مدیر نالایق را مردم انتخاب می‌کنند

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی طولانی با ایسنا گفت: اخیراً در یک جلسه‌ای جناب آقای ابوترابی گفته‌اند لیست کشورهایی که در آن‌ها فساد سیستماتیک وجود دارد در اینترنت هست. 

در این لیست از ۱۱۲ کشور اسم برده شده است. اولین کشور سوئیس، دومین آمریکا، سومین کشور یک کشور افریقایی پرت است. اما در این ۱۱۲ کشور نام ایران نیست. عجیب به نظر نمی‌رسد؟ چون مراد از فساد سیستماتیک فساد حکومت است، نه فساد در حکومت. اگر حاکم دست پاک باشد اما مدیران نالایق، فساد اتفاق می‌افتد. آن مدیر را چه کسی انتخاب می‌کند؟ ارشدشان را مردم انتخاب می‌کنند. رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را مردم انتخاب می‌کنند. اگر اشتباه می‌کنند کاری کنند که اشتباه نباشد. کسی که از بیرون به آنها دیکته نمی‌کند.

     


صلاحیت نمکی امروز بررسی می‌شود

براساس اعلام علی مطهری، جلسه علنی بعدی پارلمان امروز با دستور بررسی برنامه و صلاحیت سعید نمکی برای تصدی وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی و اخذ رأی اعتماد در اجرای ماده 204 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

     


حجتی کارت زرد گرفت

در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، طرح سوال از محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، درباره علت ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب‌های دریای عمان به واسطه قرارداد رسمی بلندمدت سازمان شیلات با کشتی‌های چینی برای صید در عمق 200 متری دریای عمان در دستورکار قرار گرفت. 

در ادامه جلسه، پاسخ‌های وزیر جهادکشاورزی به رأی گذاشته شد که نمایندگان با 43 رأی موافق، 149 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه علنی این پاسخ‌ها را قانع کننده ندانستند و به حجتی کارت زرد دادند.

     


فارسی‌سازی «اینستکس»

به گزارش ایلنا استفاده از واژه‌ «ساحات» به معنی سامانه (سازوکار) حمایت از تبادلات تجاری به جای «اینستکس» در فضای مجازی پیشنهاد و اعلام شده که این واژه از سوی برخی کارشناسان عنوان شده است. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر کشورمان در لندن روز گذشته در توئیتی نوشت که پیشنهاد استفاده از ساحات به جای اینستکس اگر جامعه رسانه‌ای بپذیرد قابل بررسی است. اما اصولاً استفاده از کلمات مختصر شده فارسی بر اساس ترجمه فارسی برای اسامی خارجی متداول نبوده است. برجام فرق داشت چون عضو آن بودیم ولی اینستکس نهاد متعلق به سه کشور اروپایی است.

     


خودکفایی در تامین شناور

 امیر حاتمی، وزیر دفاع در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه ساخت ۴۴ فروند شناور گفت: در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع توانسته نیازهای سازمان بنادر در حوزه ساخت شناورهای امداد نجات، لای‌روب، آتش‌خوار آلاینده‌روب، مسافری، گردشگری و تفریحی را تولید کند. وی افزود: در قالب این تفاهم‌نامه صنایع دریایی با توان داخلی اقدام به ساخت این تعداد شناور خواهد کرد که گام بلندی در قطع وابستگی تامین شناورهای کشور از خارج از کشور خواهد بود و این وابستگی از این پس قطع می‌شود.

    


نظر امارات درباره نشست ضد ایرانی ورشو

به گزارش الشرق الاوسط «انور قرقاش»، وزیر خارجه امارات از ابتکار عمل آمریکا برای برگزاری نشست ورشو به منظور بررسی بحران‌های خاورمیانه استقبال کرد و این نشست را حاوی پیامی مهمی درباره نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران دانست.