دامن‌کشان FATF به سال نو

امسال هم سال FATF نشد. جلسه روز گذشته مجمع تشخیص درباره لایحه الحاق به کنوانسیون «پالرمو» با ناتمام ماندن مذاکرات اعضا دیروز هم به نتیجه نرسید. با ناتمام ماندن این مذاکرات، مقرر شد، مجمع در نشست آتی که سال آینده برگزار خواهد شد، در این باره تصمیم‌گیری کند.

اعضای مجمع، روز گذشته نیز مانند جلسات قبلی در دو گروه موافق و مخالف به اظهارنظر درباره این لایحه اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان پرداختند که به علت طولانی شدن مذاکرات، فرصت به رأی‌گیری نهایی نرسید.

نتایج تقریبا مشخص است

با این حال غلامرضا مصباحی مقدم از اعضای مجمع به ایسنا گفته است که نتایج تقریبا مشخص است، اما اعلام رأی و تصمیم‌گیری نهایی مجمع به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به جلسه دیروز مجمع برای بررسی پالرمو گفت: قرار است بررسی‌ها درباره این لوایح ادامه داشته باشد و توافق شده که بحث CFT و پالرمو به صورت یکجا مورد بررسی و رأی‌گیری قرار گیرد.

تعویق تصمیم‌گیری به درخواست دولت و مجلس بود

سید مصطفی میرسلیم، دیگر عضو مجمع تشخیص اما به تعویق افتادن تصمیم و رأی‌گیری درباره پالرمو را خواسته دولت و مجلس عنوان کرده است. به گزارش خانه ملت او گفت: با توجه به درخواست نماینده دولت و نماینده مجلس از مجمع مبنی بر بررسی توأمان لوایح پالرمو وCFT، مقرر شد فرصت بیشتری در مجمع تشخیص برای امعان‌نظر کارشناسی منظور شود.

پاسخ کدخدایی به پیشنهاد برگزاری رفراندوم برای FATF: کسی از اصل رفراندوم و همه‌پرسی هراس ندارد، ولی تا زمانی که مراجع قانونی وظایف خود را انجام نداده‌اند و مشغول کار خود هستند، رفراندوم معنایی ندارد. ما باید در شرایط فعلی منتظر بررسی‌های مجمع در این باره باشیم

همپوشانی احتمالی  CFT و پالرمو

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اما در این باره بر پرهیز از عجله تاکید و تصریح کرد: اینکه برخی تاخیر مجمع را مورد انتقاد قرار می‌دهند، درست نیست زیرا هرچه تصمیمات عجولانه باشد ممکن است منجر به تصمیمی ناپخته شود؛ ضمن اینکه نمی‌شود ایران یکطرفه گام‌هایی را بردارد ولی طرف مقابل گامی برندارد. وی در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران افزود: وقتی لایحه CFT به مجمع ارجاع شد، برخی اعضا بین این دو مصوبه ارتباطاتی را ایجاد کردند و گفتند چون احتمالا هم‌پوشانی‌هایی وجود دارد و هر کدام ممکن است آثاری روی دیگری بگذارد؛ برخی اعضا پیشنهاد تاخیر دادند تا اعضای کمیسیون‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی مجددا هر دو را مطالعه کنند. رضایی ادامه داد: چند نکته مهم است؛ رفتار FATF اگر مثبت باشد می‌تواند روی تصمیم مجمع تاثیرگذار باشد. موضوع بعدی رفتار اروپایی‌هاست که ما فعلا از رفتار آنها راضی نیستیم .

لاریجانی، احمدی‌نژاد و روحانی غایب بودند

جلسه دیروز مجمع در حالی برگزار شد که علی لاریجانی، رئیس مجلس، محمود احمدی‌نژاد و طبق روال جلسات قبلی حسن روحانی، رئیس جمهوری از غایبان آن بودند. البته محمدجواد ظریف که در جلسات گذشته بررسی پالرمو در مجمع حاضر بود نیز در جلسه دیروز حضور نداشت. 

فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی مجلس از سوی پارلمان و لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی به نمایندگی از دولت در جلسه دیروز حضور داشتند.  فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز احتمال ارتباط و تداخل جلسات لایحه CFT و پالرمو را علت به تعویق افتادن بررسی پالرمو عنوان کرد. 

