آیت الله رضا استادی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: حوزه در عین عظمت مشکلاتی دارد. این مسئله دولتی شدن یا نشدن مسئله‌ای شده است. بالاخره حوزه اگر بخواهد اداره شود مخارجی دارد و مراجع توان پرداخت مخارج را ندارند و مرتب هم مراجع می‌گویند که باید مستقل باشد. خب این باید حل شود اگر باید پول بگیرد و یا نگیرد بگویید.

وی در آیین بازگشایی و افتتاح بخش‌های جدید کتابخانه آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی برگزار شد، گفت: مادیات در حوزه غالب شده است. در حوزه اختلاف طبقاتی نبوده است. اما الآن امروز رو به جای بدی می‌رویم. طلبه آمده است پیش من می‌گوید ۷۰۰ تومان شهریه می‌گیرم ۱۰ میلیون داده‌ام و در پردیسان خانه‌ای ۴۰ متری و ماهی ۵۵۰ تومان اجاره می‌دهم.

وی ادامه داد: یک‌جمله‌ای باید به آیات عزیز عرض کنیم. بالاخره باید این عائله رو اداره کنیم یا نه. هی جمعیت زیاد کنیم اداره نشود جوابگو نیست. الآن این شهریه زندگی طلبه‌ها را اداره نمی‌کند. الآن ما باید عائلمون را اداره کنیم. طلبه گرفتار کرایه خونه و دیگر چیز‌ها است و اگر اصلاح نشود به جای خوبی نمی‌رسد. 

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حوزه در عین عظمت مشکلاتی دارد. این مسئله دولتی شدن یا نشدن مسئله‌ای شده است. بالاخره حوزه اگر بخواهد اداره شود مخارجی دارد و مراجع توان پرداخت مخارج را ندارند و مرتب هم مراجع می‌گویند که باید مستقل باشد. خب این باید حل شود اگر باید پول بگیرد و یا نگیرد بگویید.

‌وی افزود: نمی‌شود هم بگیریم و هم نباید گرفت. اگر حل نشود مشکل داریم. ما چند نفر از طرف مراجع مورد تأیید قرار گرفتیم که در کار حوزه دخالت کنیم و هر موقع خدمت آقایان می‌رسیدم می‌گویند که حوزه باید مستقل شود. ولی چطوری باید مستقل شود یا باید بفرمایند سخت نگیرید تا هر جا شد یا این‌ها روز به روز حل شود. الآن باز بحث بودجه مطرح می‌شود که چرا گرفت و نگرفت و ...

آیت الله استادی تاکید کرد: مسئله معیشت طلاب باید حل شود. معیشتی که رهبری گفتند که دولت حواسش به معیشت باشد اینجا هم همین‌طور است که حواس‌ها به معیشت باشد.