حسام‌الدین اسلاملو

پس از وخیم شدن شرایط بین‌المللی ایران به دلیل استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ با اوکراین؛ حالا خبر رسیده نیروهای فرانسوی تسلیحاتی را در سواحل یمن توقیف و ادعا کرده‌اند محموله‌های ارسالی ایران برای حوثی‌های یمن بوده است.

هنوز اظهارنظر و واکنش رسمی از سوی مقامات ایران در این باره در رسانه‌های رسمی داخلی منتشر نشده و تنها خبرگزاری رسمی دولت، گزارش‌ها درباره طرح احتمالی آمریکا برای ارسال تسلیحات توقیف‌شده ایرانی در آب‌های یمن به اوکراین را «فضاسازی» علیه جمهوری اسلامی خواند.

این رسانه محتوای گزارش وال‌استریت جورنال را رد کرد و آن را «تداوم فضاسازی و سناریوهای ضد ایرانی آمریکا» خواند. وال‌استریت جورنال روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن گزارش داده بود که ممکن است ایالات متحده قصد داشته باشد این سلاح‌ها و مهمات توقیف‌شده‌ را تحویل اوکراین بدهد تا به جای رسیدن به دست حوثی‌ها در دست نیروهای اوکراینی علیه روسیه استفاده شود. این گزارش به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی بدون اشاره به نام آنها می‌گوید که تسلیحات یادشده شامل تفنگ و گلوله‌های آن و موشک‌های ضدتانک می‌شود.

ایرنا این گزارش را «تداوم اتهام زنی غرب علیه ایران» دانست و نوشت که هدف دیگر آمریکا ایجاد شکاف میان تهران و مسکو است.

ازسوی‌دیگر ادعا می‌شود که بریتانیا «شواهدی از تامین تسلیحاتی حوثی‌ها توسط ایران» ارائه کرده است.

با اینکه ایران همواره اتهام ارسال تسلیحات به یمن را رد کرده است و حمایت از حوثی‌ها را حمایتی معنوی می‌داند؛ اما ارتش آمریکا به همراه متحدانش همواره از عملیات‌هایی برای مقابله با ارسال تسلیحات ایرانی به یمن از طریق دریا گزارش می‌دهند.

یک روز پس از انتشار خبرهایی مبنی بر توقیف یک محموله جدید سلاح قاچاق که مقصدش یمن بوده و ادعای فرانسه و امریکا مبنی بر ایرانی بودن آنها، روز گذشته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از افزایش پنج برابری صادرات محصولات دفاعی خبر داد

وال‌استریت جورنال در گزارش روز سه‌شنبه خود نوشت که واشینگتن در حال بررسی ارسال بیش از پنج هزار قبضه تفنگ، ۱.۶ میلیون گلوله تفنگ، مقادیر کوچک‌تری موشک‌های ضدتانک، و بیش از هفت هزار فیوز انفجاری است که طی ماه‌های اخیر از قاچاقچیان در سواحل یمن ضبط شده است.

این گزارش می‌افزاید در حالی که آمریکا و متحدانش تلاش می‌کنند نیازهای نظامی اوکراین در جنگ برابر ارتش روسیه را برآورده کنند، چنین اقدام نامعمولی می‌تواند، منابع جدید تسلیحاتی در اختیار کی‌یف قرار دهد.

وال‌استریت جورنال به نوع این تسلیحات اشاره‌ای نکرده، اما گویا توضیحات آن با اطلاعیه‌های فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) درباره محتوای سه محموله توقیف شده تسلیحات ایرانی در سال گذشته میلادی همخوانی دارد. این گزارش می‌افزاید تسلیحات توقیف شده از قاچاقچیان طی ماه‌های گذشته شامل بیش از پنج هزار تفنگ، ۱.۶ میلیون گلوله مهمات اسلحه کوچک، تعدادی موشک ضد تانک و بیش از هفت هزار فیوز مجاورتی برای انفجار خودکار مواد منفجره است.

بنابراین گزارش، ایالات متحده توقیف دو کشتی حامل تسلیحات ایرانی به مقصد شورشیان یمن طی سال جاری میلادی توسط نیروهای دریایی آمریکا و فرانسه را تایید کرده است.

این گزارش می‌افزاید تحویل تسلیحات ایرانی توقیف شده هر چند منبعی نامعمول برای کمک به نظامیان اوکراین است، اما باز هم می‌تواند برای استفاده آن‌ها در مقابل ارتش روسیه کارساز باشد.

با این‌حال، وال استریت جورنال می‌نویسد چالش دولت جو بایدن، یافتن توجیه قانونی برای انتقال سلاح‌های توقیف شده ایرانی به اوکراین است زیرا تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل، آمریکا و متحدانش را ملزم به نابود کردن، ذخیره یا دفع این تسلیحات می‌کند.

