حمایت   قاطـع بهارستان از سپاه

«جمهوری اسلامی ایران، رژیم ایالات آمریکا را دولت حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به «سنت کام» و تمام نیروهای وابسته به آن را گروه تروریستی می‌داند و این حق را به نیروهای مسلح تمامی کشورهای دنیا خصوصاً ارتش‌های آزادی‌بخش و جهادی می‌دهد که در برخورد با نیروهای نظامی و امنیتی ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا اقدام متقابل نظامی نموده و در صورت دستگیری آنها را جهت محاکمه به کشور جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند. همچنین کلیه پایگاه‌ها و اموال و دارایی‌های ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش در منطقه غرب آسیا فاقد مصونیت تلقی می‌شود و مصادره و تصاحب آنها حق مسلم کشورهای منطقه دانسته می‌شود.»

آنچه که رسانه‌های آمریکایی ابتدای هفته به عنوان یک احتمال مطرح کردند، قطعیت پیدا کرد و خشم ایران را برانگیخت. بهارستان دیروز را در تکاپوی حمایت تمام قد از نیروی سپاه و پاسخی درخور به اقدام واشنگتن سپری کرد. این تکاپو از اقدامات نمادین شروع شد تا طرح سه فوریتی فراکسیون امید.

پارلمان سبز

عکس‌هایی که دیروز از بهارستان در رسانه‌ها منتشر شد، تصاویر بهارستانی بود سبزپوش؛ نمایندگانی که لباس سپاه بر تن کرده بودند و چفیه بر دوش انداخته بودند. علی لاریجانی، رئیس مجلس که او نیز با لباس سبز سپاهیان وارد پارلمان شد، در جلسه علنی دیروز مجلس با بیان اینکه ما پشتیبان همه پاسداران خواهیم بود، گفت: از نظر ما دولت آمریکا و نیروهای مسلح این کشور نماد تروریسم بین‌المللی در ابعاد نظامی و اقتصادی است.

او قرار دادن سپاه پاسداران جزء گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا را نشانگر عمق کینه‌ورزی و جهالت دولت ترامپ دانست و خطاب به او گفت: «آقای ترامپ می‌دانیم چرا به این روز افتاده‌اید چرا که تصور می‌کردید با خروج از توافق هسته‌ای می‌توانید به ایران ضربه بزنید اما موفق نشدید. تصور می‌کردید در سال گذشته می‌توانید فروش نفت ایران را به صفر برسانید اما موفق نشدید. تصور می‌کردید ایران چهلمین سال انقلاب را نخواهد دید اما دیدید که ملت با شکوه‌تر در پاسداشت انقلاب خویش حضور یافتند. تصور می‌کردید می‌توانید با کمک تروریست‌ها در شرق و غرب ایران، آشفتگی امنیتی ایجاد کنید و پول و سلاح به تروریست‌ها دادید و مستقیم یا نیابتی برای شما عمل کردند اما موفق نشدید.»

آنچه که علی لاریجانی به آن اشاره کرده است در تحلیل‌های تحلیلگران سیاسی نیز مشاهده می‌شود؛ تاکید بر این نکته که ترامپ نتیجه دلخواه از فشارهایی که تاکنون به ایران آورده را نگرفته و هر بار اهرم تازه‌ای را برای افزایش این فشار به کار میگیرد تا جایی که به مطلوب نظر خود برسد. 

مجلس ایران و بسیاری دیگر از سیاسیون اما تصریح می‌کنند که دست گذاشتن ترامپ بر سپاه پاسداران ایران در واقع تعدی او به خطوط قرمز ایران است. به همین دلیل واکنش‌ها به این اقدام او بسیار تند است تا جایی که حتی ناظران خارجی نیز بیم درگیری نظامی را دارند. 

 در  بندی از طرح تقویت سپاه آمده است: دولت ایران و نیروهای مسلح پس از اذن رهبری موظف هستند در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای تروریستی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند اقدامات متقابل و قاطع به عمل آورند

از جمله این واکنش‌ها طرح‌هایی است که در مجلس برای مقابله به مثل با این اقدام واشنگتن با دو و سه فوریت کلید می‌خورند. در دلایل توجیهی طرح فراکسیون امید آمده است: «با توجه به ماهیت تروریستی رژیم ایالات متحده آمریکا خصوصاً آن بخش از نیروهای نظامی و امنیتی و فرماندهی مرکزی آمریکا که در ربع قرن اخیر با ورود در منطقه غرب آسیا ضمن انجام اقدامات تروریستی در عراق افغانستان و سوریه و ایران از پروژه‌های تروریستی حمایت آشکار کرده‌اند طرح سه فوریتی تقدیم مجلس می‌شود.»

