علی ایرانپور

 نماینده ادوار مجلس

هدفمندی یارانه ها در حوزه بنزین دارای نکات قوت و ضعف است که از نکات مثبت و مهم توزیع عادلانه یارانه درسطح کشور بین همه افراد است. اما باید مراقب اثرات تورم زای آن هم باشیم. از طرف دیگر تجربه ثابت کرده است که در نهایت باز هم فشار این تعدیل ها و گران شدن ها بر روی دوش اقشار فرودست جامعه سنگینی خواهد کرد. 

قیمت بنزین در قیمت کالاها و خدمات در همه حوزه ها  تاثیر می گذارد، چون حمل و نقل و جابه جایی کالا رابطه مستقیم با نرخ بنزین و گازوئیل دارد.   با افزایش نرخ حامل های انرژی سریعا شاهد آن خواهیم بود که مایحتاج مردم در شهرهای مختلف گران می شود. باید درهر اقدامی این موضوع مهم را در نظر بگیریم چون در کنار انجام این کار مثبت هدفمندی اگر نتوانیم کنترل خوبی داشته باشیم، مضرات آن بیش از اجرای عدالت خواهد بود. افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه می‌ تواند تورم ‌زا باشد و برای جلوگیری از این مشکل باید با برنامه جلو رفت. به دلیل اعمال تحریم ها، فشارهای بیرونی و قرار گرفتن در جنگ اقتصادی و همچنین ضعف نظارتی، مطرح شدن بحث بنزین که زیربنای قیمت گذاری همه اقلام در کشوراست در شرایط کنونی مناسب نیست، اما اگر در زمان مناسب تری اجرایی شود و مورد نظارت قراربگیرد می تواند موفق باشد.

اگر برای این مسئله دولت و مجلس تعریف و برنامه ریزی درست و منطقی نداشته باشند، بازهم یک مشکل به مشکلات قبلی خود اضافه خواهیم کرد. تجربه گذشته ما در  هدفمندی یارانه ها نشان داد که بدون برنامه ریزی درست تنها فشار به مردم را بیشتر می کنیم. سال‌هاست به عنوان یارانه یک مبلغ ثابت  به مردم پرداخت می شود اما هزینه های زندگی هفتگی، ماهانه و سالانه افزایش پیدا کرده است. در مورد حذف یارانه بنزین هم باید به این موضع توجه کنیم. 

طرح یارانه بنزین در حال حاضر مورد استقبال مردم قرار می گیرد، اما در ورای این طرح آزادسازی قیمت بنزین نهفته است که به دنبال آن نیز قیمت همه کالاها و خدمات با افزایش چشمگیر روبرو خواهد شد.

اگر تنها هدفمندی یارانه ها برای بنزین مطرح شود، اما نظارتی که باید بعد از آن برای کنترل قیمت ها باشد صورت نگیرد این طرح با شکست مواجه می شود، به ویژه اینکه دستگاه های نظارتی ما در این چندماه اخیر به خوبی عمل نکرده اند لذا در شرایط فعلی نمی توانیم تضمین کنیم که با پرداخت یارانه بنزین به خانوارها قیمت ها را کنترل کنیم.