این گزارش می‌افزاید فعلا وکلای دولت بایدن در حال بررسی این موضوع هستند که آیا خلأ قانونی وجود دارد که اجازه انتقال تجهیزات ایرانی توقیف شده را به اوکراین بدهد یا خیر؟

اقدامی تلافی‌جویانه در قبال پهپادها

استفاده گسترده نیروهای روسی از پهپادهای انتحاری ایران علیه زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین از تابستان امسال خبرساز شده است.

ایران برای مدت‌ها ارسال پهپاد به روسیه را انکار می‌کرد، اما در آبان‌ماه وزیر خارجه ایران ارسال پهپادها را برای اهداف غیرنظامی تایید کرد و زمان ارسال این پهپادها را پیش از جنگ اوکراین دانست.

یک مقام آمریکایی به وال استریت جورنال گفته است تحویل تسلیحات توقیف شده ایران به ارتش اوکراین حاوی پیامی در پاسخ به ارسال پهپادها توسط جمهوری اسلامی ایران به ارتش روسیه خواهد بود.

نخستین محموله اول دسامبر ۲۰۲۲ توقیف شده بود که شامل بیش از یک میلیون گلوله ۷.۶۲ میلی‌متری، ۲۵ هزار گلوله ۱۲.۷ میلی‌متری، حدود ۷۰ هزار فیوز موشک و بیش از ۲۱۰۰ کیلوگرم پیشرانه می‌شد که برای پرتاب راکت از آن استفاده می‌شود.

دومین محموله نیز روز ۶ ژانویه توسط نیروهای آمریکایی توقیف شد که شامل بیش از ۲ هزار قبضه تفنگ می‌شد. اما سومین محموله را نیروهای فرانسوی در روز ۱۵ ژانویه توقیف کردند که بیش از ۳ هزار قبضه تفنگ، ۵۷۸ هزار گلوله و ۲۳ موشک پیشرفته ضدتانک را دربرمی‌گیرد. بر اساس این گزارش، این تسلیحات طی ماه‌های اخیر از قاچاقچیانی که مظنون به همکاری با جمهوری اسلامی هستند ضبط شده است. در این گزارش تصاویر پهپادهایی که روسیه در جنگ اوکراین استفاده کرده و تصاویر پهپادهای ایرانی به کار گرفته شده علیه آمریکا و منافعش در خاورمیانه، با هم مقایسه شده است.

امریکا ادعا می‌کند ایران با ارسال سلاح به نیروهای نیابتی خود در نقاط مختلف خاورمیانه مبادرت می‌ورزد. جروزالم پست نیز ادعا کرده احتمال استفاده ایران از پوشش کمک‌های بشردوستانه برای قاچاق تسلیحات به سوریه از طریق عراق طی هفته گذشته وجود دارد.

خبرگزاری فارس در  واکنش به این گزارش به نقل از ناصرالدین امیر، معاون وزیر اطلاع‌رسانی حوثی‌ها، آن را «مسخره» و «غیرموثر» توصیف کرد.

فارس از قول این مقام حوثی نوشت: «این کار چه تغییری در جنگ [اوکراین] ایجاد خواهد کرد؟ آنها سلاح‌های بسیار سنگین‌تری [برای اوکراین] ارسال کرده‌اند.»

صادرات محصولات دفاعی  پنج برابر شد

درست پس از انتشار این گزارش روز گذشته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از افزایش پنج برابری صادرات محصولات دفاعی خبر داد و گفت:  «امسال تولید محصولات دفاعی در کشور حدود سه برابر و صادرات آن حدود پنج برابر نسبت سال گذشته افزایش داشته است»؛ نوعی اطلاع رسانی که این مصرع معروف مولانا را به ذهن تداعی می‌کند: «دشمن طاووس آمد پر او».

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: وزارت دفاع در مجموع نسبت به کارهایی که تا الان انجام داده است رشد قابل ملاحظه‌ای در همه ابعاد داشته است. وی افزود: حرکت‌هایی را که در وزارت دفاع ترسیم کرده‌ایم، حرکت‌های جهشی است که انشاءالله همه به نتیجه رسیده به طوری که شرایط ما در حوزه دفاع و صنعت دفاعی شرایط بسیار ایده‌آلی است. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد: نیروهای مسلح ما با اقتدار از کشور محافظت می‌کنند و ما هم تا جایی که در توانمان است، تلاش می‌کنیم که نیروهای مسلح را در ابعاد مختلف پشتیبانی کنیم. امیر آشتیانی بیان کرد: هم به نیروهای مسلح و سایر جبهه‌ها کمک می‌کنیم و آنها را هم تقویت می‌کنیم که بتوانند به بحث دفاع کمک کنند.