افزایش صف‌بندی در منطقه

ایران طی روزهای گذشته بارها هشدار داده است که در صورت تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی آمریکا، نیروهای آمریکایی در سراسر منطقه روی آرامش را نخواهند دید. طرحی که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد، نمونه‌ای از همین عزم ایران برای ربودن آرامش از نیروهای آمریکایی است که چه بسا منجر به درگیری‌های متعدد در منطقه نه تنها میان نیروهای ایرانی و آمریکایی بلکه بین نیروهای حامی ایران با آمریکایی‌ها شود. 

نفوذ ایران در منطقه برای هیچ‌یک از بازیگران منطقه‌ای و همینطور آمریکا قابل انکار نیست. مجلس ایران در این طرح به ارتش‌های آزادی‌بخش و جهادی که بخشی از آنها نیز تحت چتر حمایتی ایران هستند، این پیام را می‌دهد که در برخورد با نیروهای نظامی و امنیتی ایالات متحده اقدام متقابل نظامی نمایند. همچنین مصادره کلیه پایگاه‌ها، اموال و دارایی‌های نه تنها ایالات متحده، بلکه همپیمانان او را نیز حق مسلم کشورهای منطقه دانسته است. 

 مجلس ایران در این طرح به ارتش‌های آزادی‌بخش و جهادی این پیام را می‌دهد که در برخورد با نیروهای نظامی و امنیتی ایالات متحده اقدام متقابل نظامی کنند. همچنین مصادره کلیه اموال و دارایی‌های نه‌تنها ایالات متحده، بلکه همپیمانان او را نیز حق مسلم کشورهای منطقه دانسته است

اینکه چنین تصمیماتی تا کجا رنگ و بوی عملیاتی به خود بگیرند، مشخص نیست اما قطعا منجر به افزایش صف‌بندی‌ها در منطقه خواهد شد که به نوبه خود آرامش خاورمیانه را بیش از پیش بر هم خواهد ریخت و البته گویای این واقعیت است که ترامپ بی‌مهابا و دیوانه‌وار استعدادهای بالقوه منطقه برای آشوب را به بالافعل تبدیل می‌کند. 

الزام نیروهای مسلح به اقدام متقابل در برابر آمریکا 

طرح دیگری که دیروز با دو فوریت در مجلس مطرح شد، مربوط به تقویت جایگاه سپاه پاسداران در برابر آمریکا بود. محمد دهقان، نایب رئیس فراکسیون ولایی مجلس با اشاره به موافقت عارف و لاریجانی با آن، به مهر گفت: در بندی از این طرح آمده است که دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس این قانون و نیروهای مسلح پس از اذن رهبری موظف هستند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی، عند الزوم در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای تروریستی مذکور در این قانون که در منطقه غرب آسیا و... فعالیت می‌کنند و منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند اقدامات متقابل و قاطع به عمل آورند.

او درباره بندهای دیپلماتیک این طرح هم توضیح داده است: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف خواهد شد با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی و دیپلماتیک خود بهره‌مندی نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای تروریستی موضوع این قانون را از تأسیسات، تجهیزات، منابع مالی و دیگر کمک‌های احتمالی کشورهای منطقه به حداقل ممکن برساند.

بهارستان دیروز برافروخته از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران با 189 رأی موافق، دو رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 108 نماینده حاضر در مجلس با دو فوریت این طرح موافقت کردند. بعد از آن به دستور علی لاریجانی مقرر شد که طرح سه فوریتی فراکسیون امید در این خصوص نیز در این طرح ادغام شود. بررسی این طرح‌ها در دستور کار عصر دیروز مجلس قرار گرفت. 

این طرح‌ها حمایت قاطع نمایندگان را در پی خواهند داشت و غیر از مجلس در شورای عالی امنیت ملی و نهادهای نظامی نیز تصمیمات لازم برای مقابله به مثل با این اقدام آمریکا اتخاذ خواهد شد. از سوی دیگر تحلیلگران سیاسی بارها تاکید کرده‌اند، هیچ یک از دو کشور ایران و آمریکا خواهان درگیری نظامی با یکدیگر نیستند. اما برخی دیگر اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه را نوعی اعلان جنگ قمداد می‌کنند. حال باید دید عدم تمایل به درگیری نظامی و از سوی دیگر تحریک طرف مقابل به واکنش نظامی، چگونه با هم جمع خواهند شد؛ جمع ضدین!