سکوت  سنگینی که  شکـست

آنچه که در این دو هفته از سوی رئیس سابق صدا و سیما و دستیار سابقش رخ داده، چنان عجیب و بی‌سابقه بود که هیچ‌کس از مقامات رسمی کشور واکنشی به آن نشان نداد. گرچه محمد سرافراز ادعاهای بزرگی را مطرح کرده و سوابق و موقعیت او نیز چنان نیست که بتوان از کنار ادعاهایش به سادگی گذشت، اما این دو هفته و ماجراهای جنجالی او زیر سایه این سکوت سنگین سپری شد تا دیروز که قوه قضائیه و سازمان اطلاعات سپاه با اولین واکنش به این ماجرا، این سکوت سنگین را شکستند.

محبوبه ولی

از میان کسانی که اخبار و فضای مجازی را دنبال می‌کنند کمتر کسی است که ویدئوی ورود محمد سرافراز به فرودگاه مسقط و دیدارش با شهرزاد میرقلی خان، بازرس ویژه‌اش در زمان ریاست در سازمان صدا و سیما و انبوه پرونده‌هایی که بال درآورده بودند و در آسانسور به آغوش میرقلی‌خان افتاده بودند را ندیده باشد! هر دو ادعا کردند که آن پرونده‌ها اسناد دوران زندان میرقلی‌خان در زندان‌های آمریکا بوده که قبلا توسط ماموران امنیتی از ماشین او دزدیده شده بوده و حالا سرافراز این اسناد را در عمان به او رسانده است. 

کسانی که این ویدئو را دیدند، احتمالا ویدئوی دیگری که میرقلی‌خان در آن پرونده‌ها را ورق می‌زند و با نام بردن از برخی افراد اطلاعات سپاه، آنها را تهدید می‌کند که این اسناد را روی فیسبوک می‌گذارد هم دیده‌اند. به روایت سرافراز و میرقلی‌خان جدال بر سر این است که اطلاعات سپاه زندانی بودن میرقلی‌خان در زندان‌های آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران را نمی‌پذیرد و حتی او را جاسوس می‌داند و با همین ادعا به او دستور خروج بی‌بازگشت از وطن را داده‌اند.  ماجرای آن ویدئو در فرودگاه مسقط و میرقلی‌خان و پرونده‌ها در آسانسور و حواشی آن به تنهایی داستان پیچیده‌ای است، اما هنوز معمای پرونده‌های بالدار رمزگشایی نشده بود که سرافراز و میرقلی‌خان در مصاحبه‌ای با عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، اظهارات جنجالی تازه‌ای را مطرح کردند که بسیار فراتر از دعوا بر سر شهرزاد میرقلی خان و پرونده‌هایش بود. 

سرافراز در این گفتگو مدعی شد که سپاه پاسداران در مزایده‌های صدا و سیما دخالت می‌کرده، تعیین تکلیف می‌کرده و حتی آنها را به هم می‌زده است. او حتی مشخصا از برخی چهره‌ها هم نام برد و تاکید کرد که به محض مقابله‌اش با فسادها در سازمان صدا و سیما فشارها بر او نیز شروع شد.  

 اسماعیلی با بیان اینکه نهاد امنیتی تا این لحظه شکایتی از سرافراز نکرده، گفته است که سرافراز اگر ادعایی دارد به دادستانی مطرح کند، اما در غیر این صورت دادستانی خودش ورود خواهد کرد و اگر مشخص شود ادعاهای او درست نبوده، به مثابه اخلال در نظم عمومی است 

احمدی‌نژادی بدون کاپشن!

کسی واکنشی به حرف‌های او نداشت؛ برای رسانه‌ها نیز بیش از هر چیز سبک صحنه‌گردانی و انتخاب عبدالرضا داوری برای گفتگو مورد توجه بود.  

روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» با تیتر «آیا یک احمدی‌نژاد کت و شلوارپوش در راه است»، نوشت: «آنچه سرافراز کلید زده و بر آن تاکید دارد مبارزه با فساد در سازمان صدا و سیما آن هم در گفت‌وگو با جریانی است که آنها نیز خود را پرچمدار این مبارزه می‌دانند و احتمالا هم با همین توجیه به او تریبون داده‌اند. اینکه چرا سرافراز برای بی‌پرده سخن گفتن «بهاری‌ها» را انتخاب کرده و اینکه آنها چطور با دست باز این مصاحبه را نشر داده‌اند جای سوال دارد و یک احتمال را نیز تقویت می‌کند و آن، اینکه آیا سرافراز قرار است کاندیدای «احمدی‌نژادی‌ها» در ۱۴۰۰ باشد که در ظاهر، کاپشن مدل احمدی‌نژاد را کنار گذاشته، ‌کت ‌و شلوار پوشیده و پرچم مبارزه با فساد را از رئیس دولت نهم و دهم بر دوش گرفته و به سمت پاستور می‌رود؟»

البته این فقط تحلیل اصلاح‌طلب‌ها نبود؛ اصولگرایان نیز تحلیلی مشابه را ارائه کردند. خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران با اشاره به اینکه سرافراز و میرقلی‌خان در اظهارات خود چندین بار از «طائب»، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نام برده‌اند، نوشت: «طائب» اسم رمز طراحی عملیات‌هایی است که سند شش‌دانگ آن در اختیار احمدی‌نژاد است. ضدانقلاب و حتی اصلاح‌طلبان نیز به این شکل روی یک نفر تمرکز نکردند. این اسم رمز مهم‌ترین نشانه برای جای پای احمدی‌نژاد است. احمدی‌نژاد اطلاعات سپاه را مهم‌ترین عامل دستگیری و محاکمه نزدیکانش (بقایی و مشایی) می‌داند.»

در کنار چنین تفسیری، کسی از اینکه اساسا چگونه چنین اتهامات سنگینی از سوی سرافراز و میرقلی خان مطرح می‌شود و درباره آنها پاسخی به افکار عمومی داده نمی‌شود، حرفی نمی‌زد؛ اتهاماتی که دامنشان حتی به هاشمی رفسنجانی نیز می‌رسید. شهرزاد در همان مصاحبه مذکور با عبدالرضا داوری، ادعا کرد وقتی در زندان‌های آمریکا بوده، «در جریان درخواست آمریکایی‌ها از او برای همکاری، متوجه شده که هاشمی رفسنجانی، اطلاعات کشور را از طریق عربستان سعودی در اختیار آمریکا قرار می‌داده است.» میرقلی خان بلافاصله استدلال کرد که به همین دلیل پس از فوت هاشمی رفسنجانی روابط ایران و عربستان تیره شد!

یک مقام آگاه در سازمان اطلاعات سپاه با اشاره به سوابق شخصی و خانوادگی سرافراز، وی را از خانواده شهدا و دارای سلامت اخلاقی دانست و گفت: هیچ‌‌گونه پرونده‌ای در سازمان اطلاعات سپاه در زمینه ارتباطات نامتعارف بین سرافراز و شهرزاد میرقلی‌خان مطرح نیست

لیست‌هایی که توی جیب‌ها قایم می‌شوند

حالا دو هفته بعد از این حرف‌ها و سکوت سنگین پس از آن، سخنگوی دستگاه قضا خبر داده که قوه قضائیه خودش رأسا به این مسئله ورود خواهد کرد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی جدید قوه قضائیه دیروز در دومین نشست خبری‌اش در پاسخ به اینکه آیا نهاد امنیتی از سرافراز به دلیل اظهاراتش شکایت کرده است یا نه، گفت: «طبق ماده ۶۰۶ قانون آئین دادرسی هر یک از مسئولانی که به وقوع جرم شاهد باشند باید به دادستانی اطلاع دهند و ما گلایه داریم که مسئولان در زمان اشتغال خود مطلبی را مطرح نمی‌کنند و بعد از پایان کار خود ادعاهایی را مطرح می‌کنند و می‌گویند ما لیستی در جیب و گوشی اتاق خود داریم. وظیفه آنها نیست که لیستی را در جیب خود مخفی کنند.»

