رئیس قوه قضاییه گفت: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران از گسترش همکاری‌های حقوقی و قضایی با نظامات قضایی کشورهای همسایه و فدراسیون روسیه استقبال می‌کند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در دیدار«ایگور کراسنوف»، دادستان کل فدراسیون روسیه، ضمن خیرمقدم به این مقام قضایی روس و هیأت همراه، اظهار کرد: روابط دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به ویژه طی دو سال اخیر در بخش‌های سیاسی و اقتصادی و سایر موضوعات، رو به ارتقاء است؛ لذا توسعه و بسط ارتباطات حقوقی و قضایی میان دو کشور نیز اجتناب‌ناپذیر و ضروری می‌باشد. رئیس دستگاه قضا با اشاره به انعقاد دو سند همکاری حقوقی و قضایی در دیدار روز گذشته دادستان‌های کل ایران و روسیه، بر تعبیه سازوکارهای مناسب برای عملیاتی‌سازی جامع و کامل این اسناد همکاری تاکید کرد.

وی با اشاره به شکست و ناکامی برخی مکاتب عمدتاً غربی مدعی در به ارمغان آوردن سعادت برای بشر، تصریح کرد: امروز جهان در حال تغییر است؛ ما نیز با عنایت به تعریف اصولی‌ و درستی که از بشر و حقوق او داریم، باید در این تغییر و تحول جهانی، نقش‌آفرین و اثرگذار باشیم.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: امروز شاهدیم که عده‌ای مشغول ارائه تعریفی ناقص و مغلوط از بشر هستند و در مقابل، هر جامعه‌ای را که منکر این تعریف غلط از بشر باشد، ناقض حقوق بشر می‌نامند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: می‌توان با مساعدت یکدیگر و مشارکت همه اندیشمندان و نخبگان آزاداندیش جهانی، مبانی درست و اصولی از بشر و حقوق او، ارائه کرد و بدین واسطه، مفاهیم و مصادیق حقوق بشر، ناقض حقوق بشر و حامی حقوق بشر، تعیین و ارزش‌گذاری شوند.

وی در ادامه به تشریح اهمیت مقوله امنیت سایبری پرداخت و با یادآوری سفر سال ۱۳۸۴ خود به مسکو و شرکت در اجلاسیه‌ای تخصصی ناظر بر تهدیدات و چالش‌های پیش‌روی امنیت بشر، گفت: من در جریان اجلاسیه فوق‌الذکر در حدود دو دهه قبل، بر اهمیت موضوع امنیت سایبری و تهدیداتی که در آینده از این ناحیه متوجه کشورهای مستقل می‌شود، تاکید کردم و اکنون نیز بر اتخاذ بهترین استراتژی‌ها در حوزه امنیت سایبری به گونه‌ای که بیشترین زمینه بهره‌مندی برای مردم در فضای مجازی فراهم شود، تاکید دارم.