رئیس جمهور با اشاره به افتتاح ۱۰ طرح بزرگ در استان کردستان، گفت: اجرای این طرح‌ها با هدف تامین رفاه و آسایش مردم کردستان انجام شده و دولت در نظر دارد طرح‌های این حوزه در استان را با جدیت پیگیری و به سرانجام برساند.

با افتتاح طرح‌های مختلف آب و فاضلاب کردستان، وضعیت آبرسانی به شهرها و روستاهای این استان بهبود یافته و ۵۰ درصد تنش‌آبی رفع شده است.

به گزارش ایرنا،  ابراهیم رئیسی دیروز، جمعه، در آیین افتتاح ایستگاه پمپاژ دائم بویین شهرستان بانه اظهار کرد: هر کدام از این طرح‌ها در جای خود بسیار اثربخش است از جمله ۲ سدی که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت یا کارهایی که در مورد تصفیه‌خانه‌ها، آب دریاچه زریوار مریوان و حوزه فاضلاب انجام شد. وی با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های حوزه آب در استان کردستان، گفت: با افتتاح و بهره برداری از این طرح‌‌ها ۵۰ درصد از تنش آبی استان برطرف شده و تلاش دولت رفع مشکلات مربوط به حوزه آب در این استان است.

رئیسی از وزیر نیرو و مسوولان استان کردستان و دست اندرکاران اجرای این طرح‌‌ها قدردانی کرد و افزود: گزارش‌های وزارت نیرو در مورد طرح‌های اجرا شده و در دست اجرا در استان کردستان خوشحال‌کننده است. رئیس‌جمهور با ابراز خوشحالی از رفع مشکلات آب آشامیدنی مردم کردستان، تصریح کرد: با اجرای این طرح‌ها بخش زیادی از مشکلات مربوط به آب استان به ویژه در روستاها برطرف شده که جای قدردانی و تشکر از دست اندرکاران آنها دارد.

رئیسی به کاهش بارش‌ها در برخی از مناطق کشور اشاره کرد و گفت: دولت به دنبال مدیریت درست و صحیح مصرف آب است و با برنامه ریزی‌ تصمیم داریم با وجود کمبود منابع آبی و کاهش بارندگی‌ها آب مورد نیاز را به دست مشترکان و متقاضیان آب برسانیم.

وی از وزیر نیرو به سبب کوشش جهادی در راستای مدیریت صحیح حوزه آب و برق قدردانی کرد و افزود: تلاش دولت در ۲ سال گذشته به نحوی بوده است که مردم احساس کمبود آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعت نداشته باشند.

رئیس‌جمهور هدف گذاری دولت را در همان آغاز کارش، رفع تنش آبی ۱۰ هزار روستا اعلام کرد و گفت: امروز با کار جهادی شاهد رفع مشکلات آب ۳۵۰۰ روستای کشور هستیم و تا پایان این دولت مشکل ۱۰ هزار روستا حل می‌شود.

رئیسی همچنین به رفع مشکل آب آشامیدنی شهر بانه و حذف جیره‌بندی آن اشاره کرد و گفت: اگرچه مشکل آب این شهر اکنون حل شده است، اما ۲ سدی که کار آن آغاز شده نیز باید به بهره برداری برسد تا در آینده مشکل کمبود آب در این شهر نداشته باشیم. وی از وزیر نیرو خواست هرچه زودتر طراحی و اجرای این ۲ سد را با هدف تامین بلندمدت آب آشامیدنی مردم بانه و تامین رفاه و آسایش مردم آغاز کند. 

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه آب و برق از زیرساخت‌های توسعه است، گفت: کردستان استان کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، بازرگانی و تجارت است و تولید در آن محوریت دارد و از این رو دولت در راستای ایجاد، توسعه و تقویت زیرساخت‌های این استان تلاش می‌کند. رئیسی از مجموعه وزارت نیرو خواست طرح‌های در دست اجرا در کشور و استان کردستان را به نحو احسن به ثمر برساند تا مردم از مزایای آن بهره مند شوند.

وی شرط و رمز موفقیت و به ثمر رساندن کارها را پیگیری مجدانه و جهادی دانست و از مسئولان خواست در این راستا تلاش مضاعفی داشته باشند تا مشکلات مردم برطرف شود.

فرهنگ و هویت مردم کردستان مانع تحقق خواست معاندین در این استان شد

رئیس جمهور با بیان اینکه نگاه و اندیشه بلند فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر برای دولت مغتنم و ارزشمند است، بر ضرورت تولید محتوای فرهنگی بیشتر و موثرتر، با بهره‌گیری از جدیدترین دستاوردهای ارتباطاتی و فناوری اطلاعاتی برای رشد جامعه و مصون‌سازی هویت فرهنگی تاکید کرد.

رئیسی در آخرین برنامه از روز اول سفر دولت مردمی به استان کردستان در دیدار شبانگاهی با اهالی فرهنگ و هنر این استان، تلاش برای حفظ هویت و فرهنگ غنی و تمدنی کردستان را مهمترین تکلیف و وظیفه فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر این خطه دانست و افزود: مسئولیت دولت‌ها نیز در این جهت ایجاد بستر و زمینه فعالیت فرهیختگان است. رئیسی با بیان اینکه فرهنگ و هویت مردم کردستان در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مانع تحقق خواست معاندین و ضدانقلاب و تجزیه‌طلبان در این استان شده است، مسئولیت حفظ این فرهنگ غنی و ارزشمند را متوجه فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر این استان دانست.

