عضو ائتلاف فتح خبر داد؛

درخواست پمپئو از عبدالمهدی برای میانجی‌گری

به گزارش ایسنا، محمدمهدی البیاتی، عضو ائتلاف فتح عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: وی افزود: سفر شب سه شنبه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به بغداد به منظور درخواست میانجیگری از بغداد انجام شد. وی افزود: آمریکایی‌ها آمادگی جنگ نظامی با ایران را ندارند و ایرانی‌ها نیز به دنبال جنگ نیستند. به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا سه شنبه شب در سفری غیرمنتظره و تحت تدابیر شدید امنیتی وارد بغداد شد. او به خبرنگاران گفته بود: هدف از این سفر این بوده که به مقام‌های عراقی نشان دهد که آمریکا از استقلال عراق حمایت می‌کند.

    

واکنش روسیه  به تصمیم برجامی ایران

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به تصمیم ایران برای توقف اجرای برخی از تعهدات برجامی گفت: «این تصمیم ایران ناشی از اقدام‌های نسنجیده آمریکا است. رئیس‌جمهوری روسیه بارها نسبت به عواقب اقدامات نسنجیده آمریکا در برخورد با ایران و تصمیمات نادرست اتخاذ شده از سوی واشنگتن هشدار داده بود و اکنون ما شاهد هستیم که نتیجه این اقدام‌ها در حال ظاهر شدن است.» وی با تاکید بر ضرورت حفظ برجام گفت: «می‌خواهیم برجام ادامه یابد بنابراین  به تلاش در کنار  شرکای اروپایی ادامه می‌دهیم تا برجام زنده بماند.»

    

سفرای پنج کشور  امروز در وزارت خارجه

در راستای اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و عدم پایبندی دیگر طرف‌های برجام به تعهدات خود پس از خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای، امروز سفرای ۵ کشور باقی مانده در برجام یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین  به وزارت خارجه دعوت شده و نامه رییس‌جمهوری به آنها تسلیم می‌شود. سفرای این کشورها از طریق این نامه به طور رسمی در جریان کاهش تعهدات ایران نسبت به مبحث میزان ذخائر هسته‌ای قرار خواهند گرفت. نامه‌ای نیز از سوی محمدجواد ظریف به فدریکا موگرینی ارسال خواهد شد که در آن جزئیات فنی و حقوقی این اقدام ایران شرح داده شده است.

    

تا دو ماه دیگر برجام یا تقویت می‌شود یا خنثی

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ضرب الاجل 60 روزه ایران برای اروپایی‌ها گفت: تا دو ماه دیگر یا برجام تقویت می‌شود یا خنثی؛ اتفاق اول آن است که طرف‌های باقی‌مانده برجام کمک کنند ایران با تحریم‌های آمریکا مقابله کند و با هیأت آمریکا مذاکره کرده و قدرت خودشان را نشان خواهند داد. اما اگر اروپایی‌ها نتوانند به تعهداتشان عمل کنند باید برجام با همه قطعنامه‌هایش کنار گذاشته شود، این یعنی ایران از برجام خارج نمی‌شود بلکه برجام به صورت کاملا خنثی پایان می‌یابد و آنها هم نمی‌توانند شش قطعنامه علیه ایران را برگردانند، لذا این تصمیم عاقلانه و صلح‌آمیز است.

    

امکان تغییر قانون اساسی از نگاه عضو شورای نگهبان

سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره احتمال در دستور کار قرار گرفتن اصلاح قانون اساسی گفت: فعلاً هیچ بحث جدی در این باره مطرح نشده و برنامه‌ای در این خصوص وجود ندارد. اما اگر تشریفات لازم برای این اصلاح که در قانون اساسی مورد اشاره قرار گرفته رعایت شود، انجام این اصلاحات می‌تواند خوب باشد. وی در پاسخ به اینکه آیا از طرف بزرگان نظام بازخورد یا پیامی نرسیده که شاید قرار به انجام این اصلاح باشد، اظهار بی‌اطلاعی کرد. 

    

خواهشی از علی مطهری

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: علی مطهری در یک مصاحبه اعلام کرد ممکن است برای ریاست جمهوری کاندیدا شوم. ستون جهت اطلاع از آقای علی مطهری که فاقد هرگونه تجربه اجرائی است خواهش می‌کند از این اقدام خودداری نماید و اجازه بدهد بعد از سال‌ها بی‌تدبیری، یک فرد مدیر زمام امور اجرائی را در دست بگیرد بلکه مشکلات کشور حل شود.