رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تروریست خواندن سپاه از طرف آمریکا، گفت: من بعید می‌دانم آمریکایی‌ها تا این اندازه بی‌عقل باشند که این اقدام را انجام دهند، اگر چه ترامپ کارهای نامعقول بسیاری انجام می‌دهد، اما مختصر عقلی نیز دارد. این موضوع از نظر ایران مانند این است که ارتش آمریکا جزو تروریست‌ها محسوب شود. آمریکا باید نتیجه این کار را ارزیابی کند.

 به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در حاشیه یکصدوچهلمین بین المجالس جهانی (IPU) در مصاحبه با شبکه الجزیره تصریح کرد: این امر به حال و روز آمریکایی‌ها برمی‌گردد، اگر این اقدام را انجام دهند معادل آن است که CIA، پنتاگون و ارتش آمریکا جزو گروه‌های تروریستی محسوب شوند.

وی  با بیان اینکه آمریکایی‌ها نقش تروریست اقتصادی را برای ایران بازی می‌کنند، گفت: مسئله آمریکا فشار به حکومت ایران نیست، بلکه فشار به بیماران ایرانی و ملت ایران است، در واقع رفتار آمریکایی‌ها تروریستی است.

لاریجانی درباره برجام، گفت: دلیلی ندارد ایران به توافقی که تمامی جهانیان - بجز یک کشور مسئله‌ساز - به آن پایبند هستند، پایبند نباشد. آمریکایی‌ها به دنبال اجرایی کردن مسائل بسیاری هستند که بسیاری از آنها عملی نشده است. این موضوع نیز نخستین مسئله نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در گذشته آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد برخی مشکلات در منطقه یا علیه ایران بودند که در این امر نیز ناموفق عمل کردند، بنابراین میان امیال آنها و آنچه در واقعیت رخ می‌دهد، تفاوت وجود دارد. وی با بیان اینکه آمریکای امروز، آمریکای گذشته نیست، تصریح کرد: شرایط دنیا تغییر کرده و در دید کلان پس از سرکار آمدن ترامپ، اعتماد کشورها به آمریکا افول پیدا کرده و همبستگی گذشته به شدت شکاف برداشته است. این شکاف میان روسیه و آمریکا، چین و آمریکا، اروپا و آمریکا به خوبی قابل لمس است.

ایران با تحریم از پا درنمی‌آید

 لاریجانی درباره راهکار ایران برای عبور از تحریم و مشکلات ناشی از آن، بیان کرد: ایران کشور بزرگی است و امکانات متنوعی دارد، از نظر نیروی انسانی متخصصان گسترده‌ای دارد، ایران کشوری نیست که با این اقدامات از پای درآید.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: آمریکایی‌ها پس از بیرون کردن شاه از ایران که عامل خودشان در منطقه بود، دشمنی علیه ایران را شروع کردند، حتی سر صدام را کلاه گذاشته و او را برای جنگ علیه ایران تشجیع کردند، آیا آنها در این جنگ پیروز شدند یا ایران پس از این جنگ قوی‌تر شد؟

وی درباره مشکلات اقتصادی ناشی از اعمال تحریم علیه ایران، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید به دو موضوع توجه کرد؛ نخست اینکه در حال حاضر ایران آنچنان متکی به نفت نیست، اگر چه زمانی اداره کشور در ایران متکی به نفت بود، اما در حال حاضر سهم نفت در بودجه کشور کمتر از ۲۰ درصد است و مابقی بودجه از سایر محل‌ها تامین می‌شود. دوم آنکه هر استقلالی هزینه دارد، ما در حال حاضر در جنگ هستیم.