سینا سبزیان

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، ضمن خطاب قرار دادن چین، این کشور را به نادیده گرفتن مصونیت دیپلماتیک مقامات کانادایی متهم کرد.

مایکل کوریگ، دیپلمات سابق کانادایی که اکنون عضو موسسه گروه بحران بین‌الملل بود و در زمینه مشاوره‌های سیاسی به کشورهای منطقه فعالیت می‌کرد در تاریخ دهم دسامبر (نوزدهم آذر ماه) از سوی دولت چین بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل کوریگ، دیپلمات سابق به همراه مایکل اسپیور تاجر که هر دو شهروند کانادا هستند،‌ در آذر ماه از سوی دولت چین بازداشت شدند و پکن عنوان کرد که این افراد به دنبال برهم زدن امنیت چین هستند، اتهامی که عموماً به جاسوس‌ها اطلاق می‌شود.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در صحبت‌های خود چنین بازداشت‌هایی را محکوم کرد و گفت اینکه چین خودسرانه و ناعادلانه دست به بازداشت شهروندان کانادایی می‌زند، قابل‌پذیرش نیست، ضمن آنکه در یکی از پرونده‌ها مصونیت دیپلماتیک افراد نقض شده است.

پیش‌تر عنوان شده بود که بازداشت شهروندان کانادایی در پی بازداشت منگ وانژو، مدیرمالی شرکت هوآوی از سوی کانادا به‌منظور استرداد این فرد به آمریکا صورت گرفته است؛ موضوعی که مقامات چینی آن را رد کرده‌اند. منگ وانژو به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در پیگرد آمریکا بود.

ترودو ادامه داد که این کشور در کنار مقامات چینی و دیگر شرکا در سرتاسر جهان باید به حاکمیت قانون و استقلال روند‌های قضایی همچنان که توافق کرده‌ایم، پایبند باشیم؛ کانادا نیز بر این روند تأکید دارد.

این اظهارات را می‌توان نخستین بیانات مقامات کانادایی در مورد کوریگ دانست؛ پیش‌تر مقامات کانادایی عنوان کرده بودند که وی شغل دولتی خود را بدون دریافت حقوق رها کرده است.

قوانین کنوانسیون وین در ارتباط با دیپلمات‌های سیاسی تأکید می‌کند که افراد با پاسپورت دیپلماتیک در خارج از کشور خود شامل مصونیت سیاسی می‌شوند.

بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت که کوریگ احتمالاً در یک مرخصی طولانی‌مدت بدون حقوق به سر می‌برده و همچنان از پاسپورت دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

کشورهای استرالیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در کنار اتحادیه اروپا، در حمایت از کانادا، خواستار آزادی فوری شهروندان کانادایی هستند.