چگونگی عفو زندانیان سیاسی

مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به اینکه آیا عفو بزرگی که رئیس قوه قضائیه خبر آن را داده، شامل حال زندانیان سیاسی هم می‌شود یا خیر؟، گفت: باید به تناسب میزان سپری شدن آن محکومیت و پس از آن به میزان تنبهی که در فرد ایجاد شده تصمیم گرفت. به گونه‌ای که مسئولان قوه قضائیه باید احساس کنند وی نسبت به خطای گذشته‌ متنبه شده و اگر بیرون برود نه تنها اقدامات گذشته‌اش تکرار نمی‌شود بلکه مثبت عمل می‌کند؛ لذا باید این موضوع را به صورت موردی روی افراد بررسی کنند و بعد اقدام کنند.

    


گلایه از مباحثات «کوچه بازاری» بر سر FATF

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از طرح مباحث کوچه بازاری درباره لوایح FATF، گفت: موضوع FATF بحث عمومی و کوچه و خیابان نیست. مگر کسانی که با این لوایح موافقت یا مخالفت می‌کنند، این لوایح را خوانده‌اند؟ خیر نخوانده‌اند. مگر این لوایح را بخوانند سردر می آورند؟ مباحث مندرج در این لوایح بسیار پیچیده است و به راحتی نمی‌تواند آن مباحث را فهمید. پس کسانی که اظهار موافقت و مخالفت می ‌نند چه طور به راحتی موضعگیری می‌کنند؟ 

    


راهی برای ممانعت از  افزایش قیمت ارز

به گزارش خانه ملت غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تصور می کنم سوداگران ارز در آینده نزدیک به دنبال تلخ کردن کام مردم در شب عید باشند. از سوی دیگر انتظار می‌رود بانک مرکزی برای آینده و به خصوص برای لوایح مرتبط با FATF که در مجمع تشخیص مصلحت مطرح است، برنامه داشته باشد. در صورتی که موافقتنامه‌های کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام برسد، نرخ ارز افزایش پیدا نمی‌کند.

    


رونمایی از یک دستاورد موشکی دیگر

موشک کروز هواپایه قاصد ۳ توسط سازمان جهاد خودکفایی نیروی‌های مسلح در نمایشگاه «اقتدار ۴۰» به نمایش گذاشته شده است. به گزارش روابط عمومی وزرات دفاع این موشک قابلیت نصب روی جنگنده بمب‌افکن اف ۴ را دارد و با بهره‌گیری از جستجوگر تصویری مختصات هدف را دریافت کرده و اطلاعات لازم را به کابین خلبان ارسال کند. خلبان می‌تواند از طریق این جستجوگر روی هدف، قفل تصویری انجام دهد و اهداف مورد نظر را تا شعاعی بیش از ۱۰۰ کیلومتر مورد اصابت قرار دهد. این کروز هواپایه که در حال گذراندن مراحل تست نهایی خود است، کاملاً بومی است و مشابه خارجی ندارد.

    


فضای مجلس نسبت به  سعید نمکی مثبت است

محمدنعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ایسنا گفت: با توجه به سوابق آقای نمکی در سطوح مختلف وزارت بهداشت، تجارب ایشان در دانشگاه علوم پزشکی، معاونت بهداشت و درمان و معاونت علمی و فرهنگی سازمان برنامه، ایشان گزینه مناسبی برای تصدی وزارت بهداشت باشد. در اوضاع فعلی با توجه به اینکه ایشان احاطه کافی روی مسائل بودجه‌ای دارند و سوابق مرتبطی هم در این زمینه دارند، به نظر می‌رسد بتوانند به خوبی وزارت بهداشت را اداره کنند. فضای کلی مجلس نسبت به ایشان مثبت است. 

    


SPV محدود به ایران نخواهد بود

مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا به ایلنا گفت: آخرین اقدام ترامپ برای تاثیرگذاری بر اروپایی‌ها برگزاری نشست ورشو در لهستان به منظور اجماع‌سازی علیه ایران و ایجاد شکاف در میان اروپایی‌ها بود اما راه‌اندازی SPV نشان داد که اتحادیه تسلیم فشارهای ایالات متحده علیه ایران و برجام نشدند. بی‌تردید این اقدام اروپا محدود به ایران نخواهد بود. اقدام اتحادیه اروپا در راه‌اندازی SPV در چهل سال گذشته بی‌سابقه بوده است، آنها هم تا این اندازه در مقابل ایالات متحده ایستادگی نکرده بودند. در عین حال نباید مطالبات حداکثری از SPV داشته باشیم.