سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نباید موضوع بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را سیاسی کرد، گفت: به لحاظ حقوق بین‌الملل موضوع قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه تروریستی با FATF به یکدیگر ارتباطی ندارند.

علی نجفی خوشرودی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: بعد از آنکه آمریکا در اقدامی خصمانه نام سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، مباحثی در مورد نتیجه بررسی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد که تاثیر این موضوع به لحاظ روانی طبیعی است و این‌که تردیدهایی نسبت به برخی سازوکارها و اسناد و مکانیزم‌های بین‌المللی ایجاد شود.همچنین خوش‌بینی نسبت به تغییر مثبت در تعاملات بین‌المللی را کاهش داد به همین دلیل این تصور وجود دارد که اعضای مجمع هم تاثیر بپذیرند البته شخصاً امیدوارم آنها در چارچوب منافع ملی تصمیم‌گیری کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید موضوع بررسی این لوایح در مجمع تشخیص سیاسی شود، ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید فارغ از هرگونه مباحث به صورت کارشناسی تصمیم‌گیری کند و همه ملاحظات را در نظر گیرد.

نباید از سازمان‌های بین‌المللی

 منزوی شویم

کمال دهقانی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این باره با بیان اینکه «باید با عقلانیت از نظام‌ها و سازمان‌های حاکم بر روابط بین‌الملل و کنوانسیون‌ها به نفع خود استفاده کرد»، گفت: نباید با انزوا از پیوستن به این کنوانسیون‌ها پرهیز کرد. اگر ما اقتدار و ظرفیت‌مان را در عرصه سیاسی قبول داریم و در حوزه نظری و روابط بین‌المللی حرفی برای گفتن داریم باید در جهان نشان دهیم کما این‌که تجربه ثابت کرده که دیدگاه‌هایی در حوزه‌های سیاسی و امنیتی مورد قبول قرار می‌گیرد و ایران در انزوا قرار نگرفته و این آمریکاست که با تصمیم‌هایش خود را به چالش کشیده است.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر احتمال تصویب نشدن لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص به دلیل اقدام آمریکا درباره‌ سپاه، گفت:CFT و پالرمو دو کنوانسیون بین‌المللی است که کشورها براساس توافقات درونی خود عضو این کنوانسیون‌ها می‌شوند. قطعا این کنوانسیون‌ها دارای نقاط منفی و مثبتی است نباید تصور شود که این کنوانسیون‌ها بدون نقص بوده و چشم‌بسته به آن ملحق شد یا اینکه تصور شود علیه منافع ملی ما است.

دهقانی تصریح کرد: می‌توان با یکسری حق شرط‌ها به این کنوانسیون‌ها ملحق شد و در صورت لزوم هم از آن خارج شد. ما در شرایط جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم که دشمنان ما به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران طبق سند چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۴ تبدیل به قدرت اول منطقه می‌شود و تنها کشوری است که قابلیت بالقوه برای رسیدن به این جایگاه را دارد.