یک فعال سیاسی گفت: اگر حکومت در مقابل عملکرد تندروها در قبال آتش به اختیاران در برخورد با بی‌حجابی سکوت کند، سکوتش یک‌جورهایی تایید عملکرد این اقلیت می‌شود. بنابراین در این‌جا وظیفه حکومت خیلی سنگین و دشوار است.

به گزارش خبرآنلاین، صادق زیباکلام در خصوص آنچه رویارویی مردم با مردم بر سر حجاب خوانده می‌شود، اظهار کرد: این یک واقعیت است که به ‌هر حال برخی از زنان و مردان ایرانی به ‌دلیل عقاید دینی سفت و سختی که دارند، مستقل از اینکه حکومت چه می‌گوید و چه نمی‌گوید خودشان راسا و شخصا احساس تکلیف می‌کنند و می‌خواهند در برابر بی‌حجابی بایستند. وی افزود: این‌که جمعیت این دست از ایرانیان چقدر است، هیچ‌کس اطلاعاتی ندارد اما آنچه مسلم است این‌که یک درصدی از جامعه ایران، چنین باورهایی دارند. اگر ما این درصد را کنار بگذاریم، می‌رسیم به مسئله مهم حکومت.

این استاد دانشگاه توضیح داد: حکومت از یک‌سو می‌تواند از طریق گفت‌وگو از این گروه که گفته شد، بخواهد که شما اگر تابع حکومت هستید بدانید که حکومت از شما می‌خواهد و تاکید دارد که شما حق ندارید متعرض زنان و دختران بی‌حجاب شوید، حداکثر این است که به آن‌ها تذکر بدهید و یا توصیه کنید که حجاب‌تان را رعایت کنید، حق ندارید کار دیگری انجام دهید.

وی با بیان اینکه این وظیفه از حکومت انتظار می‌رود، ادامه داد: اگر حکومت غیر از این عمل کند و در حقیقت سکوت کند، سکوتش یک‌جورهایی تایید عملکرد این اقلیت می‌شود. بنابراین در این‌جا وظیفه حکومت خیلی سنگین و دشوار است؛ زیرا نیازمند برنامه ظریفی است تا با عمل به آن، مانع احساس وظیفه و تکلیف اقلیت مذکور برای اجرای قانون شود.

زیباکلام افزود: اما بخش‌های دیگری از حاکمیت هستند که این تفکر را ندارند، و آب به آسیاب این افراد می‌ریزند که شما وظیفه و تکلیف دارید و آتش به اختیار هستید و خودتان تکلیف شرعی و دینی دارید که در برابر بی حجابی بایستید. به‌نظر من این‌ها متوجه نیستند که چگونه دارند با آتش بازی می‌کنند، برای این‌که این عملکرد آن‌ها عملا ملت را دارد در برابر هم‌دیگر قرار می‌دهد.