اسماعیلی با بیان اینکه نهاد امنیتی تا این لحظه شکایتی از سرافراز نکرده، گفته است که سرافراز اگر ادعایی دارد با دادستانی مطرح کند، اما اگر چیزی را عنوان نکند، دادستانی خودش ورود و مطالبه‌گری خواهد کرد. 

به گفته او «اگر مشخص شود ادعاهای محمد سرافراز درست نبوده، به مثابه اخلال در نظم عمومی است و دستگاه قضایی بدون شکایت نهادی خودش اقدامات مقتضی را در این خصوص انجام خواهد داد.»

واکنش به یک حاشیه زرد

از سوی سازمان اطلاعات سپاه که در مرکز سیبل اتهامات سرافراز و بازرس ویژه سابقش است و همچنان در قبال این اتهامات سکوت کرده است، تنها واکنشی درباره حاشیه اخلاقی این موضوع صورت گرفته است؛ آن حاشیه اخلاقی نیز حرف‌های زردی است که درباره رابطه غیرمتعارف و غیراخلاقی سرافراز و شهرزاد میرقلی خان از سوی برخی دهان به دهان و گوشی به گوشی! می‌چرخد.  خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران دیروز خبر داد که سازمان اطلاعات سپاه وجود هرگونه ارتباط نامتعارف بین شهرزاد میرقلی خان و محمد سرافراز را تکذیب کرد.

این رسانه نوشت: «یک مقام آگاه در سازمان اطلاعات سپاه با اشاره به سوابق شخصی و خانوادگی سرافراز، وی را از خانواده شهدا و دارای سلامت اخلاقی دانست و  گفت: هیچ‌ گونه پرونده‌ای در سازمان اطلاعات سپاه در زمینه ارتباطات نامتعارف بین سرافراز و شهرزاد میرقلی‌خان مطرح نبوده و طرح ادعاهایی از این دست صحت ندارد.»

شاید آنچه که اطلاعات سپاه را وادار به واکنش در این باره کرده ویدئویی است که شهرزاد میرقلی خان اخیرا منتشر کرده است. او در این ویدئو مدعی شده که سازمان اطلاعات سپاه، وی را تهدید به «انتشار فیلمی از رابطه غیراخلاقی‌اش با محمد سرافراز» کرده است.

در انتظار شفاف‌سازی

به هر حال چنین حاشیه زردی نمی‌تواند اصل و متن موضوع را کمرنگ کند؛ متنی که ادعاهای بزرگی در آن مطرح شده و هنوز معلوم نیست چه انگیزه‌ای در پشت آن نهفته است. آیا سرافراز درست می‌گوید و فساد تا این حد ریشه دوانده است؟! آیا آنچه او می‌گوید صرفا نمایشی برای اهداف سیاسی است؟ آیا ماجرا ختم به شهرزاد میرقلی‌خان می‌شود و رئیس سابق او می‌خواهد صرفا حقی که معتقد است از او گرفته شده را احقاق کند؟ آیا سپاه، قوه قضائیه و سایر نهادهایی که باید درباره این اظهارات شفاف‌سازی کنند آن را به گَرد زمان خواهند سپرد تا با خود ببرد و فراموش شود یا اینکه قوه قضائیه گزارش راستی‌آزمایی‌اش را از ادعاهای این پرونده ارائه می‌کند؟ 

اینکه پاسخ این پرسش‌ها چه باشد، روشن نیست؛ اما آنچه واضح است این است که پرونده سرافراز و شهرزاد میرقلی‌خان و صدا و سیما و سپاه، پرونده‌ای پیچیده است با هفت سر که هر سر نیز رشته‌ای دراز دارد و اگر در فضایی شفاف رسیدگی نشود و پاسخ درستی درباره آن به افکار عمومی داده نشود، هر کدام از این سرها، هفت سر دیگر خواهد زایید!