غضنفری در واکنش به فعالشدن مکانیسم ماشه:
عراقچی هم مانند ظریف در خیانت برجام شریک است

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تأکید کرد: عراقچی هم مانند ظریف در خیانت برجام که مکانیسم ماشه محصول آن است، شریک است و باید از ملت ایران عذرخواهی کند.
کامران غضنفری، به دیدهبان ایران گفت: اکنون که اسنپبک فعال شده است و خسارات بیشتری از ناحیه برجام به ملت ایران وارد شده، یکی از کسانی که در وارد شدن این خسارتها دخیل است، آقای عراقچی است که هنوز بابت نقش خود در برجام از ملت ایران عذرخواهی نکرده است. در مجلس شورای اسلامی، این موضوع را به اتفاق دوستان بررسی خواهیم کرد و ممکن است درباره طرح سوال از وزیر امور خارجه با همکاران به جمعبندی برسیم.
وی تاکید کرد: در همان زمان که آقایان ظریف و عراقچی در جلسات مختلف از برجام دفاع میکردند، برخی منتقدان این توافق، ایرادات موجهی را از آن گرفتند. از جمله خود بنده مقالهای منتشر کردم و یکی از نکاتی که به عنوان ایراد به برجام وارد دانستم، همین مکانیسم ماشه بود که در مواد ۳۶ و ۳۷ برجام آمده بود. اما در سال ۹۴ نه آقای ظریف و نه معاون ایشان یعنی آقای عراقچی، هیچ صحبتی درباره این سازوکار مطرح نمیکردند و نمیگفتند که اسنپبک به زیان جمهوری اسلامی است. بنابراین آقای عراقچی هم مانند آقای ظریف در خیانت برجام شریک است و باید عذرخواهی بزرگی انجام دهد و از ملت بزرگ ایران طلب بخشش کند.
مکانیسم ماشه تخم لقی است که ظریف و دوستانش
در برجام کاشتند
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس دوازدهم درباره اجرای اسنپ بک و تبعات آن گفت: مکانیسم ماشه تخم لقی است که آقای ظریف و دوستانش از جمله آقای عراقچی در سال ۹۴ در برجام کاشتند و این اتفاق یک خیانت بزرگ بود که در دولت حسن روحانی صورت گرفت که براساس آن، غربیها یک شمشیر داموکلس را بالای سر جمهوری اسلامی نگه داشتند تا بتوانند هر موقع که خواستند، از ما امتیاز بگیرند. آقای ظریف به دلیل نقشی که در تصویب برجام سراپا خسارت داشته است، یک عذرخواهی بزرگ به ملت ایران بدهکار است. البته همانطور که آقای ظریف نقش اصلی را در این زمینه برعهده دارد، آقای عراقچی نیز حتما در این قضیه مقصر است و باید از مردم عذرخواهی کند. چون در دوره وزارت آقای ظریف، آقای عراقچی معاون ایشان بود و در سال ۹۴ هیچ صحبتی درباره مکانیسم ماشه که امروز شاهد نتایج زیانبار آن هستیم، نکرد.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون سازوکار اسنپبک در حالی نهایی شده است که آقای ظریف در همان سال ۹۴ وجود این فرآیند را تکذیب کرد و تاکید داشت که نه در برجام و نه در قطعنامه ۲۲۳۱، چیزی به نام مکانیسم ماشه وجود ندارد. اما بعدا که نمایندگان مجلس به این صحبت آقای ظریف اعتراض کردند، ایشان ابتدا گفت که یک کارمند اتحادیه اروپا مکانیسم ماشه را در برجام گنجاند، اما چند وقت بعد گفت که گنجاندن اسنپبک در برجام ابتکار خودش بوده و به آن هم افتخار میکرد. او در ادامه هم تاکید کرد که آمریکا میخواست فشار بیشتری به ما وارد کند، ولی برای این که این فشار وارد نشود، خودش سازوکار اسنپبک را در برجام گنجاند؛ یعنی آقای ظریف طی چند ماه، موضع خود درباره مکانیسم ماشه را ۱۸۰ درجه تغییر داد و نشان داد که میتواند مثل آب خوردن دروغ بگوید.
