ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک اقدام غیرقانونی مناطق اشغالی خرسون و زاپوریژیای اوکراین را هم به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخت. روسیه چهار منطقه اشغال شده اوکراین را به خاک خود الحاق می‌کند.

منابع روسی می‌گویند چهار منطقه لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا متقاضی پیوستن به روسیه هستند. پوتین روز جمعه ۳۰ سپتامبر در مراسمی در کرملین این موضوع را رسما اعلام کرد. او شامگاه پنجشنبه ۲۹ سپتامبر (۷ مهرماه) فرمان استقلال مناطق اشغالی خرسون و زاپوریژیای اوکراین را امضا کرد. این اقدام یک گام پیش از الحاق این مناطق به خاک روسیه محسوب می‌شود.پوتین در متن این احکام تصریح داشت: دستور به رسمیت شناختن حاکمیت و استقلال مناطق زاپوریژیا و خرسون در جنوب اوکراین به عنوان کشور را صادر می‌کنم.وی گفت که این احکام فورا اجرایی خواهد شد.اوکراین و غرب اعلام کرده‌اند که الحاق برنامه‌ریزی شده در مجموع چهار منطقه اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسند.در واکنش به این اقدام، رئیس‌جمهور اوکراین فراخوان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین طی روز جمعه را مطرح کرد.ولودیمیر زلنسکی، در پیامی ویدیویی که روز پنجشنبه ۲۹ سپتامبر به روسی بیان شده بود خطاب به مردم روسیه گفت آنها می‌توانند جلوی پوتین را بگیرید و برای این کار، شهروندان باید بایستند و مبارزه کنند.وی همچنین تاکید کرد که تاکنون ۵۸ هزار سرباز روس در اوکراین کشته شده‌اند روسیه اما این رقم را تایید نمی‌کند.

هرگز ادعای ارضی روسیه در اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسیم

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که این کشور هرگز ادعای مسکو بر قلمرو حاکمیتی اوکراین را به رسمیت نشناخته و در صورت الحاق مناطق جدیدی از اوکراین به خاک روسیه، واشنگتن تحریم‌های جدیدی وضع خواهد کرد.

جو بایدن، در نشستی با حضور نمایندگان کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام، همه‌پرسی را که توسط نیروهای طرفدار روسیه در مناطقی از اوکراین برگزار شد، محکوم کرده و گفت: نتایج این همه‌پرسی توسط روسیه دستکاری شده است.

بایدن گفت: می‌خواهم شفاف بگویم، آمریکا هرگز، هرگز، هرگز ادعای ارضی روسیه در قلمرو حاکمیتی اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: حمله روسیه به اوکراین با اهداف استعماری نقض آشکار منشور سازمان ملل و اصول اساسی «تمامیت ارضی» و «حق حاکمیت» است.همچنین رئیس‌جمهور ترکیه  پیشتر از برگزاری همه‌پرسی ساختگی و الحاق مناطق اشغالی اوکراین به روسیه مخالفت کرده بود. ترکیه یکی از اعضای ناتو است و روابط خوبی با اوکراین و روسیه دارد.

گوترش همه‌پرسی در مناطق اوکراین را محکوم کرد

ازسوی‌دیگر، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به همه‌پرسی‌های برگزار شده در چهار منطقه اوکراین بر سر الحاق به روسیه، این همه‌پرسی‌ها را «تشدید خطرناک تنش» خواند.

آنتونیو گوترش، در واکنش به برگزاری همه‌پرسی بر سر الحاق چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین به روسیه گفت، طرح روسیه برای الحاق این چهار منطقه اوکراین به خاکش به منزله «تشدید خطرناک تنش» در جنگ اوکراین است که چشم انداز صلح را به خطر می‌اندازد.

گوترش به خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: «هر‌گونه تصمیم در راستای پیشبرد طرح الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیای اوکراین ارزش قانونی ندارد و مستحق محکوم شدن است.»گوترش در ادامه اظهاراتش در واکنش به این همه‌پرسی‌ها گفت: «می‌خواهم تاکید کنم این به اصطلاح همه‌پرسی‌ها، در جریان درگیری‌های فعال مسلحانه در مناطق تحت اشغال روسیه و خارج از چارچوب قانونی و اساسی اوکراین اجرا شد. آنها را نمی‌توان بیان واقعی اراده مردم خواند.»

گوترش گفت، طرح الحاق این مناطق به روسیه «جایی در جهان مدرن ندارد.»