده‌اند و بسیاری از جوانان کشور، اندیشه، تفکر، لباس پوشیدن و آرزوهایشان با ما فرق دارد. وی افزود: اگر مردم کشورمان در انتخابات‌های شورای شهر، مجلس و ریاست جمهوری درست انتخاب کنند خیلی چیزها درست می‌شود اما چه کنیم که مردم ما احساساتی هستند و شب یک فکر می‌کنند و صبح یک رأی دیگر می‌دهند.

    

ایران یکی از موضوعات نشست شورای حکام

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نشست فصلی شورای حکام از روز دوشنبه ۱۰ ژوئن در مقر آژانس در وین بدون حضور خبرنگاران آغاز خواهد شد. از موضوعات مورد بحث در این نشست؛ بررسی گزارش سالانه آژانس برای ۲۰۱۸، گزارش همکاری فنی برای ۲۰۱۸، گزارش کمیته برنامه و بودجه، راستی‌آزمایی و نظارت بر  جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، درخواست پادمان‌ها در جمهوری خلق کره و اجرای توافقنامه پادمانی ان‌پی‌تی در سوریه است.

    

استیضاح وزیر ورزش از دستور کار خارج شد

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از منتفی شدن استیضاح وزیر ورزش خبر داد. علی اصغر یوسف‌نژاد به ایسنا گفت: با کاهش تعداد امضای استیضاح کنندگان وزیر ورزش به ۸ نفر این استیضاح منتفی و از دستور کار مجلس خارج شد. به گفته‌ وی استیضاح وزیر ورزش بیش از ۲۰ امضا داشته که در چند مرحله تعداد امضاهای آن کاهش یافته و نهایتاً از نصاب افتاده است.

    

رفتن‌هایی که برای روحانی دردسر می‌شود

اصل 136 قانون اساسی می‌گوید چنانچه پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت، نیمی از هیات وزیران (شامل 18 وزارتخانه) تغییر کنند، دولت باید مجدداً از مجلس شورای اسلامی برای هیات وزیران خود، تقاضای رأی اعتماد کند. به گزارش تسنیم کابینه روحانی 18 وزیر دارد که تاکنون 6 وزیر (اقتصاد و دارایی، صمت، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش) خود را از دست داده و در صورتی که در مدت باقی مانده از دولت دوازدهم، 3 وزیر دیگر به هر دلیلی از صندلی خود کنار بروند رئیس‌جمهوری مطابق قانون باید برای رأی اعتماد به مجلس برود.