فعال شدن مکانیسم ماشه نتیجه التماس دولت پزشکیان
برای مذاکره است
غضنفری همچنین در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه اخیر شورای امنیت که گفت «بازرسان آژانس انرژی اتمی در ایران حضور دارند»، به دیده بان ایران گفت: آقای عراقچی این صحبتها را در حالی بیان کرده است که پیشتر گفته بود هیچ اجازهای برای حضور بازرسان آژانس در ایران داده نشده است. این صحبتهای متناقض آقای عراقچی باعث میشود که ما در صداقت ایشان تردید کنیم. وضعیت امروز مکانیسم ماشه نیز نتیجه امتیاز دادن آقای عراقچی و همکاران ایشان در وزارت خارجه دولت آقای پزشکیان است، زیرا این دوستان آنقدر برای انجام مذاکره با آمریکا التماس کردند که طرف مقابل احساس کرد ما از آنها میترسیم.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه شخص رئیسجمهور نیز در این موضوع مقصر است، زیرا ایشان بارها در سخنرانیها و مصاحبههای خود از آمادگی برای مذاکره با آمریکا سخن گفته است و دشمنان هم وقتی میبینند که رئیسجمهور و وزیر خارجه کشورمان، مدام برای انجام گفتوگو با آمریکاییها ابراز تمایل میکنند، اینطور برداشت میکنند که ما ترسیدهایم و وادادهایم و به همین دلیل به التماس کردن افتادهایم. چنین رفتاری از سوی دولتمردان ما باعث گستاختر و وقیحتر دشمنان میشود و در نتیجه، آنها مدام برای ما شرط و شروط میگذارند که ابتدا باید برنامه هستهای خود را تعطیل کنید و بعد هم باید برنامه موشکی خود را جمع کنید تا ما به شما امتیاز بدهیم. این نتیجه اظهار ضعف در برابر آمریکاییها و ابراز تمایل برای مذاکره با آنها است.
وی در ادامه یادآور شد: درخواست دولتمردان برای مذاکره با سه کشور اروپایی نیز دقیقا همین نتیجه را به همراه دارد. وقتی در چند ماه گذشته آقای عراقچی به صورت مداوم به دنبال مذاکره با مسئولان این سه کشور بود، آنها پیاپی ما را تهدید میکردند و برایمان خط و نشان میکشیدند. اروپاییها هم مانند آمریکاییها، التماس دولتمردان ما برای مذاکره را به حساب ترس و عقبنشینی ما گذاشتند و در نهایت هم اسنپبک را اجرا کردند. فعال شدن مکانیسم ماشه چیزی نیست جز نتیجه سیاست غلط و ذلتمدارانه تیم سیاست خارجی دولت آقای پزشکیان.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در پاسخ به این سوال که آیا قیمت دلار قابل کنترل است یا خیر، خاطرنشان کرد: نرخ ارز قطعا کنترلشدنی است، به شرط این که دولت آقای پزشکیان ارادهای برای این کار داشته باشد؛ یعنی هم بانک مرکزی، هم وزارت اقتصاد و هم دیگر بخشهای دولت باید همت کنند و جلوی افزایش بیرویه نرخ ارز را بگیرند. اما به نظر میرسد که در مجموعه دولت ارادهای برای کنترل نرخ ارز مشاهده نمیشود و تعدادی کانال تلگرامی هر روز برای بازار ارز کشور نرخگذاری میکنند و هم قیمت دلار روز و هم نرخ دلار فردا و پسفردا را
تعیین میکنند.
وی در ادامه تاکید کرد: برخورد با کسانی که برای بازار ارز نرخگذاری میکنند، قاعدتا نباید کار چندان دشواری برای دولت باشد و دستگاه اجرایی میتواند با کمک دستگاه قضایی بهراحتی به این موضوع ورود کند و این کانالها را ببندد و عوامل آنها را تحت تعقیب قرار دهد تا با آنها برخورد قضایی صورت گیرد. دولت نباید اجازه دهد که تعدادی کانال تلگرامی با تعیین قیمت دلار با سرنوشت کشور بازی کنند. البته به نظر میرسد برخی مقامات دولت بدشان نمیآید که قیمت ارز روز به روز افزایش یابد تا آنها بتوانند کسری بودجه خود را از این طریق جبران کنند، ولو این که فشار ناشی از افزایش قیمت دلار بر شانه مردم وارد شود. متاسفانه اراده چندانی در دستگاههای ذیربط دولت برای کنترل قیمت دلار نمیبینیم، این در حالی است که افزایش نرخ ارز، امکان سوءاستفاده دشمنان را
فراهم میکند.
با درخواست ساخت سلاح هستهای،
میخواستیم دست ایران در برابر دشمن خالی نباشد
غضنفری در بخش دیگری از صحبتهای خود پاسخهای احتمالی ایران به نهایی شدن مکانیسم ماشه نیز گفت: قاعدتا کمترین واکنش ما به اجرای سازوکار اسنپبک باید خروج از NPT (معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای) باشد. ما در طول سالهای گذشته از عضویت در NPT جز ضرر و خسارت حاصلی ندیدهایم، به نحوی که مدتی طولانی است محدودیتهای NPT علیه ما اعمال میشود، اما از مزایای عضویت در این پیمان بینالمللی بهرهمند نشدهایم. یکی از مزیتهایی که باید از عضویت در NPT نصیب ما میشد، این بود که دولتهای دارای صنعت هستهای باید به ما کمک میکردند تا بتوانیم برنامه هستهای صلحآمیز خود را توسعه دهیم، ولی آنها چنین کاری انجام ندادند و فقط محدودیتهای مربوط به این معاهده را علیه ما اعمال کردند؛ بنابراین ادامه حضور ما در معاهده NPT هیچ دلیل و توجیه منطقی ندارد.
دیدگاه تان را بنویسید