احتمال جلب موافقت اعضا نسبت به CFT خیلی کمتر است 

پالرمو بعد از جلسات مکرر به نتیجه نرسید، حال به نظر می‌رسد با بررسی همزمان این لایحه با لایحه CFT، تصمیم‌گیری درباره FATF پیچیده‌تر نیز بشود، چراکه شواهد و قرائن حاکی از آن است که CFT شانس به مراتب کمتری نسبت به پالرمو برای تایید دارد. 

آیت‌الله محمود محمدی‌عراقی، دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جلسه دیروز مجمع برای بررسی پالرمو، به تسنیم گفته است: اکثریت افرادی که صحبت کردند، مانند جلسه گذشته نظر موافق به دلایل مختلف نداشتند.

وی در پاسخ به اینکه درباره CFT هم بحثی صورت گرفت یا خیر، تصریح کرده است: فعلا بحث درباره پالرمو است، ولی نظر اعضا غالبا این است که CFT حتی مشکلات امنیتی دارد و فقط مسائل اقتصادی نیست؛ بنابراین احتمال جلب موافقت و نظر اعضا نسبت به  CFT خیلی کمتر است.

 محسن رضایی: چند نکته مهم است؛ رفتار FATF اگر مثبت باشد می‌تواند روی تصمیم مجمع تاثیرگذار باشد. موضوع بعدی رفتار اروپایی‌هاست که ما فعلا از رفتار آنها راضی نیستیم

از رفراندوم هراسی نداریم

جمعی از اصلاح‌طلبان برای پایان بخشیدن به این جلسات مکرر بی‌نتیجه برای تصمیم‌گیری درباره دو لایحه باقی‌مانده از لوایح چهارگانه FATF، روز جمعه با انتشار نامه‌ای خطاب به مجمع تشخیص، بر برگزاری رفراندوم تاکید کردند. 

این چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله محسن آرمین، محمد ابراهیم اصغرزاده، محسن امین‌زاده، سیدمصطفی تاجزاده، علی تاجرنیا، رضا تهرانی، سعید حجاریان، محمد حسینی‌نیا، حمیدرضا جلایی‌پور، هادی خانیکی، عبدالله رمضان‌زاده، داود سلیمانی، عباس عبدی، فیض‌الله عرب‌سرخی و علیرضا علوی‌تبار در نامه خود آورده‌اند: «کنوانسیون پالرمو درباره مبارزه جهانی با جرایم سازمان یافته، تاکنون به تصویب 180 کشور جهان رسیده است.عدم عضویت در آن به معنای منزوی کردن ایران و پذیرش اختلال در مناسبات جمهوری اسلامی با 180 کشور جهان به شمول چین، روسیه، هند، همسایگان و سایر کشورهای دوست خواهد بود.»

در بخش پایانی این نامه نیز آمده است: «چنانچه اعضای محترم مجمع در حمایت اکثریت قاطع ایرانیان از پیوستن کشورمان به کنوانسیون مزبور تردید دارند، می‌توانند رد یا تایید آن را به همه‌پرسی ملت ایران بگذارند.»

روز گذشته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با خبرنگاران در واکنش به این موضوع گفت: کسی از اصل رفراندوم و همه‌پرسی هراس ندارد، ولی تا زمانی که مراجع قانونی وظایف خود را انجام نداده‌اند و مشغول کار خود هستند، رفراندوم معنایی ندارد. ما باید در شرایط فعلی منتظر بررسی‌های مجمع در این باره باشیم.

کدخدایی در واکنش به سوالی درباره اینکه رئیس‌جمهور اعلام کرده شورای نگهبان با CFT و پالرمو موافقت کرده است، گفت: فکر می‌کنم در فرمایشات وی تسامحی بوده است چراکه شورای نگهبان ایراداتی به CFT و «پالرمو» وارد و به مجلس ارجاع داده و در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

وی افزود: ایرادات محتوایی شورای نگهبان به پالرمو مرتفع شده بود، اما اشکالات هیأت نظارت هم درباره آن مطرح شد و در نتیجه ما ایراداتی به این لایحه وارد کردیم و به دلیل اختلاف مجلس و شورای نگهبان، این موضوع در مجمع در حال بررسی است و همچنین عمده ایرادات ما درباره CFT در مجلس برطرف نشده و مجمع در حال بررسی این مسأله هم است.