سخنگوی قوه قضاییه در خصوص توقف حکم اعدام ۳ محکوم حوادث آبان، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چقدر فضای رسانه‌ای در تصمیم قضات موثر است، گفت: در فضاسازی‌های اخیر، عوامل متعددی وجود دارد. برخی از این عوامل، عناصر ضد انقلاب و جریانات معارض و امپراطوری رسانه‌ای دشمنان انقلاب و نظام هستند که اصلا گوشمان به حرف آن‌ها بدهکار نیست. ذیل این گروه، اصلا کسی وجود ندارد؛ ربات‌ها هستند که ارزشی به عنوان جایگاه رسانه‌ای ندارند؛ منتهی اعداد و ارقام را بالا می‌برند.

غلامحسین اسماعیلی افزود: عده‌ای از این افراد هم ناآگاهانه به این جمع پیوستند که ما از این گروه گله داریم که چرا بدون اطلاع و تحقیق وارد این فضا شدند. عده‌ای هم دلسوزان بودند که از ما انتقاد کردند و ما انتقاد دلسوزان جامعه را می‌پذیریم و قبول می‌کنیم. چه بسا در فضای رسانه‌ای می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم و عملکرد مناسب‌تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: قبل از اینکه فضای رسانه‌ای در این حد گسترده شود، اعلام کردیم که راه‌های قانونی برای اعاده دادرسی وجود دارد. البته در مورد اینکه نتیجه چه خواهد بود، پیشداوری نمی‌کنیم و عادت کرده ایم به دور از هیاهو و جنجال و توجه به فضاسازی تصمیم قضایی بگیریم.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: ثابت کرده‌ایم که در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی، هم آنجایی که باید اهل اغماض باشیم، اغماض می‌کنیم و هم آنجاییکه باید صدای اعتراض را بشنویم، گوش شنوا داریم و آنجایی هم که باید با عناصر اغتشاشگر برخورد قانونی شود، در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی اتهامات این قبیل از افراد را حتما رسیدگی می‌کنیم. وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چقدر فضای رسانه‌ای در تصمیم قضات در این زمینه موثر است، بیان داشت: قبل از اینکه فضای رسانه‌ای در این حد گسترده شود، اعلام کردیم که راه‌های قانونی برای اعاده دادرسی وجود دارد. البته در مورد اینکه نتیجه چه خواهد بود، پیشداوری نمی‌کنیم و عادت کرده ایم به دور از هیاهو و جنجال و توجه به فضاسازی تصمیم قضایی بگیریم.

اسماعیلی در خصوص اینکه اعمال ماده ۴۷۴ در چه مواردی تجویز می‌شود و آیا این یک استثنا بوده یا اینکه قبلا هم ماده ۴۷۴ اعمال شده است، گفت: ماده ۴۷۴ یک ماده قانونی مندرج در آیین دادرسی کیفری است و شرایطی را برای اعاده دادرسی بیان کرده که شرایط مختلفی است. بر اساس این ماده اعاده دادرسی برای پرونده‌ها در شرایطی پذیرفته می‌شود که محکوم علیه یا وکیل و یا دادستان مجری حکم یا دادستان کل کشور از احکام قطعی صادر شده بنا بر جهات مذکور در ماده ۴۷۴ تقاضای اعاده دادرسی کنند و طبعا این ماده قانونی اختصاص به این پرونده خاص ندارد. وی افزود: در همین چهار ماهه اول امسال که شرایط کرونایی هم داشتیم، بیش از ۴ هزار درخواست اعاده دادرسی تقدیم دیوان عالی کشور شده که بیش از ۸۵ درصد را بعد از بررسی اعلام شده که رای درست بوده و اصلا قابلیت بررسی مجدد ندارد و درخواست اعاده دادرسی را رد شده و کمتر از ۱۵ درصد از درخواست‌های اعاده دادرسی را اصطلاحا تجویز کرده است.