رئیس جمهور در ادامه نرخ پایین آمار جرم و جنایت در کردستان با وجود برخی محرومیت‌ها و تنگناهای معیشتی را ناشی از تمسک مردم این استان به فرهنگ و تمدن غنی برآمده از سابقه تاریخی و دینی کردستان دانست و گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به‌دلیل وقوع برخی رخدادها و حوادث در کردستان به مسائل فرهنگی و شاخص‌های هویتی و تمدنی استان کم توجهی شده است که باید با تلاش مضاعف عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه را جبران کنیم.

رئیس جمهور اهالی فرهنگ و هنر را دیده‌بان‌های تیزبین مرزهای فرهنگی کشور توصیف کرد و افزود: انتظار از فرهیختگان و اهالی علم و ادب و فرهنگ و هنر این است که در این دیده‌بانی با رصد تهدیدهای پیش‌رو و تهاجمات فرهنگی برنامه‌ریزی شده علیه هویت و فرهنگ اصیل قومی، ملی و دینی، زنگ‌های هشدار را به موقع به صدا درآورده و برای مقابله با این تهدیدات راهکارهای لازم را ارائه دهند. رئیسی همچنین با بیان اینکه نگاه و اندیشه بلند فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر برای دولت مغتنم و ارزشمند است، بر ضرورت تولید محتوای فرهنگی بیشتر و موثرتر، با بهره‌گیری از جدیدترین دستاوردهای ارتباطاتی و فناوری اطلاعاتی برای رشد جامعه و مصون‌سازی هویت فرهنگی تاکید کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ایستادگی و پایمردی ملت فلسطین در برابر جنایات ضدبشری رژیم غاصب صهیونیستی را نشئت گرفته از فرهنگ و هویت اصیل فلسطینیان دانست و تصریح کرد: قطعا اگر فرهنگ غربی یا سازشکاری در ملت فلسطین اثرگذار بود، امروز اثری از مقاومت در برابر رژیم جنایتکار صهیونیستی وجود نداشت.

پیش از سخنان رئیس جمهور چند تن از هنرمندان کردستانی از جمله فردین صادق ایوبی نقاش، شاعر و نویسنده، فریدون حامدی نویسنده، کارگردان و بازیگر، حسین جلالی تهیه کننده تلویزیون و اسماعیل احمدی نویسنده و محقق به بیان دغدغه‌ها و مسائل حوزه فعالیت خود پرداختند.

بهبود معیشت، ایجاد اشتغال، 

ساخت مسکن و ... اولویت‌های دولت است

رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان، در اجتماع مردم سنندج با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام شرایطی رنج‌آور برای مردم غزه و آزادگان جهان پیش آورده‌اند، تصریح کرد: امروز شاهد دو صحنه و عرصه هستیم؛ یکی صحنه‌ای سیاه و جنایت‌بار از شدیدترین جنایات، ظلم‌ها، تجاوزات و بمباران‌ها علیه مردمی که جرم آنها صرفا دفاع از وطن، خانه و کاشانه خود است و دیگری صحنه‌ای زیبا از حق‌خواهی، عدالت‌طلبی و استقلال‌خواهی که مردم مظلوم غزه رقم زده‌اند.

رئیس جمهور صحنه‌ای را که مردم غزه با استقامت و ایستادگی خود رقم زده‌اند، باعث بیداری در جهان دانست و افزود: امروز مردم جهان به روشنی دریافته‌اند که نظام استکبار به سرکردگی آمریکا و با همراهی چند کشور شرور اروپایی به چیزی جز منافع خودشان نمی‌اندیشند و انسان، شرافت و حقوق بشر برای آنها هیچ ارزشی ندارد.

رئیسی در ادامه مردم استان کردستان را مردمی با صفا، با وفا، مخلص و با بصیرت توصیف کرد که در مقابل شعارهای توخالی تجزیه‌طلبان و معاندان ایستادگی کردند و خاطرنشان کرد: جوانان، پیشمرگه‌ها و همه مردم کردستان حقیقتا در جای‌جای این استان از خودگذشتگی و افتخارآفرینی کردند و با ایستادگی در مقابل توطئه‌های دشمنان برای این استان امنیت و آرامش آفریدند و امروز این امنیت، انسجام و آرامش بستر توسعه استان است.

رئیس جمهور با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «در مسیر قله در حرکت هستیم و در این مسیر خستگی و ناامیدی ممنوع است»، تصریح کرد: امروز ملت ایران بیش از همیشه به آینده امیدوار است و جوانان ما آینده را بسیار درخشان می‌بینند؛ ما آینده را علیرغم خواست دشمنان بسیار روشن می‌بینیم.

رئیس جمهور ضمن قدردانی از استقبال علمای شیعه و سنی و مردم سنندج گفت: مردم سنندج با ابراز محبت و احساسات بنده را شرمنده و مورد لطف قرار دادند. من این محبت را به حساب انقلاب و نظام می‌گذارم چرا که مردم به انقلاب، اسلام و نظام عشق و علاقه دارند.